הקונגרס מזהיר את הטורקים: יהיו תוצאות לפעולות נגד ישראל

צעד פוטנציאלי: גינוי של הקונגרס לטבח הטורקי בארמנים, שייחשב סטירה משפילה לאנקרה ■ ארגונים יהודיים בארה"ב החרימו פגישה עם נציגי מפלגת השלטון בטורקיה

מחוקקים בקונגרס בוושינגטון מזהירים את טורקיה שלהתנהלותה נגד ישראל ולהתקרבותה לאיראן יהיו תוצאות קשות. במקביל, הודיעו ארגונים יהודיים גדולים בארה"ב כי החליטו להחרים פגישה עם בכירים טורקיים, שבאו לביקור בוושינגטון, במחאה על חלקה של טורקיה בייזום המשט לעזה.

ידידי ישראל בבית-הנבחרים הזהירו אמש את אנקרה, כי הם עשויים לתמוך בהחלטה של הקונגרס, שתביע הכרה מפורשת באחריותה של טורקיה בטבח בארמנים, בין 1915 ל-1923. זו תהיה תפנית אירונית: בתחילת מארס השנה, בעיצומו של המשבר ביחסי ישראל - טורקיה, אך לפני תקרית המשט, עשתה שגרירות טורקיה בוושינגטון מאמץ אינטנסיבי כדי לגייס את תמיכת הממסד היהודי בארה"ב נגד הצבעה היסטורית בקונגרס בשאלת אחריותה של טורקיה לטבח בארמנים.

הפניה ליהודים נעשתה לאחר שטורקיה ספגה תבוסה, בדיעבד זמנית, במערכה למניעת הכתמתה כאחראית לשואה הארמנית: ועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים אימצה החלטה שמגדירה מותם של מאות אלפי ארמנים כ"טבח עם". ההחלטה התקבלה למרות התנגדות ממשל אובמה.

בתגובה מיידית, שמעידה על רגישות הטורקים להאשמות על טבח, גינתה אנקרה את את ההחלטה והחזירה את שגרירה בארה"ב הביתה. "אנו מגנים את ההחלטה שמאשימה את האומה הטורקית בפשע שהיא לא ביצעה", נאמר בהודעה רשמית של ממשלת טורקיה. מקורות טורקיים אמרו אז ל"גלובס", כי מבחינת טורקיה "רק עכשיו נכנסת להילוך גבוה המערכה לשמירה על הכבוד הלאומי". בדיעבד, ההחלטה על הוקעת טבח העם לא עברה למליאת הקונגרס, והניחושים בוושינגטון הם, שלא רק הלחץ של הבית הלבן סייע לגניזת היזמה אלא גם התערבות של הממסד היהודי בוושינגטון.

ידידי ישראל בקונגרס מתחילים להצטער על כך. מחוקקים שלפני שלושה חודשים סרבו לתמוך ביזמה, אולי מחשש לפגיעה ביחסים האסטרטגיים בין וושינגטון לאנקרה, ואולי בגלל לחץ של יהודים, אומרים עתה שהם עשויים לשנות את דעתם בעקבות צעדי ההתקרבות של טורקיה לאיראן ובגלל המעורבות המסיבית של הטורקים במשט לעזה.

"טורקיה תצטרך לשלם מחיר אם היא תמשיך להתקדם במסלול הנוכחי של התקרבות לאיראן והפגנת יחס עוין לישראל", אמר ציר בית-הנבחרים מייק פנס, רפובליקן מאינדיאנה, במסיבת עתונאים. "להתנהגות כזו תהיה השפעה על השקפותיי (לגבי טורקיה) ואני מאמין שגם על השקפותיהם של מחוקקים רבים אחרים".

לדבריו, הטורקים צריכים להבין במיוחד שהם עלולים לשלם מחיר הקשור בהחלטה על טבח הארמנים.

ציר בית-הנבחרים פיטר קינג, רפובליקן מניו-יורק, אמר שהוא בוחן עתה מחדש את התנגדותו להחלטה שתוקיע את טבח הארמנים. קינג אמר, כי מחוקקים "רבים" מאמינים שאכן היה טבח בארמנים, אך הם נמנעו מלתמוך בגינויו בגלל היחסים האסטרטגיים בין ארה"ב לטורקיה. "אני חושב שעתה זה עומד להשתנות", הכריז קינג.

פנס ומחוקקים אחרים אמרו במסיבת העיתונאים, כי ארה"ב חייבת לצאת נגד התנהלותה של טורקיה כדי להפגין את התמיכה הבלתי מעורערת של וושינגטון בישראל.

הציר אליוט אנגל, דמוקרט מניו-יורק, אמר שהפעולות האחרונות שנקטה ממשלת טורקיה נגד ישראל הן "מבישות" מפני שטורקיה היא חברה בנאט"ו. הצירה שלבי ברקלי, דמוקרטית מנוואדה, אמרה שהיא תגלה התנגדות פעילה למאמצי טורקיה להתקבל לאיחוד האירופי. "הטורקים אינם ראויים להכרה כזו והם אינם ראויים להיות חלק מהאיחוד האירופי עד שלא יתחילו להתנהג הרבה יותר כמו מדינות אירופה והרבה פחות כמו איראן", אמרה ברקלי.

"לטורקים יש חוצפה בלתי רגילה להטיף מוסר לישראל בהתחשב בעובדה שהם כבשו את קפריסין... ושהם מסרבים להכיר באחריותם לטבח בארמנים"" הוסיפה המחוקקת. "וזו המדינה שלא רק מימנה את המשט אלא גם נתנה לו את ברכתה. הטורקים לא עשו זאת בגלל סיבות הומניטריות. הם עשו זאת כדי לחולל עימות בינלאומי. מבחינתי, טורקיה היא האחראית למותם של תשעת האנשים במשט. ישראל אינה אחראית לכך. כוחותיה הותקפו".

בימים שחלפו מאז תקרית המשט פרסמו עשרות סנטורים וצירים הצהרות תמיכה בישראל. ובינתיים הודיעו לפחות שני ארגונים יהודיים גדולים, הליגה נגד השמצה ובני ברית, כי לא הסכימו להשתתף בפגישה שיזמו בכירים טורקיים עם נציגי הממסד היהודי. גם אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שבעבר הושיטה סיוע משמעותי לטורקים, החליטה להחרים את האירוע.

הפגישה, שעמדה להיערך אמש (ד'), זומנה ביזמת מפלגת השלטון הטורקית, מפלגת הצדק והפיתוח (AKP), שנציגיה, ובכירים טורקיים אחרים, באו לוושינגטון לפגישות עם ממשל אובמה ומחוקקים בקונגרס. מנהיגים יהודיים הסבירו, כי מדובר לא רק במחאה על תמיכת טורקיה במשט אלא גם על התבטאויות אנטשימיות של מנהיגיה.