עד במשפט אולמרט-ראשונטורס: "שימשתי צינור להכשרת השרץ"

(עדכון) - מיכאל אזולאי, בעל חברת התיירות "איילה", העיד כי הוא היה הכלי להכשרת החשבוניות הפקטיביות שהגישה ראשונטורס לתמ"ת ■ ‎הדר זלצמן-שיפוני, סוכנת נסיעות בראשונטורס: "עבדתי בעיקר מול שולה זקן"

סוכנת הנסיעות הדר זלצמן-שיפוני, הנחשבת לעדת המפתח של התביעה בתיק ראשונטורס של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט וראש לשכתו שולה זקן, העידה היום (ה') כי לעתים לא היתה התאמה בין הסכומים שנרשמו בחשבוניות שהוצאו על נסיעותיו של אולמרט לבין מחיר הטיסות בפועל, וכי על חלק מהנסיעות הוצאו מספר חשבוניות.

זלצמן-שיפוני טיפלה בהזמנות של אולמרט בתקופת כהונתו כראש עיריית ירושלים ומאוחר יותר בהיותו שר התמ"ת.

המשפט מצוי כעת בשלב ההוכחות ועוסק בפרשת ראשונטורס, שבמסגרתה מואשם אולמרט כי קיבל מימון חופף וכפול לנסיעותיו לחו"ל ולהוצאות הטיסה והאירוח ממספר ארגונים ציבוריים במקביל ואף מקופת המדינה.

זקן היתה דומיננטית

על-פי עדותה של זלצמן-שיפוני, היא החלה לעבוד במשרד ראשונטורס ב-1989 וקיבלה לידיה, בין השאר, את תיק הנסיעות של הלקוח הוותיק אולמרט (הוא היה לקוח המשרד במשך 30 שנה).

לדבריה, היא קיבלה הוראות משולה זקן ומרייצ'ל ריסבי-רז, שהיתה מתאמת הנסיעות של אולמרט, כיצד למלא את החשבוניות על נסיעותיו של אולמרט, אילו סכומים לכתוב בהן ועל שם מי לכתוב אותן.

עוד ציינה זלצמן-שיפוני כי לאולמרט היו שני חשבונות בחברת ראשונטורס - חשבון של משרד התמ"ת וחשבון פרטי - וכאשר היה הפרש בין הסכומים ששולמו בפועל לבין העלות של הנסיעה, הועבר ה"עודף" לחשבונו הפרטי של אולמרט. "עם העודף סגרנו באופן שרירותי נסיעות שעבורן לא התקבל כל תשלום", אמרה.

זלצמן-שיפוני העידה עוד כי פעם בחצי שנה נפגשה עם שולה זקן ורייצ'ל ריסבי-רז לצורך התחשבנות עם ראשונטורס. לדבריה, במהלך הפגישות בוצעו קיזוזים בין יתרות הזכות ליתרות החובה בין חשבונותיו של אולמרט.

לדבריה, זקן ניהלה את הישיבות החצי-שנתיות שהתקיימו בלשכתו של אולמרט (ובהן אולמרט לא היה נוכח), ורצתה לדעת כמה כסף אולמרט חייב לראשונטורס ולמה הוא עדיין לא שולם.

"שולה ביקשה מרייצ'ל לבדוק למה חשבונית איקס לא שולמה אם לא שולמה", העידה זלצמן-שיפוני. "מבחינתי, בשורה התחתונה, בפגישות הללו נעשה קיזוז בין היתרות לחובות שהיו בתיקים של אולמרט".

מעדותה של זלצמן-שיפוני עולה כי זקן היתה הדמות הדומיננטית בעבודה מולה, וכי אולמרט לא היה מודע לתוכן הפגישות.

זלצמן-שיפוני העידה עוד כי בתקופה הרלוונטית לעדותה היא ידעה כי ראשונטורס לא זכה במכרז למתן שירותים למדינה, אך אמרה: "המשכנו לעבוד מולם באופן רגיל".

"טעיתי בשיקול-הדעת"

מוקדם יותר הבוקר נשמעה עדותו של מיכאל אזולאי, בעל חברת התיירות "איילה" ששימשה כספק שירותי תיירות למדינה. הוא טען כי הוא היה הכלי להכשרת החשבוניות הפיקטיביות שהגישה חברת ראשונטורס למשרד התמ"ת.

לדבריו, בשנת 2002 פנה אליו יוסי קלינגר, אז מנהל משרד ראשונטורס, וביקש ממנו לגבות מהתמ"ת סכומי כסף בגין שירותי תיירות שסיפק לאולמרט. "הוא אמר שהוא לא יכול לגבות את הכסף כי הוא לא זכיין, וביקש ממני להוציא את החשבוניות עבור השירותים שהוא ניפק ולהעביר אליו". על-פי עדותו של אזולאי, סכום החשבוניות שהגיש עמד על 72 אלף דולר. "זה היה להכשיר את השרץ", הודה.

לשאלת התובע, עו"ד אורי קורב, מדוע החליט לעזור לקלינגר, השיב אזולאי: "הערכתי את קלינגר כאדם אמין, ולא עלה בדעתי שעשויים להיות דברים לא כשרים בבקשה שלו... נראה שטעיתי בשיקול-הדעת".

בהמשך ציין אזולאי כי לאחר שהמשיך לקבל חשבוניות לגבייה מראשונטורס הוא התחיל להבין שמשהו לא כשר. "כשיוסי קלינגר דיבר אתי בהתחלה, הוא אמר שזה כבר נעשה והוא לא יכול לגבות את הכסף, אבל אז הבנתי שהם ממשיכים לתת את השירותים, אז אמרתי לו שזו לא היתה כוונתי ושאני לא יכול להמשיך לתת לו את החשבוניות".

לשאלה איך הגדיר את מעשיו בחקירתו במשטרה השיב אזולאי: "שימשנו כצינור".

מצוות ההגנה של אולמרט נמסר: "מדובר בהתנהלות של אדם שעסק בנוכלות על-פי החלטתו, וזאת תמורת רווחים באחוזים ותוך שהוא מסתיר זאת מהגורמים הממשלתיים. לאולמרט אין שום קשר לאדם זה או לגוף זה, ואם נעשו דברים אלה - אין לו שום קשר לכך ולא ידיעה על כך".

מצוות ההגנה של אולמרט נמסר: "מדובר בהתנהלות של אדם שעסק בנוכלות על פי החלטתו, זאת תמורת רווחים באחוזים, ותוך שהוא מסתיר זאת מהגורמים הממשלתיים. לאולמרט אין שום קשר לאדם זה או לגוף זה, ואם נעשו דברים אלה אין לו שום קשר לכך ולא ידיעה על כך.

"מעניין שבזמנו אזולאי חשב שהכול בסדר, ועכשיו - אחרי שנאמר לו כי לא יוגש נגדו כתב אישום - הוא מכה על חטא ומתייסר. לכל אורך עדותו הוא לא מזכיר ולו פעם אחת את אולמרט, וכל מה שעשה נקבע בינו לבין ראשונטורס ללא קשר לאולמרט".

מי השרץ?

עם סיום חקירתו הנגדית של אזולאי על-ידי עו"ד נוית נגב, המייצגת את אולמרט, ועו"ד מיכה פטמן, המייצג את שולה זקן, מסר אזולאי דברים לתקשורת, ובין היתר אמר כי ידע כי שירותי התיירות של ראשונטורס ניתנו לאולמרט, אך הוא עשה את הדברים כטובה לחבר, קולגה, המנהל של ראשונטורס.

לשמע הדברים אמר עו"ד פטמן כי "כתב האישום מייחס פעולה של אולמרט וזקן כדי להטעות את משרד התמ"ת, אך העדות של העד היום הוכיחה כי לא היו דברים מעולם... הוא אישר כי הוא ביצע את הפעולה שביצע כדי לעזור לקולגה ועל-פי בקשת הקולגה. אין כל ראיה למעורבות של שולה זקן ואולמרט בעניין הזה... אלה מסקנות בדיעבד".

אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט, הוסיף: "העד לא הזכיר ולו במילה את אולמרט, והשרץ שהוא מדבר עליו הוא השרץ שלו עצמו".