ועדת גיל הזהב

יש לי תחושה שהוועדה עשויה להפתיע את מי שמינו אותה, ובכך גם תבשר על תור זהב

על פניו זה נראה כמו שטיק אופייני ממפעל השטיקים הרווחי של בנימין נתניהו ואהוד ברק. לוקחים אנשים מבוגרים (אפילו מאוד במקרה הזה) ומטילים עליהם לחקור שורה ארוכה של עניינים שהם לא כל כך בקיאים בהם.

הרכב כזה הוא קודם כול מתכון די בדוק להתארכות קצב עבודתה של הוועדה, וזה תמיד מה שנחקרים שואפים אליו. במקביל יש למקימי הוועדה סיבה טובה להניח שהטמפרמנט של אנשים בגיל הזהב אינו גועש, הם כבר ראו ושמעו הכול, שום דבר לא מפתיע או מזעזע אותם, ומותר למי שבחר בהם להניח שהתוצאות יהיו בהתאם.

ראינו את התופעות הללו בוועדת וינוגרד, שם יו"ר הוועדה, אליהו וינוגרד, היה בגיל מתקדם. עבודת הוועדה אכן התארכה מאוד, מה שהוציא הרבה רוח ממפרשיה, שהיו מדולדלים ממילא. כך שאי אפשר לטעון כלפי מנהיגינו, ובמיוחד הצמד נתניהו-ברק, שהם אינם מפיקים לקחים. ראו כי טוב בוינוגרד, החליטו לחדש את הנוסחה, ואפילו לשכלל אותה.

אלא מה? אחרי שאמרנו את כל זה, מתבקש לקבוע את הברור מאליו, כלומר שלעולם אין לדעת. יש הפתעות בחיים. לא בשפע, לא תמיד הן טובות - אבל יש, וגם כאלה שהן חיוביות. אני מביט בתמונותיהם של חברי הוועדה, קורא את קורות חייהם וכישוריהם, ומגיע אל המסקנה הברורה שלא מדובר בקוטלי קנים. בטח לא בטמבלים. יש לאנשים האלה ראש על הכתפיים, גם אם השנים קצת הכבידו אותו.

מה שאני מתכוון לומר זה שחברי הוועדה אמורים לדעת את כל מה שכולם חושבים, כלומר שבחרו בהם כדי לטייח, ובאופן ספציפי להביא אל חוף מבטחים את ספינותיהם של נתניהו וברק שניזוקו במשט. כל השאר מעניין אולי את ארה"ב ושאר המדינות, אבל לא ממש את המנהיגות המקומית. אם חברי הוועדה מבינים את זה, אפשרי שיחליטו לעצמם שהם לא רוצים להיות פיונים. יש הרבה כיף בלבעוט בגיל מתקדם, להוכיח לעצמך ולעולם שיש בך עדיין אנרגיות וחיות.

לגיל המתקדם יש יתרון נוסף. לאנשים צעירים יותר יש מה שקרוי אג'נדות. הם רוצים להתקדם, לעשות קריירה, הם יכולים להיות מעוניינים בתפקיד כזה או אחר. מה יותר אנושי מאדם שלפני שהוא מחליט, או קובע, או ממליץ - הוא גם חושב איך זה ישפיע עליו, על האינטרסים שלו, על הקריירה. אחד היתרונות של גיל הזהב הוא השחרור מעולם של שיקולים אלה. העתיד של אנשים בגיל הזה כבר אינו כולל את הצורך לשרת ולמצוא חן בעיני אחרים. זהו גיל שבו אדם מגיע למטרה הכל כך נכספת לעשות ולומר ככל העולה על רוחו - או כמעט.

אולי אני לחלוטין טועה, אבל יש לי תחושת בטן שוועדת גיל הזהב עשויה להפתיע את אלה שמינו אותה, וכפועל יוצא מכך אולי גם תבשר סוג מסוים של תור זהב.