שאלת השאלות: מה הסיכוי שארה"ב תיכנס כעת למיתון נוסף?

דויטשה בנק: מתוך 33 תקופות המיתון שאירעו מאז 1854, רק 3 פעמים התקיים תרחיש W - קרי סבירות של 9%

האם ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, תגלוש למיתון נוסף ותשלים בכך את תרחיש W האימתני ממנו חוששים משקיעים רבים? שאלה זו מטרידה כלכלנים ומשקיעים כאחד בשבועות האחרונים, עקב משבר החוב באירופה שמאיים על ההתאוששות הגלובלית. אך כלכלני דויטשה בנק טוענים כי בהתבסס על ניסיון העבר, הסיכוי ל"תחתית כפולה" הינו נמוך למדי.

"מאז 1854 היו 33 תקופות מיתון ורק 3 מקרים שבהם הכלכלה נכנסה שוב למיתון תוך שנה מהיום שבו היא יצאה מהמיתון", כתבו הכלכלנים ג'וזף לבורנה וקרל ריקדונה מדויטשה בנק, בסקירה ללקוחותיהם. במילים אחרות, הסבירות לתרחיש W הינה 9% בלבד. לדברי האנליסטים, "ממוצע תקופת הצמיחה הכלכלית בכל פעם הינו כ-38 חודשים. לפיכך, אנו ממשיכים להאמין שהצמיחה הכלכלית תימשך במחצית השנייה של השנה ולתוך 2011".

תוכניות הקיצוצים שהושקו באירופה מגבירים את החשש ממיתון נוסף ביבשת, מה שיביא לירידה בביקושים גם למוצרים אמריקנים ויפגע בצמיחת ארה"ב. בארה"ב חוששים גם שהפדרל ריזרב יוריד בקרוב את תחזיות הצמיחה ויותיר את הריבית ברמה אפסית עד שנת 2012, מה שמצביע על עומק המשבר.

אף בדויטשה בנק לא ממהרים להספיד את ההתאוששות הכלכלית. האנליסטים מעריכים כי ארה"ב תצמח השנה ב-3.7% וששיעור האבטלה יירד ל-9% בסוף השנה מ-9.7% היום. יתרה מזאת - האנליסטים מעריכים שה'פד' יתחיל להעלות את הריבית כבר בחודש נובמבר. הריבית היום עומדת על 0-0.25% ובדויטשה בנק צופים העלאה של 0.25% בנובמבר והעלאה נוספת של 0.25% בדצמבר, כך שבסוף השנה תעמוד הריבית על 0.75%.

כלכלת ארה"ב השלימה את תרחיש W פעמיים בתחילת המאה ה-20: בשנת 2013 ובשנת 1920. מעניין לראות שדווקא בתקופת השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30 לא הייתה "תחתית כפולה", אלא מיתון שהתחיל ב-1929 והסתיים ב-1933. הצמיחה לאחר מכן נמשכה עד 1937 ואז נכנסה הכלכלה למיתון נוסף.

בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה נרשמה רק תקופה אחת של "תחתית כפולה": בתחילת שנות ה-80, לאחר שהנשיא דאז ג'ימי קרטר כפה הידוק בשוקי האשראי על מנת להילחם בהשתוללות האינפלציה שדהרה לכ-15%. היום, כידוע, המצב שונה לגמרי והממשל האמריקני נוקט במדיניות מוניטארית מרחיבה נוכח האינפלציה המרוסנת. מאז, לא נרשם יותר תרחיש W.