"טיסות אולמרט מומנו כשהתנדב לנאום באירועי התרמת כספים"

כך העיד יהושע מצא, נשיא ארגון הבונדס, במשפט ראשונטורס המתנהל בביהמ"ש המחוזי בירושלים ■ בתוך כך, שופטי בג"ץ הציעו כי הפרקליטות תשקול מחדש את החלטתה לסגור את התיק נגד אולמרט בפרשת כרמיה

בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך היום (ב') משפטם של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט וראש לשכתו שולה זקן בפרשת ראשונטורס. בתחילת הדיון העיד חבר הכנסת לשעבר יהושע מצא, נשיא ארגון הבונדס, שארגונו מימן חלק מנסיעותיו של אולמרט לחו"ל.

במהלך הדיון ביקש התובע, עו"ד אלי אברבנאל, להכריז על מצא כעד עוין, לאחר שלטענתו היו סתירות בין העדות שמסר במשטרה בעניין המימון הכפול של נסיעותיו של אולמרט לחו"ל ובין הדברים שאמר בבית המשפט.

"איש אמין"

על-פי עדותו של מצא, נהג ארגון הבונדס לממן את נסיעותיו של אולמרט לחו"ל, כאשר אולמרט התנדב לנאום באירועי התרמת כספים שקיים בפני קהל תורמים פוטנציאלי (מטרת הבונדס הנה גיוס כספים לטובת המדינה). בין השאר מומנו לאולמרט נסיעות לשיקגו, לוס-אנג'לס, ניו-ג'רזי ועוד.

לדבריו, תיאום הטיסות ותשלום בגין החשבוניות בוצעו מול שולה זקן ורייצ'ל ריסבי-רז, מתאמת הנסיעות של אולמרט.

לשאלת התובע, עו"ד אלי אברבנאל, האם ידע כי אחת מנסיעותיו של אולמרט שמומנה על-ידי הבונדס קיבלה מימון משני גופים נוספים, השיב מצא: "לא. לא ידעתי. כלל ברזל עמד לפניי שהמרצה יגיע אליי, ופרט לכך לא עניין אותי דבר, אלא רק לגייס כסף למדינה".

מצא העיד כי אולמרט הוא ידידו מזה שנים, וחזר על דבריו בחקירה כי הוא רואה בו איש אמין. כשנשאל מה היה עושה לו ידע בזמן אמת כי המידע הרשום בחשבוניות שהועברו אליו מלשכת אולמרט לתשלום בגין הנסיעות אינו נכון, השיב כי זה לא עניין אותו. "אז מה?... החשבונית לא מעניינת אותי. היא צריכה לשקף את הטיסה של האורח... אם חס וחלילה זה התקיים, זה יכול להיות בעייתי לאיש ציבור.... אני מוסד פיננסי, צריך להביא כסף למדינה...".

מצא חזר שוב על כך שלא העלה על דעתו שמישהו נוסף מימן טיסה שמומנה כבר על-ידי ארגון הבונדס, ולשאלה מה היה עושה אם היה יודע מראש כי יש מימון כפול, השיב: "אני מניח שהייתי מרים טלפון, מברר. כרטיס טיסה זה מה שאני משלם למרצה. מרצים אחרים עולים לי פי שבע".

בשלב זה ביקש עו"ד אברבנאל להגיש את הודעותיו של מצא במשטרה, בטענה כי "היו סתירות ברורות בין הדברים שאמר בחקירה לבין העדות שלו", בין היתר כיוון שאמר במשטרה כי אם היה יודע על המימון הכפול מראש - לא היה משלם את הסכומים בגין הטיסות הללו.

בית המשפט דחה את הבקשה לאור דבריו של מצא כי בחקירתו התייחס לאפשרות תיאורטית. "לא היינו משלמים זה בתיאוריה... אני חשבתי בשביל הארגון שלי מה יותר טוב. אם הארגון שלי זכה במרצה שבערב אחד הביא 80 מיליון, זה הרבה. זה הסכומים שהם הביאו. אתה שואל אותי לאחר מעשה או איך הייתי פועל לפני מעשה... אני לא יכול להגיד. זו אמירה יפה, לצורך הציוריות".

אי-התאמה

בהמשך הדיון נשמע המשך עדותה של סוכנת הנסיעות הדר זלצמן-שיפוני, שהעידה לראשונה בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון, וטענה כי לעתים לא היתה התאמה בין הסכומים שנרשמו בחשבוניות שהוצאו על נסיעותיו של אולמרט לבין מחיר הטיסות בפועל, וכי על חלק מהנסיעות הוצאו כמה חשבוניות. בעדותה היום מסרה פירוט של כל הנסיעות שבהן היתה אי-התאמה בין החשבונית שהוצאה והנסיעה בפועל.

מצוות ההגנה של אולמרט נמסר: "בעדותו היום של נשיא הבונדס, יהושע מצא, התברר באופן הברור ביותר כי לא היתה רמייה ולא חצי רמייה. מסקנה זו, מטבע הדברים, אינה נוחה לפרקליטות ולסיפור שבנתה, ולכן היא נוקטת בתרגילים שונים עד אפילו ניסיון להלך איימים על עד בבית המשפט במטרה להשפיע על עדותו. הפרקליטות אמורה להיות מעוניינת בבירור האמת ולא בהפעלת לחץ על עדים על מנת שאלה יתאימו את גירסתם לזו של הפרקליטות".

תיק כרמיה - סיבוב נוסף?

במקביל לחידוש הדיון במשפט ראשונטורס, התקיים הבוקר דיון בעתירה לבג"ץ לפתוח מחדש את תיק החקירה נגד אולמרט בפרשת הבית ברחוב כרמיה.

במהלך הדיון הציעו שופטי בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין, אילה פרוקצ'יה ועוזי פוגלמן, כי הפרקליטות תשקול מחדש את החלטתה לסגור את תיק החקירה בפרשת כרמיה, וזאת עד לקבלת החלטה סופית בפרשה זו בעניין בכירים אחרים בעיריית ירושלים שהחקירה בעניינם נמצאת כיום בעיצומה.

הפרקליטות, באמצעות עו"ד אורי קידר, סירבה להצעה, אך השופטים הודיעו כי יתנו את החלטתם בימים הקרובים.