חקירות: הנחות בפסגות, דרישה לוועדת בדיקה ממנורה

ל"גלובס" נודע כי קופת הגמל עמ"י (עובדי מדינת ישראל) המנוהלת בפסגות, זכתה לאחרונה להנחה משמעותית בדמי הניהול, עד כדי מחירי הפסד ■ חברי קופת שובל דורשים כי מנורה תקים ועדת בדיקה ותציג בפניהם דו"ח של כל ההשקעות שנעשו בשנתיים האחרונות הנוגעות לקופה

עוד לא התבהרו הפרשיות האחרונות שנחשפו בפסגות ובמנורה מבטחים, ובתי ההשקעות כבר מתחילים לשלם את המחיר של פגיעה אפשרית במוניטין: בפסגות הורידו את דמי הניהול לאחד הלקוחות למחיר לא רווחי, ובמנורה מבטחים הלקוחות כבר דורשים ועדת חקירה.

ל"גלובס" נודע כי קופת הגמל עמ"י (עובדי מדינת ישראל) המנוהלת בפסגות, זכתה לאחרונה להנחה משמעותית בדמי הניהול, עד כדי מחירי הפסד. לפי הערכות, דמי הניהול שמשלמת עמ"י עומדים כעת על 0.03%, לעומת 0.05%-0.1% ששילמה לפני הפרשה. כלומר, מדובר בהנחה של עשרות אחוזים.

בעמ"י מנוהלים כ-2 מיליארד שקל, כך שמדובר בהכנסות של כ-600 אלף שקל בלבד בשנה לפסגות. נציין כי דמי הניהול הנמוכים עוד לפני ההנחה האחרונה, נובעים מכך שפסגות מספקת לעמ"י שירותי ניהול השקעות בלבד.

כידוע, בימים אלה נמצאים בכירי פסגות בחקירה של רשות ני"ע, כשבמסגרת הפרשה שהתפוצצה לפני מספר חודשים, נבדקת מעורבותם של רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות, ושי ירון, מנכ"ל פסגות ני"ע, בפרשת הרצת ני"ע בפעילות הנוסטרו של בית ההשקעות.

גורמים בשוק העריכו היום כי פסגות הסכימה להנחה בהיקפים גבוהים כל כך בשל חששה כי החקירה תפגע במוניטין שלה, ותיצור אפקט של כדור שלג שיביא לבריחת לקוחות אחרים בהמשך.

מלבד עניין הפגיעה המוניטין, פסגות נמצאת במצב רגיש גם על רקע העסקה למכירתה לקרן אייפקס, כשירידה בהיקף הנכסים או בהכנסות, עלולה להשפיע על מחירה בעסקה. גורמים בפסגות הסבירו היום כי ההנחה בדמי הניהול לא נבעה מחשש של הלקוח - ולראיה הוא נשאר בפסגות - אלא משיקולי תחרות בלבד.

ענף בתי ההשקעות וניהול הכסף ידוע ברמת תחרותיות גבוהה שגורמת לגופים הפועלים בו להוריד לעיתים את המחירים שהם גובים למחירי הפסד, והכל על מנת לשמור על נתחי שוק גבוהים, וכתגובה להצעות שנותנים גפים אחרים.

מפסגות נמסר כי "זכייתו של פסגות במכרז לניהול קופות הגמל של עמ"י היא הבעת אמון בשירות המקצועי והאמין שהעניק לה בית ההשקעות בשנים האחרונות".

"כבר לא בית חם כמו בעבר"

גם הלקוחות של מנורה מבטחים לא נשארים אדישים למתרחש בבית ההשקעות, לאחר שבימים האחרונים נודע כי רשות ני"ע מקיימת חקירה פלילית הקשורה לפעילות קרנות הנאמנות של החברה.

ל"גלובס" נודע כי קופת הגמל שובל של ארגון הביוכימאים והמיקרוביולוגים המנהלת בבית ההשקעות 150 מיליון שקל, דרשה היום ממנכ"לית החברה לניהול תיקים, שירי הייבלום, כי תופיע מיידית בפני דירקטוריון הקופה ותתחייב כי חקירת רשות ניירות ערך המתנהלת נגד מנכ"ל בית ההשקעות, רונן אביגדור, ונגד עובדים נוספים, אינה נוגעת לכספי הקופה.

חברי קופת שובל דורשים עוד כי מנורה תקים ועדת בדיקה ותציג בפניהם דו"ח של כל ההשקעות שנעשו בשנתיים האחרונות הנוגעות לקופה. "אני כבר לא מרגיש בית חם במנורה כמו בעבר", אמר היום ל"גלובס" אשר גולדשלגר, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות.

שובל פתוחה לחברי הסתדרות המיקרוביולוגים והביוכימאים בארץ. בלי קשר לאירועים האחרונים, היא נמצאת בהליך משפטי מול מנורה מבטחים, שלטענתה הודיעה לה בתחילת השנה, באופן חד צדדי, על סיום ההתקשרות עימה לפני המועד. ממנורה מבטחים לא נמסרה תגובה לידיעה.