המלחמה בקרטלים: תוענק חסינות למי שיחשוף קרטל קיים

התוכנית יושמה כבר לפני מספר שנים, אך לא הוכיחה את עצמה ‏‎‎‏■ מטרתה לעודד חשיפת קרטלים ע"י מתן הגנה מפני העמדה לדין פלילי‏ ■ החסינות לא תינתן במקרה שהפונה הוא מוביל הקרטל

‎‎רשות ההגבלים העסקיים יוצאת בקמפיין לעידוד תוכנית החסינות לחושפי קרטלים, לאחר שיישומה לפני מספר שנים לא הוכיח את עצמו והפיק תוצאות דלות בלבד.

תוכנית החסינות מאפשרת למעורבים בקרטל, בעבר או בהווה, לפנות לרשות ולחשוף אותו - ובתמורה לזכות בחסינות מלאה מפני העמדה לדין פלילי על העבירות שביצעו.

תוכנית החסינות חלה על העמדה לדין פלילי בגין מעורבות בקרטל, כלומר הסדר כובל בין מתחרים שבו אלה מתאמים ביניהם את המחירים, קובעים מכסות או מחלקים את השוק לפי אזורים, לקוחות או סוגי מוצרים.

נציין כי גם הסדרי תיאום מכרזים בין מתחרים נחשבים קרטל: תיאום בדבר זהותו של הזוכה, זהות המציעים או גובה ההצעות.

‏‎‎אין חסינות למוביל הקרטל

החסינות תינתן לגורם המעורב בקרטל, אדם או תאגיד, שיהיה הראשון מבין המעורבים לפנות לרשות ולדווח על הקרטל, ובתנאי שהפנייה נעשתה בטרם נפתחה חקירה גלויה בנושא. החסינות לא תינתן במקרה שהפונה הוא מוביל הקרטל.

אם הפונה הוא תאגיד - החסינות תחול על התאגיד עצמו ועל כל מנהליו ועובדיו בהווה ובעבר, ככל שישתפו פעולה עם הרשות בצורה מלאה.

‏עם זאת, אם פונה יבקש לקבל חסינות, ופנייתו תידחה מאחת הסיבות שהוזכרו - המידע שבידיו לא ישמש ראיה כנגדו.

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, ציינה כי הרשות רואה חשיבות רבה בחיזוק האכיפה הפלילית של הוראות חוק ההגבלים העסקיים ומשקיעה משאבים בחשיפתם של קרטלים.

‏לדבריה, "תוכנית החסינות היא אמצעי נוסף בהתמודדות עם קרטלים הפוגעים בתחרות ובצרכנים". ‏‏‎‎‏