מנכ"לית מגזין האינטרנט Saloona: "אין דבר כזה תוכן לנשים"

2 מיליון נשים ישראליות ברשת היוו קרקע פורייה להקמת Saloona - מגזין אינטרנט לנשים ■ בראיון ל"גלובס" מסבירה המנכ"לית אימי עירון מהם ההבדלים בין הגולשת לגולש הגברי - ומציבה יעד של 300 אלף גולשים בחודש

"מדובר במיזם מהפכני שעוד לא היה בארץ - זה לא פורטל אלא ערוץ מדיה עצמאי שאינו שייך לטייקוני התקשורת ואשר פונה לנשים ומאפשר להשמיע גם את הקול הנשי" - כך אומרת אימי עירון, מנכ"לית המגזין האינטרנטי לנשים Saloona (סלונה), בראיון ל"גלובס". "יש לנו שאיפות להיות ערוץ מדיה בפריים-טיים. זה נכון שאנחנו מותג שמתחיל את דרכו ברשת, אבל אי-אפשר לדעת לאן זה יגיע. המטרה שלנו היא לטווח ארוך".

* מאיפה הגיע הרעיון?

"ההשראה הגיעה מחו"ל, כאשר באמצע 2008 התחלנו לראות בעולם פריחה של אתרים המוקמים על-ידי נשים ומכוונים לקהל הנשי ברשת. עד אז היתה אמנם מדיה שפנתה לנשים, אבל היא הוקמה על-ידי גברים ובעיקר התבססה על סטריאוטיפים נשיים ועל החלטה שרירותית (ולרוב גברית) לגבי הנושאים שעשויים לעניין את הנשים. אולם, בשנתיים האחרונות אנחנו רואים ברשת ערוצי מדיה שנשים הקימו במטרה להוביל את סדר היום הנשי - פה בדיוק משתלב בטבעיות Saloona".

בשנים האחרונות אכן החלה אינפלציה חיובית של מיזמי אינטרנט נשיים בעולם, ביניהם האתר WoWoWo - מגזין אינטרנט נשי שבין המקימות שלו ניתן למצוא את גם את מלכת הטוק-שואו אופרה וינפרי ושחקנית הטלוויזיה קנדיס ברגן; Shine - המיזם המקוון שיזמה ענקית האינטרנט יאהו ואשר פונה למגזר הנשי ברשת; ו-Terra Femina - אתר צרפתי שמאחוריו עומדות מספר נשות תקשורת מפורסמות בשוק הצרפתי.

האתרים הללו פועלים במרחב הווירטואלי שבו יש עשרות אלפי בלוגים של נשים לצד רשתות חברתיות ייעודיות לנשים ולאמהות בפרט, כגון CafeMom. קשה להתייחס למגזר התוכן הנשי מבלי לציין את Glam Media, מגה-פורטל לנשים העושה אגרגציה מיותר מ-1,400 אתרים ובלוגים העוסקים בנושאי לייף סטייל נשי.

מספיק להסתכל על הנתונים של Glam Media בשביל להבין עד כמה עצום הפוטנציאל הפרסומי למגזר הנשי. הפורטל מתפקד בפועל כמעין רשת פרסום לנשים - הוא מוכר את כל שטחי הפרסום באתרים שמהם הוא עושה אגרגציה, כמו גם באתר הבית שלו, אשר משקפים כ-80 מיליון גולשים שונים מדי חודש, בעיקר נשים. באתר הושקעו 205 מיליון דולר, ושוויו המוערך עומד על 750 מיליון דולר.

הפוטנציאל הזה לא פסח על השוק הישראלי, גם אם באיחור יחסית. כך, אתר Saloona הישראלי (www.saloona.co.il) עלה לאוויר במארס האחרון, לאחר השקעה של כשנתיים ושל כמה מיליוני שקלים מצד משקיעים פרטיים.

מאחורי המיזם עומדת עירון, שעד לאחרונה כיהנה כסמנכ"ל קריאייטיב פלנינג ותוכן באינטרנט במשרד הפרסום גיתם, ואור קניספל, עורך התוכן של "ביט אינטראקטיב". רונית הבר היא עורכת האתר, ומספר העובדים עומד על 8 איש, לצד כ-40 כתבי פרילנס.

"נשים החלו להיות מסה קריטית ברשת", מסבירה עירון את הרציונל של האתר. "הן רוכשות באינטרנט, כותבות בלוגים משפיעים, מנהלות עסקים ברשת, מלקטות מידע ממגוון גדול של אתרים ומפיצות אותו ביעילות ובמהירות".

בין הכותבות באתר ניתן למצוא את דנה וייס, אבישג רבינר, אפרת רייטן, הילה אלפרט ובילי מוסקונה-לרמן, ובצוות הגברי נמצאים גילי קצנלבוגן ושי אביבי. הכותבים הללו, יש לציין, מקבלים כסף בעבור עבודתם.

הרבה מידע במעט זמן

ממחקר שערך משרד הפרסום מקאן-אריקסון על נשים ברשת בישראל, עולה כי יותר מ-2 מיליון נשים ישראליות גולשות היום ברשת, כ-80% מהן חברות ברשתות חברתיות וגולשות בפורומים, ו-73% מהן מתעדכנות במה שכתבו החברים שלהן - בהשוואה ל-53% בלבד בקרב הגברים.

המחקר גילה גם כי הגולשת הישראלית פעילה יותר במסנג'ר ובזירות המוזיקה והמשחקים בהשוואה לגברים. "קהל היעד של Saloona הוא נשים בגילאי 30 ומעלה - כ-800 אלף גולשות ישראליות", אומרת עירון.

* למה באמת צריך תוכן המיועד רק לנשים? האם יש הבדלים משמעותיים בין צריכת תוכן גברית לנשית?

"אין דבר כזה תוכן לנשים - נשים מתעניינות בכל סוגי התוכן. ההבדל טמון באוריינטציה ובאופן צריכת התוכן. גברים, לשם השוואה, לא נוטים לצרוך קשת של תכנים, בעוד שנשים מתעניינות במגוון רחב של תחומים, ויש להן מה להגיד על כל נושא שבעולם. מדור כסף וקריירה, לדוגמה, הוא אחד מהמדורים הפופולריים ב-Saloona, וכמות התגובות באתר גבוהה באופן יחסי לממוצע באתרים אחרים".

עירון מוסיפה כי "הגישה ב-Saloona היא מאוד אינטימית, אמפטית ומזמינה, כי גילינו שנשים אוהבות שמדברים איתן בגובה העיניים. בנוסף, למרות העובדה שנשים צורכות המון תוכן, יש להן מעט מאוד זמן, ולכן צריך להגיש להן את התוכן באופן שיאפשר להן לקבל כמה שיותר מידע בכמה שפחות זמן".

בהתאם לתובנות הללו, אחד הפיצ'רים הייחודיים ב-Saloona הוא האופן שבו מוגש התוכן. כל כתבה נערכת 3 פעמים במטרה להגיש אותה ב-3 צורות שונות: "חפירות" - טקסט מלא כנהוג בכל אתר תוכן; "ב-30 שניות" - טקסט קצר יותר המהווה מעין סיכום של הכתבה; ו"השורה התחתונה" - התכל'ס של הכתבה. "זה חלק מהתפיסה של האתר - להיות גוף מדיה ששואל את הצרכן איך הוא רוצה לצרוך את התוכן שלו", אומרת עירון.

באתר מוצעות גם כתבות לקריאה נוספת, הקשורות לכתבה הראשית בקשר אסוציאטיבי. "חשיבה אסוציאטיבית מאפיינת מאוד נשים, וגילינו שבמקום להציע להן 'עוד כתבה באותו נושא', אנחנו מציעים תוכן אסוציאטיבי נוסף, המבוסס על מערכת אנושית שמשקיעה בכך הרבה מחשבה", אומרת עירון.

* בארה"ב כבר ברור שהמגזר הנשי טומן בחובו פוטנציאל פרסומי אדיר. איך תעשיית הפרסום המקומית קיבלה את המיזם?

"אנחנו פועלים בדרכים לא סלולות. לא היה כזה דבר בארץ, וזה נורא מאתגר. האינטרנט זה מדיום של להקשיב למה שקורה, ובהתאם לשינויים גם עולם הפרסום משתנה בתגובה".

עירון מספרת כי "היו לא מעט משרדי פרסום שאמרו: 'מי צריך כזה דבר?' 'האם יש מקום למדיה כזו?', ובמהלך 2009, כשהצגנו את האתר שלנו, היינו צריכים לשכנע שזה רלוונטי. היום זה כבר מובן בשוק, ויש באזז מדהים בשוק סביב Saloona - זה המוצר הנכון בזמן הנכון".

עירון מתגאה בנתונים של Saloona. "את החודש השני לפעילות שלנו סיימנו עם עשרות אלפי גולשים שונים בחודש, ויותר מ-17 אלף משתמשים עשו 'לייק' לעמוד הפייסבוק שלנו".

בגיזרת הבלוגים עדיין מדובר במספר קטן יחסית - 500 בלוגים, אך מדובר במספר לא מבוטל בהתחשב בכך ש-Saloona הוא אתר צעיר. "המספרים של Saloona מוכיחים לנו שצדקנו בצורך שזיהינו בשוק".

לדבריה, "מדובר בקהל מאוד מפולח, 90% נשים שרובן בגילאי 30-45. מה שגילינו זה שבהתחלה מרבית הגולשות הגיעו מאזור המרכז, אבל היום זה כבר מתפשט לפריפריה".

הנתונים הללו, לדברי עירון, לא נסתרו מעיני הפרסומאים. "גם המפרסמים מתחילים להתעורר וגם יצרני התוכן", היא טוענת. "מתחילה פה קטגוריה חדשה, ומתחולל פה שינוי של ממש".

* איך בא לידי ביטוי הפוטנציאל הפרסומי של האתר?

"בנק הפועלים ויופלה (המשווקת בישראל על-ידי תנובה, נ"פ) הם נותני החסות הבלעדיים בכמה קטגוריות באתר לתקופה של שנה, ויש גם פרסום באתר", אומרת עירון. "הסיכון שהם לקחו הוא לא ממש טריוויאלי, אבל היתה להם היענות מיידית, והם מאמינים בחזון של Saloona. אבל, יש גם קטגוריות אחרות באתר שעדיין פועלות ללא חסות, ואנחנו תמיד מחפשים אחר שיתופי-פעולה נוספים".

יזמי האתר מאמינים פחות בהתבססות על פרסום הדיספליי (באנרים, נ"פ), מציאות שמאפיינת את מרבית הפורטלים ואתרי התוכן בישראל. "מדובר בשוק שנמצא בדעיכה באופן יחסי, ואנחנו יותר מתחברים לפרסום הקונטקסטואלי", מסבירה עירון את האסטרטגיה השיווקית של האתר. "בהקשר הפרסומי, צריך להגיש לגולש עולם תוכן שרלוונטי לו ושמספק לו ערך מוסף - רק אז הוא יהיה מוכן לבצע גם עסקה".

עירון מסתמכת על טרנד ה"סושיאל מדיה", המתבסס יותר על שיחה ופחות על דיאלוג חד-צדדי. "התוכן שאנחנו מייצרים מייצר קרקע מתאימה למהלכים שיווקים. כמובן שיש גם באנרים, אבל אני באה מעולם התוכן באינטרנט, ולכן אני דוחפת יותר לפרויקטים מבוססי תוכן". לדבריה, מספר מהלכים שיווקים משמעותיים עומדים לצאת בקרוב.

* איפה Saloona תהיה בעוד שנה?

"אני מקווה שנהיה ערוץ הנשים המוביל ונוביל את סדר היום הנשי. בכל הנוגע לטראפיק, אני מאמינה שבעוד שנתיים נגיע לכ-300 אלף גולשים שונים בחודש, ונהיה קול משמעותי מאד במגוון תחומים - לא רק בתחומים ה'נשיים' הקלאסיים".

לגבי האפשרות להגיע למצב של רווחיות, עירון משחררת הצהרות אופטימיות. "בעוד שנתיים נהיה רווחים, חד-משמעית, ולא רק מפרסומות. אנחנו בונים מותג שהמהות שלו היא להיות הכיכר המרכזית של השיחה הנשית בכל תחומי החיים".

בלוגספירה נשית

מלבד התוכן המערכתי שנמצא ב-Saloona, כ-50% מהתוכן שבו מבוסס על בלוגים. "כל אחד יכול לפתוח בלוג ב-Saloona, כאשר כל שבוע המערכת בוחרת את הפוסט של השבוע ומציפה אותו בעמוד הבית. מי שכותב בתדירות גבוהה מתוגמל בחשיפה, ויש הרבה בלוגים שנפתחים ללא ידיעתנו, ואנחנו מגלים אותם ומעלים אותם לקטגוריה מסוימת".

לדבריה, "אנחנו נמצאים בעידן שבו יש בלבול מאוד גדול - מי מייצר את התוכן ומי קובע את האג'נדה: המערכת או הגולשים. לכן היה לנו חשוב לתת מקום לתוכן גולשים לצד תוכן חי, על מנת שיזינו אחד את השני. מדובר באתר שמתאים את עצמו לעידן המדיה החברתית. באופן טבעי, זה מייצר לנו גם תחרות אל מול פלטפורמת הבלוגים של נענע10 - ישראבלוג".

בהיבט התחרותי, עירון מספרת כי Saloona גם משתפת פעולה עם מספר בלוגים עצמאיים הפונים לנשים אמהות, כגון "בלינג בלינג" - הבלוג של ליאת ורדי-בר וגלית ליפשיץ-מלמד, ו-2bmommy של חלי גורסוי, לצד בלוג האופנה "נעלולה" והבלוג "ביסים" הפועל בתחום האוכל. "המהות היא של שיתופי-פעולה המתבססים על קרדיט מלא ועל קידומים הדדיים", אומרת עירון. "זה מצב של win-win".

בכל הנוגע לפורטל הלייף סטייל iFeel, עירון אומרת כי "הוא מתחרה, אבל זה לא מגזין לנשים, ואין בו אסופה של תכנים".

22
 22