בסל הקניות של צ'ק פוינט ונייס

מדוע הן רוכשות חברות שמחירן כה נמוך עד שאפילו אינן טורחות לציין כמה שילמו עבורן

שתיים מענקיות הטכנולוגיה המקומיות ביצעו בשבוע שעבר רכישות קטנות.

כותרות העיתונים הכלכליים לא זעקו את דבר הרכישות, המניות של השתיים לא הגיבו באופן חריג, והאנליסטים המכסים את שתי החברות לא נקראו לנתח את מהות הרכישות, וזאת בגלל היותן קטנות - עד כדי כך קטנות שאחת מאותן ענקיות אפילו לא טרחה לציין את שווי הרכישה.

נייס , המספקת פתרונות תוכנה להקלטות חכמות של וידיאו וקול עבור השוק הביטחוני והארגוני ונסחרת לפי שווי 1.8 מיליארד דולר, רכשה את הסטארט אפ הישראלי eGlue, שפיתח תוכנה לניהול תקשורת מול לקוחות בזמן אמת, תמורת 29 מיליון דולר.

צ'ק פוינט , ענקית האבטחה שנסחרת לפי שווי 6.4 מיליארד דולר, רכשה את החברה האמריקנית Liquid Machines, המתמחה בהצפנת מסמכים ואבטחת תוכן, אך לא ציינה תמורת כמה.

שתי הרכישות הללו לא נועדו להקפיץ את שיעורי הצמיחה של נייס וצ'ק פוינט, לפחות לא בטווח הקצר-בינוני, ושוויין מעיד על כך.

בשני המקרים מדובר על רכישה של חברות צעירות שהכנסותיהן אינן משמעותיות ורווחיהן (אם יש כאלו) אפסיים לעומת אלו של הרוכשות. במילים אחרות, נייס וצ'ק פוינט לא שילמו עשרות מיליוני דולרים כדי לרכוש צמיחה שתפצה על קיפאון בעסקי הליבה (כמו שקורה לא פעם).

עם זאת, בטווח הארוך סיפור הרכישות הוא אחר לגמרי. נייס וצ'ק פוינט לא רכשו צמיחה כי אם טכנולוגיה אותה יצרפו למוצריהן, וכך יתקדמו שלב נוסף ביכולתן לספק סל מוצרים מגוון ללקוחותיהן, או כפי שמקובל להגיד - להיות One Stop Shop - ביטוי שהפך לחלק אינטגרלי מאסטרטגיית ההתרחבות של רוב החברות הציבוריות.

לכן, בטווח הארוך ייתכן שאותן רכישות יתרמו לרווח הנקי של נייס וצ'ק פוינט, אך גם אם זה יקרה מדובר יהיה בתרומה יחסית שולית לרווחיהן הנוכחיים. במקרה הגרוע ביותר הרכישות לא ייצרו עבור השתיים כסף, אך גם לא יפגעו בעסקי הליבה שלהן או במאזניהן, כמו שלעיתים קורה עם רכישות גדולות בהרבה.

אלו גם הסיבות בגינן יש סיכוי גבוה שנייס וצ'ק פוינט תמשכנה להשקיע בסטארט אפים - ישראליים כזרים. היצע הפיתוחים הקיים הוא כמעט אינסופי, ורוב הסטארט אפים יודעים כי לא יגיעו רחוק לבד, ולכן עדיף להם לחבור לענקית כמו נייס או צ'ק פוינט במקום להמשיך ולחלום.