סוקר? פוטבול!

ארה"ב וכדורגל זה כבר לא דבר כזה מנותק ■ הניו-יורקרים מסתובבים עם חולצות מונדיאל, ויותר ויותר עכברי כדורגל יכולים לדלקם בעל פה את ההרכב של מנצ'סטר סיטי; עכשיו זו הנבחרת הלאומית ששוברת שיאי צפייה

אני נמצא ביוהנסבורג, דרום אפריקה, וקשה לאתר כאן הרבה תיירים שבאו לעודד נבחרות זרות. אבל מבין אלו שכן הגיעו, יש רוב מוחלט לאמריקנים. אוהדים מארה"ב קנו כרטיסים למונדיאל הזה יותר מכל אוהדי הנבחרות האחרות. "ארה"ב מכרה יותר כרטיסים מאשר מכרו ביחד שתי המדינות אחריה בדירוג", אומר סוניל גולאטי, נשיא התאחדות הכדורגל האמריקנית.

בניגוד לאמונה הרווחת בעולם, ארה"ב היא כיום לחלוטין מדינת כדורגל. מיליוני אמריקנים יצפו בנבחרת כשהיא תעלה היום (שישי) על הדשא ביוהנסבורג למשחק שלה עם סלובניה, אפילו אם לא כולם יעודדו אותה. מאז 2005, הגלובליזציה הפיצה את הכדורגל ברחבי המדינה הזאת כמו שהוא מעולם לא הופץ.‏‏

***

קצת מוזר להיזכר איך צפו בארה"ב במונדיאל 1990. אמנם בשנה הזאת, ילדים אמריקנים כבר בעטו בצייתנות כדורי-רגל ברחבי פארקים מטופחים בפרברים, תחת השגחת הורים קפדנית. אבל הטורניר נצפה רק על-ידי משוגעים מעטים לדבר, בערוצי כבלים לא ממש חוקיים, כשהפרסומות כל הזמן ריצדו במהלך השידורים. אפשר להגיד שהצפייה במונדיאל 1990 היתה שולית כמו צפייה בהטלת גמדים.

‏אבל מאז 1990 עברה ארה"ב תהליך גלובליזציה מהיר. באופן משמעותי, אלו שתי קבוצות התושבים הכי גלובאליות בארה"ב שעוקבות בהתלהבות אחרי הכדורגל. הקבוצה הראשונה מורכבת ממהגרים: כ-45 מיליון היספנים חיים כיום בארה"ב, רובם במקור ממקסיקו, מדינה המטורפת על כדורגל. הקבוצה השנייה היא של אליטות משכילות. דייויד דאונס, מנהל קמפיין האירוח של ארה"ב למונדיאלים ב-2018 או 2022, מגדיר את חממת הכדורגל האמריקנית: "היא לא בהכרח נמצאת בחוות מאובקות או במרכז המדינה, אלא יותר בפרברים של ערים כמו וושינגטון די.סי וסן פרנסיסקו".

***

הטלוויזיה תמיד היתה החוליה החסרה בכדורגל האמריקני. אבל זה השתנה ב-7 בפברואר 2005, כשערוץ "פוקס סוקר צ'אנל" עלה לאוויר. גם ‏ESPN‏ עלו מהר מאד על הטריק של הכדורגל. ופתאום בן אדם היה יכול לשבת על ספה במיניאפוליס, ולצפות בכדורגל במהלך כל סוף השבוע. ויש אנשים שבאמת עושים את זה. יש שבט אמריקני שהולך וגודל, ומכונה במדינה "החנונים של הכדורגל" (‏soccer nerds‏). אותם אנשים מתעקשים לקרוא לכדורגל "פוטבול", ולא "סוקר". הם גם יכולים להפיל אותך לרצפה עם ניתוחים ארוכים על חוליית ההגנה של מנצ'סטר סיטי.

"אלו האנשים שצופים בפרמיירליג האנגלית ב-10 בבוקר ביום שבת", מסביר גולאטי. "אלו האנשים שצופים בליגה המקסיקנית, בליגה של אל-סלוודור, בליגה האיטלקית. חלקם אפילו צופים בליגה האוסטרלית".

***

כל החבר'ה האלו צופים כמובן גם במונדיאלים. חברות הטלוויזיה בארה"ב שילמו 425 מיליון דולר עבור זכויות השידור של דרא"פ 2010 וברזיל 2014, הסכום היקר ביותר שקיבלה פיפ"א עבור שני המונדיאלים האלו ממדינה בודדת.

‏ארה"ב היתה רק במקום ה-13 במונדיאל 2002 בגודל השוק שלה, בכל הקשור כמות צופים כוללת במשחקים. במונדיאל 2006, ארה"ב כבר קפצה למקום השמיני בדירוג הזה, לטענת קווין אלאווי, מחברת המחקר ‏futures sport + entertainment‏. בדרא"פ 2010 צפויה ארה"ב לרשום קפיצה נוספת בדירוג.

זרים שלא מבינים למה האמריקנים לא צופים בליגה המקומית המקצוענית שלהם, מפספסים את הנקודה. ה-‏MLS‏ היא רק חתיכה אחת קטנה בפאזל שמרכיב את תרבות הכדורגל בארה"ב. בכל אופן, כיום אמריקנים דווקא כן צופים ב-‏MLS‏: ממוצע הקהל בליגה בשנה האחרונה עמד על 18,452 אוהדים במשחק, יותר מהכמות שנרשמה ב-‏NBA‏ וב-‏NHL‏ (למרות שבשתי הליגות האחרונות יש יותר משחקים).

כשביקרתי בניו יורק לפני שבועיים, מצאתי יותר אזכורים למונדיאל מאשר מצאתי בפריז, העיר בה אני גר. הניו-יורקרים הסתובבו ברחובות עם חולצות כדורגל; על האוטובוסים הופיעו פרסומות לשידורי הגביע העולמי בטלוויזיה; ובבארים נתלו מודעות שקראו לאנשים לצפות במשחקים רק אצלם. לפני שנבחרת ארה"ב המריאה לדרום אפריקה, היא הגיעה לקבלת פנים בבית הלבן, בנוכחותם של ברק אובמה וביל קלינטון. בדרך כלל אתה רואה שני נשיאים באותו מקום יחד רק כשיש אסונות הומניטרים גדולים.

קלינטון ואובמה מנסים לקדם את הקמפיין של ארה"ב לאירוח המונדיאל. גולאטי טוען שהעניין הזה מסתדר עם האסטרטגיה הכללית של אובמה "להושיט יד": "זה העניין של הנאום בקהיר - להושיט יד לעולם בצורה אחרת, מה שהופך את החזקת הדרכון האמריקני למשהו הרבה יותר קל", הוא אומר.

‏כל האמריקנים שייצפו במשחק היום ביוהנסבורג או בספות שלהם ובברים שלהם, הם סימן לכך שחיי היום-יום בארה"ב ממשיכים לעבור תהליך גלובליזציה.