חשופים לאיומי טורקיה: בתי זיקוק ויצרנית החשמל דוראד

כ-80% מהנפט הגולמי של ישראל עובר דרך טריטוריה טורקית ■ חברה טורקית מחזיקה ב-25% מדוראד, החתומה על הסכם אספקת חשמל עם משרד הביטחון

להידרדרות ביחסים עם טורקיה, שיכול להגיע למצב של ניתוק יחסים מוחלט, עלולות להיות השלכות קשות על חברות מרכזיות במשק האנרגיה הישראלי, כך מעריך גורם ממשלתי בכיר. על פי נתונים שהועברו ל"גלובס", כ-80% מהנפט הגולמי של ישראל עוברים כיום דרך שטחים שבשליטה טורקית. מדובר בנפט שישראל רוכשת באזרביג'אן וברוסיה. הנפט מועבר לישראל באמצעות צינור BTC העובר בשטח טורקיה, או באמצעות מיכליות בים השחור שעוברות דרך מיצרי הבוספורוס הנמצאים בשליטה טורקית. הטורקים יכולים למנוע את מעבר המיכליות במיצרי הבוספורוס או למנוע ממיכליות המבקשות לתדלק ממוצא ה-BTC בג'יהאן. במקרה כזה ייאלצו בתי הזיקוק בישראל לפנות לשווקים מרוחקים יותר באפריקה ובאמריקה, מה שיביא להתייקרות מחירי הגלם.

חשוב לציין כי מדובר בתרחיש קיצוני שעלול לסבך את הטורקים לא רק עם ישראל, אלא גם עם חברות הנפט הבינ"ל המפעילות את הצינור. מדובר גם בצעד מורכב מאוד מבחינה טכנית, כיוון שהמיכליות אינן מדווחות בדרך כלל כי הנפט מיועד לישראל. להערכת הגורם הממשלתי, "אין ספק שלבתי זיקוק בישראל יש תוכניות מגירה למקרים מעין אלה, אך ברור שמדובר בצעד שיהיו לו השלכות כלכליות משמעותיות".

הסכם אסטרטגי לאספקת חשמל

גורם נוסף שעלול להיפגע מהידרדרות ביחסים עם טורקיה היא יצרנית החשמל הפרטית דוראד. היצרנית, המחזיקה ברישיון מותנה לייצור חשמל משנת 2004, חתומה על הסכם המוגדר "אסטרטגי" לאספקת חשמל למשרד הביטחון. חברת זורלו הטורקית מחזיקה 25% מהיצרנית מאז 2004. מדובר בקונצרן אחזקות מהגדולים בטורקיה, הפעיל בתחומי התעשייה, הבנקאות והפיננסים והאנרגיה. כמו כן היא קבלן ההקמה של הפרויקט, שהיקפו נאמד בכמיליארד דולר. בנוסף אמורה זורלו לתחזק את התחנה למשך 25 שנה.

תחקיר מוסף G של "גלובס" מ-2007 העלה כי צירופה של זורלו למיזם של דוראד הוצע בזמנו על ידי מנכ"ל משרד הביטחון דאז, עמוס ירון, כמעין "רכש גומלין" במסגרת עסקת ענק בהיקף של מיליארד דולר להשבחת טנקי פטון טורקיים בסדנאות תע"ש.

ההסכם נמצא כיום בסכנת ביטול משום שדוראד מתקשה להשלים בזמן את הסגירה הפיננסית להקמת הפרויקט ודורשת לקבל לשם כך ערבויות מדינה.

בדוראד מסתמכים על הודעתו של שר המסחר הטורקי מהבוקר, לפיה יחסי המסחר בין המדינות לא ייפגעו. מדוראד נמסר: "אצלנו העסקים כרגיל". בדוראד אומרים כי הציוד של התחנה, ובמרכזו הטורבינות מתוצרת ג'נרל אלקטריק, יסופקו ישירות מהיצרן האמריקני.