החזרי המוסדיים צונחים: "התוצאות יביאו לשינויים מרחיקי לכת"

סטיבן זיף, בכיר בקולר קפיטל, שאחראי על העסקאות של הקרן בישראל: "המשקיעים יצמצמו את מספר הקרנות בהן הם משקיעים ויותר הון יזרום לאסיה"

מצב תעשיית הפרייבט אקוויטי וההון סיכון עגום כבר יותר משנתיים. הדו"ח החצי שנתי Coller Capital מספק נתונים מספריים בנושא. לפי הדו"ח, שבחן כ-200 משקיעים מוסדיים בקרנות פרייבט אקוויטי והון סיכון (LP's), ההחזרים שלהם ירדו באופן דרמטי. יותר ממחציתם דיווחו על החזרים שלא עלו על 10%, בהשוואה ל-22% בשנת 2008 ו-29% בשנת 2009.

"התוצאות המאכזבות הללו עומדות להביא לשינויים מרחיקי לכת בתחום", קובע סטיבן זיף, בכיר בקולר קפיטל, שאחראי על העסקאות של הקרן בישראל.

20% יגדילו את ההקצאה

עם-זאת, לדברי הדו"ח וזיף, למרות הירידה בהיקפי ההחזרים, המשקיעים לא איבדו את אמונם בתחום ההשקעה. 20% מהם מתכננים להגדיל את ההקצאה שלהם, לעומת 13% שמתכננים להקטין את הקצאתם.

קולר קפיטל, שהוקמה בלונדון בשנת 1990, נחשבת לשחקנית ותיקה בתחומי ההון סיכון, השניוני, המזנין, ה-Buyout וברכישת פורטפוליו של חברות מתאגידים. הקרן מנהלת כ-8 מיליארד דולר ויש לה אחזקות ביותר מ-200 קרנות פרייבט אקוויטי וב-2,000 חברות.

הטבות יתקבלו בברכה

נתון נוסף שעולה מהדו"ח, מלמד שמחצית מהמשקיעים המוסדיים האמריקניים עומדים לקצץ את הקצאות ההון לתחום בשנתיים הקרובות. אבל, מצד שני הם מתכננים את הגדלת החשיפה לקרנות במזרח אסיה.

לדברי זיף, "אנחנו מגלים שהמציאות נושכת. ההחזרים נמוכים אחרי שנתיים של משבר כלכלי. מצד שני, אנחנו רואים שלמרות ההחזרים הנמוכים, המשקיעים לא איבדו אמון בתחום וימשיכו להשקיע, רק באופן שונה. המשקיעים אומרים שהם יצמצמו את מספר הקרנות בהן הם משקיעים, ישקיעו יותר בקרנות קטנות ולא במגה-קרנות ויותר הון יזרום למזרח אסיה".

הדו"ח מלמד עוד כי המשקיעים סבורים שממשלות צריכות להימנע מהשקעות או התערבות בקרנות הון סיכון, אם כי הטבות מס יתקבלו בברכה.

לדברי ג'רמי קולר, מייסד קולר, "המשקיעים מגדילים את חשיפתם לאחר שהביצועים ירדו דרמטית וזה מעניין. הביצועים הטובים הם תלויי צוותים ואני מאמין שהמשקיעים למדו את השיעור שלהם וידבקו רק בצוותים שיש להם ביצועים טובים.