דיווח: ארדואן מזמן את נסראללה לאנקרה; פרשן טורקי: "הציבור כאן על סף תמיכה ליציאה למלחמה עם ישראל"

הדיווח על הזמנת נסראללה לאנקרה מתפרסם בעיתון כוויתי ■ "וול סטריט ג'ורנל", בכתבה הסוקרת את יחסי ישראל-טורקיה: "האמת היא שיחסי הידידות עם ישראל היו מוגבלים תמיד לאליטה החילונית בטורקיה" ■ "77% שם לא אוהבים את ישראל ו-73% לא אוהבים יהודים"

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הזמין את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לביקור בטורקיה. כך מדווח היום (ה') עיתון בכוויית, שמציין כי ההזמנה הגיעה בעקבות לחץ של חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס המתגורר בדמשק.

לפי המקור, נסראללה קיבל בשמחה רבה את ההזמנה והא שוקל ברצינות לקבל אותה. ארדואן הזמין רשמית את מזכ"ל חיזבאללה לביקור בטורקיה, לאחר לחץ מצד ח'אלד משעל, בתנאי שאנקרה תבטיח לשמור על נסראללה מחשש להתנקשות בחייו.

כ-10 ימים לאחר השתלטות חיל הים על המשט לעזה, בה נהרגו 9 "פעילי שלום" טורקים שהפגינו התנגדות עזה על אוניית ה"מרמרה", ובתקשורת העולמית ניתן למצוא יותר ויותר מאמרים התוקפים את ראש ממשלת טורקיה ארדואן. ה"וול סטריט ג'ורנל" מפרסם היום (ה') מאמר דעה נוקב בו הוא מאשים את ארדואן בניצול ציני של ישראל כדי להסיט את זעם העם כלפיה, בעוד מפלגתו מידרדרת בסקרים.

ארדואן תיאר את ההשתלטות על ה"מרמרה" במילה "טבח" ושר החוץ הטורקיה אמר שמדובר בלא מפחות מ"אירוע כמו ה-11 בספטמבר עבור טורקיה".

"מר ארדואן לא הגיב כך להפרות אחרות של זכויות אדם בעבר", נכתב במאמר הדעה ב"ג'ורנל". "בשנה שעברה הוא הגן על נשיא סודן שהואשם על ידי הקהילה הבינלאומית בהרג של חצי מיליון סודנים נוצרים ומוסלמים לא-ערבים. בחודש מארס, הוא הכחישה שטורקיה הרגה אי פעם ארמנים וכינה את החלטת הקונגרס האמריקני בנושא רצח הארמנים 'פארודיה'. הוא גם אמר שחיל המשמר הטורקי שהוצב בקפריסין ב-1974 'אינו כוח כיבוש אלא כוח להבטחת השלום'. הוא גם מסרב להגיב על הרג הכורדים על ידי הטורקים".

ה"ג'ורנל" קושר באופן ישיר וברור בין השנאה שמפגין ארדואן כלפי ישראל לבין הבחירות בטורקיה בעוד 13 חודשים. מפלגתו של ארדואן זוכה היום לשיעור תמיכה של 29% בלבד - שפל שלא נראה מאז הוא עלה לשלטון ב-2002. ביולי 2007, אגב, עמד שיעור התמיכה בארדואן על 47%.

"ארדואן החליט לשחק על הקלף הישראלי", קובע ה"ג'ורנל". "הוא בחן את הטקטיקה הזו בינואר 2009 כאשר התעמת מול שמעון פרס בוועידת דאבוס. פרס שאל אותו: 'מה היית עושה אם עשרות טילים היו נוחתים באיסטנבול מדי יום?' וארדואן השיב: 'כשזה נוגע להרג אתם יודעים היטב מה לעשות'. אלפי טורקים קידמו בברכה את פניו של ארדואן. הוא התקבל כגיבור והמפגינים הניבו דגלי טורקיה ופלסטין בשדה התעופה כאשר חזר לטורקיה".

רוב הטורקים שונאים את ישראל ואת היהודים

ה"ג'ורנל" מציין גם שהכעס של ארדואן מתקבל בהבנה רבה בטורקיה. למעשה, לפי סקר שנערך במדינה כ-61% מהטורקים סבורים כי כעסו של ארדואן על אירועי המשט לעזה אינו מספיק.

"הציבור הטורקי נמצא במצב כזה שהוא כמעט רוצה מלחמה עם ישראל", מצטט ה"ג'ורנל" פרשן טורקי. "אני חושב שזוהי ההרגשה בכל שכבות החברה". פרשן סעודי אחר כינה את ארדואן "נאצר החדש", תוך שהוא מתייחס כמובן לנשיא מצרים לשעבר שהיה ידוע בשנאתו והתנגדותו לישראל.

"האמת היא שיחסי הידידות עם ישראל היו מוגבלים תמיד לאליטה החילונית בטורקיה", כותב ה"ג'ורנל". "טורקיה היא קרקע פוריה לדמגוגיה של ארדואן כי מרבית האנשים לא אוהבים את ישראל - ואפילו את היהודים. באפריל האחרון, סקר של ה-BBC הראה כי 77% מהטורקים החזיקו בדעות שליליות על ישראל. בסקר מ-2009, 73% מהטורקים מסרו כי יש להם דעה שלילית על יהודים".

בתוך כך, ארדואן כינה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לאשר סבב רביעי של סנקציות על איראן "טעות". טורקיה, כזכור, התנגדה אמש להטלת הסנקציות וזוהי הכותרת של מרבית עיתוני טורקיה היום. העיתון הטורקי "הורייט" כותב היום כי ארדואן דיבר עם נשיא ארה"ב ברק אובמה והסביר לו מדוע טורקיה התנגדה לסנקציות. הוא ציין, כי הסכם העברת האורניום שנחתם בחודש שעבר בין טורקיה, איראן וברזיל אמור להרגיע את הקהילה הבינלאומית והדגיש כי המטרה של טורקיה היא לפתור את הסוגיה סביב שולחן הדיונים. הוא גם אמר לאובמה שתהיה זו "בושה" לטורקיה לתמוך בסנקציות.