בריטניה מאשימה: התקפת אובמה על BP - שיקולי בחירות

גורמים בתעשייה הבריטית: ההתקפות של הנשיא אובמה על חברת הנפט שאחראית לדליפה במפרץ מקסיקו עלולה לפגוע ביחסי ארה"ב-בריטניה ■ מניית BP איבדה 35% תוך 3 חודשים

המגזר התעשייתי בבריטניה הביע אתמול (ד') חרדה לנוכח ההחרפה בהתבטאויות האגרסיביות של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נגד חברת הנפט הבריטית BP (בריטיש פטרוליום). המגזר התעשייתי הבריטי הזהיר שההתקפות המילוליות על BP עלולות לפגוע ביחסי בריטניה-ארה"ב.

פוליטיקאים בבריטניה חוששים שהביקורת החריפה על אופן טיפולה של BP בדליפת הנפט במפרץ מקסיקו אינה נובעת משיקולים רגולטוריים רגילים, אלא משיקולים פוליטיים לקראת בחירות אמצע הקדנציה, שייערכו בארה"ב בנובמבר.

אווירה אנטי-בריטית

ההתייחסויות החוזרות ונשנות מצידם של פוליטיקאים בכירים בארה"ב ל-BP כ"בריטיש פטרוליום" - למרות שבריטיש פטרוליום חדל להיות שם החברה מאז 1998 - מעוררות חששות מתגובת נגד חריפה נרחבת יותר כלפי חברות בריטיות.

מניית BP ממשיכה להיפגע מעלותו הפוטנציאלית של האסון, ומהספקות לגבי יכולתה של BP לשלם דיבידנד לבעלי המניות שלה. תעודת הפיקדון האמריקניות (ADR) על מניית BP צללה אתמול (ד') בקרוב ל-16%. מאז החלה דליפת הנפט בסוף אפריל איבדה ה-ADR כמחצית מערכה.

ריצ'רד למברט, מנכ"ל איגוד המעסיקים הבריטי CBI, אמר שהמתקפה של אובמה על BP "מעוררת חששות. מעורבות עמוקה כל-כך של פוליטיקאים במגזר העסקי באופן כזה מעוררת תמיד חששות".

למברט טען שהאסטרטגיה של הבית הלבן שגויה. "בנוסף לשיקולים אחרים, BP היא חלק חיוני בתשתית האנרגיה של ארה"ב. לכן לארה"ב יש אינטרס בטובתה של BP, ממש כפי שלשאר העולם יש אינטרס כזה".

מיילס טמפלמן, מנכ"ל מכון הדירקטורים בבריטניה, אמר שהוא "מודאג מאוד - רטוריקה פוליטית כזאת אינה הולמת". הוא הוסיף שמגזר העסקים הבריטי מודע לחומרתה של דליפת הנפט, אך התריע כי "קיימת סכנה להיווצרות דעה קדומה נגד חברות בריטיות בגלל זה".

חבר טלפוני?

הבית הלבן ממשיך ללחוץ על BP, והורה לה לשלם את משכורתם של כל העובדים שפוטרו בשל הקפאת פעולות הקידוח הימי, וכן לממן עלויות אחרות שנגרמו בשל האסון. דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, אמר: "לדעתנו מדובר בנזק כלכלי שנגרם מזה. זה לא שונה מלהפסיד עסקאות בחנות לציוד דיג".

אחד מעוזריו של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הדגיש כי "BP היא חברה עולמית", אך סירב להגיב ישירות להתקפות של אובמה. "אחרי ככלות הכל, זוהי סוגיה שאותה צריכה החברה לפתור", אמר הפקיד.

פקידים בבריטניה העריכו כי קמרון "ללא ספק" יעלה את סוגיית BP בשיחת טלפון שהוא צפוי לערוך עם אובמה בסוף השבוע. שגרירות בריטניה בארה"ב מסרה כי לא קיבלה בקשת סיוע ספציפית כלשהי מ-BP, אך ציינה שהיא בקשר עם הממשל האמריקני ועם החברה.

היום (ה') ציינה BP שעלות דליפת הנפט מסתכמת עד כה ב-1.43 מיליארד דולר, כולל עלות התגובה לדליפה, הכלת הדליפה, קידוח באר נוספת בניסיון להפסיק את הדליפה, מענקים למדינות במפרץ מקסיקו, תשלומים בגין תביעות ועלויות פדרליות. החברה מסרה עוד, כי עדיין מוקדם מדי לכמת עלויות וחבויות פוטנציאליות אחרות בגין הדליפה.