נתניהו - שר האוצר הטוב ביותר מאז תוכנית הייצוב של 1985

סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה: כ-60% מהציבור אינו מכיר את שרי האוצר 10% סבורים ששר האוצר אינו הגורם המשפיע ביותר על הכלכלה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחשב לשר האוצר הטוב ביותר שידעה ישראל מאז תוכנית הייצוב ב-1985. כך עולה מסקר חדש שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה. תוצאות הסקר יוצגו בפורום קיסריה הקרוב, שייערך השבוע בנצרת.

נתניהו כיהן 3 פעמים כשר אוצר בממשלת ישראל, אך הזכורה מכולן היתה כהונתו בשנים 2003 עד 2005 בממשלתו של אריאל שרון. הסקר נערך בקרב מדגם של 436 איש מעל גיל 18.

יתרון המוכרות

הנשאלים נדרשו לענות על שאלה אחת בשתי גרסאות שונות: מי היה שר האוצר שתרם את התרומה המשמעותית ביותר לכלכלה הישראלית מאז תוכנית הייצוב. בפעם הראשונה, השאלה הוצגה ללא ציון השמות של 13 שרי האוצר שכיהנו מאז 1985. בפעם השנייה, הקריאו הסוקרים לנשאלים את רשימת השמות.

נתניהו זכה לרוב מקרב כלל המשיבים (כ-30%) ומקרב בעלי הדעה (אלו שענו לשאלה) זכה ברוב מוחץ של 72% (בייגה שוחט במקום השני עם 9%, ושמעון פרס במקום השלישי עם 5%). מנתון זה ניתן להסיק מסקנה נוספת: בקרב הנשאלים אשר מכירים שרי האוצר, נתניהו הוא המוכר מבין כולם.

כאשר הוצגו למשיבים השמות של שרי האוצר, התוצאות היו דומות: 35% ציינו את נתניהו (פרס עם 12% במקום השני), ובקרב בעלי הדעה, מחציתם סברו כי נתניהו היה שר האוצר הטוב ביותר. מדובר בתוצאות מפתיעות מאוד, שכן בעת כהונתו כשר אוצר, ספג נתניהו ביקורת קשה ביותר, בעקבות מדיניותו, שכללה גזירות קשות וקיצוצים חדים בתקציב המדינה ובקצבאות.

מסקנה נוספת, מפתיעה ואף מדאיגה, עולה מהסקר: על אף האמונה שהישראלים מאוד מעורבים פוליטית ומבינים בכלכלה, כ-57% מהנשאלים לא ידעו לציין אפילו שם של שר אוצר אחד שכיהן בתפקיד ב-25 השנים האחרונות. רק 178 זכרו שם אחד של שר אוצר.

"סנטימנט אנטי-פוליטי"

יתרה מזו, כאשר הוצגו כלל שמות שרי האוצר מאז 1985, כ-10% מהמשיבים סברו כי איש מקרב שרי האוצר לא היה הגורם העיקרי שהשפיע על כלכלת ישראל, ובמקום זאת ציינו דמויות אחרות. "בסקרים אחרים שאנו עושים אנו מגלים כבר כמה שנים שהציבור מתעניין בפוליטיקה, אך סולד מפוליטיקאים", מסביר פרופ' אריק כרמון, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה.

כרמון הוסיף כי "זו לא רק תופעה ישראלית, אלא גלובלית, אך אצלנו 'הסנטימנט האנטי-פוליטי', כפי שאנו מכנים זאת, הוא חריף מאוד. אני מניח שחלק מהבורות נובעת מהתופעה הזו", סיכם כרמון.

22
 22