מנכ"ל פימקו: המצב של ארה"ב טוב, אבל רק יחסית לשאר העולם

אל-אריאן: דירוג האשראי של ארה"ב אינו חסין "כשיש לך רק חולצות מלוכלכות בארון, תעדיף את החולצה הנקייה ביותר יחסית; ארה"ב היא החולצה המלוכלכת הנקייה ביותר"

משבר האשראי המחריף של יוון עלול לאלץ את הבנק האירופי המרכזי (ECB) לרכוש אג"ח נוספות של יוון.

כך העריך לפני יומיים (ג') מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, מוחמד אל-אריאן מפסיפיק אינווסטמנט מנג'מנט (פימקו).

"לדעתי מה שאנחנו עומדים לראות בחודשים הבאים זה שה-ECB יצטרך לרכוש כמויות גדלות והולכות של אג"ח יווניות", אמר אל-אריאן לערוץ הטלוויזיה רויטרס אינסיידר.

"תג מחיר"

בסוף מאי החזיק ה-ECB ב-25 מיליארד אירו (30.8 מיליארד דולר) מהר החוב של יוון, והוא ממשיך לרכוש אג"ח יווניות בשווי של 2 מיליארד דולר על בסיס יומי.

אל-אריאן אמר שרכישות האג"ח היווניות שמבצע ה-ECB נושאות תג מחיר. "בנקודה מסוימת - וקשה לצפות מתי - יהיו חששות לגבי היושרה המוסדית של ה-ECB. אנשים יגידו: רגע, מדובר ברשות מוניטרית. מה היא עושה בתחום שהוא פיסקלי למחצה? למה היא מתנהגת כגוף פיסקלי?".

הוא ציין כי לארה"ב יש בעיות אג"ח משלה, אך הן אינן דומות לסחרור האשראי היווני. "לארה"ב יש הרבה יותר זמן לטפל בבעיה הזו", אמר אל-אריאן, שהקרן שלו מנהלת נכסים בשווי של יותר מטריליון דולר.

לדברי אל-אריאן, "לארה"ב יש יתרונות עולמיים מסיביים. המטבע שלה הוא מטבע יתרות החוץ, ופירושו של דבר הוא שכשמתחולל זעזוע בעולם, ארה"ב הופכת למקלט האיכות והנזילות. אנחנו עדים לכך כעת".

עם זאת, אין לומר שדירוג האשראי AAA של ארה"ב חסין מכל פגע, הוסיף אל-אריאן. "בנקודה מסוימת, כשיש לך רק חולצות מלוכלכות בארון, תעדיף את החולצה הנקייה ביותר יחסית. ארה"ב היא החולצה המלוכלכת הנקייה ביותר".

מאמין בנפט

במילים אחרות, הנכסים וסיכויי הצמיחה של ארה"ב נראים במיטבם כשמשווים אותם לחלקי עולם אחרים.

"במסלולים הפיסקליים הנוכחיים שלנו, תוך שלוש שנים ניתן יהיה לראות הרבה לחץ על דירוג האשראי", אמר אל-אריאן.

אל-אריאן הסביר, כי על רקע חוסר הודאות השורר בתחומים כה רבים, רוכשת פימקו אג"ח ממשלתיות כ"עסקה קצרת טווח". אל-אריאן הוסיף שהחברה עדיין חשופה לזהב, אך ציין שהיא קיצצה חשיפה זו לחצי בגלל העלייה במחירים. "עדיין יש לנו זהב 'ארוך', אבל לא כל-כך ארוך כפי שהוא היה ברמות שווי אטרקטיביות יותר", אמר אל-אריאן.

הוא הוסיף שהאנרגיה היא קומודיטי שכדאי להחזיק בה, בגלל הצריכה הגבוהה שלה במדינות השווקים המתעוררים. "אפשר לראות לא רק כמה מדינות השווקים המתעוררים צורכות, אלא גם את המאמצים שעושים הסינים להבטיח אספקה עתידית".

עד כמה משפיע משבר BP על התחזית שלו? "בטווח הקצר משבר BP צריך להגביר את האופטימיות לגבי הנפט, מכיוון שחלק מההיצע נעלם מהשוק. בטווח הארוך זה סימן שאלה", אמר אל-אריאן.