החרפה במשבר? ה'פד' עלול להוריד את תחזית הצמיחה בארה"ב

החשש מירידה בביקושים למוצרים אמריקנים והתקררות בשוקי האשראי עקב משבר החוב באירופה עלולים לגרום ל'פד' להוריד את תחזית הצמיחה

האם משבר החובות באירופה מתחיל לפגוע בארה"ב? לייל גרמלי, יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, טוען כי ה'פד' עלול להוריד את תחזיות הצמיחה של ארה"ב לשנים 2010-2011 בעקבות הירידה בביקושים למוצרים אמריקניים והחמרה בשוקי האשראי עקב משבר החוב האירופי.

בשבוע הבא תכונס ועדת השוק הפתוח של ה'פד' במסגרת החלטת הריבית המתקבלת אחת ל-6 שבועות. בישיבה הקודמת שנערכה באפריל, העלו חברי הוועדה את תחזית הצמיחה של ארה"ב ל-3.2-3.7% השנה והותיר את התחזיות לשנים 2011-2012 ללא שינוי, אולם מאז החריף משבר החובות וכלכלנים ברחבי העולם תמהים באשר להשפעה הצפויה על כלכלת ארה"ב.

גרמלי מעריך שה'פד' יוריד בשבוע הבא את תחזית הצמיחה ב"כמה עשיריות האחוז" בתחזית לשנת 2010 וב-0.75% בתחזית ל-2011. ייתכן כי הדבר יניע את ה'פד' להותיר את הריבית ברמה אפסית למשך תקופה ארוכה מהצפוי. בהקשר זה נזכיר כי ה'פד' התחייב בהודעות הריבית זה חודשים רבים להותיר אותה ברמת שפל למשך "תקופה ממושכת", ואתמול דווח בארה"ב כי מחקר פנימי של הבנק המרכזי קובע כי ייתכן והריבית תיוותר אפסית אפילו עד שנת 2012, מה שמעיד גם על עוצמת המשבר.

ועדת השוק הפתוח תתכנס ב-22-23 ביוני ותשחרר את החלטת הריבית, יחד עם הודעת הריבית המצורפת, ב-23 ביוני. ב-14 ביולי יפורסמו הפרוטוקולים מישיבת הריבית, מה שיאפשר הצצה להערכת ה'פד' את המצב הכלכלי.

התקררות בשוקי האשראי

סימנים ראשונים להאטה בהתאוששות הכלכלית בארה"ב כבר נראים בשטח. ביום שישי האחרון, למשל, פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש מאי, והם הצביעו על ירידה מ-מפתיעה של 1.2% בעוד שבשוק ציפו בכלל לעלייה של 0.2%. הייתה זו הירידה הראשונה במכירות מאז ספטמבר ויש בה כדי להעיד על חולשה בצריכה הפרטית, שמהווה כ-70% מהתמ"ג האמריקני.

תוכניות הצנע והקיצוצים התקציביים שהשיקו ממשלות אירופה כדי להתמודד עם בעיית החובות צפויים להביא לירידה בביקושים הפנימיים ולהאטה בצמיחת גוש האירו. הדבר עלול לפגוע בביקושים למוצרים אמריקניים ומכאן החשש לכלכלת ארה"ב. יתרה מזאת - החשש מהידרדרות במצב המאקרו-כלכלי, כמו גם הדיבורים על פשיטת רגל פוטנציאלית של יוון והליכה להסדר חוב, כבר גורמים לבנקים המסחריים להקשיח את מתן ההלוואות ויוצרים התקררות בשוקי האשראי.

דוגמה אחת לכך היא עלייה בריבית הליבור (הריבית בה משתמשים הבנקים בבואם להלוות אחד לשני); ריבית הליבור ל-3 חודשים עלתה ל-0.54% השבוע מ-0.47% בחודש שעבר.