בעוד 30 חודשים ייפתח נתיב שלישי בין חבצלת השרון לנתניה

‏‎‎החברה הלאומית לדרכים פרסמה מכרז לפרויקט, בהשקעה של 190 מיליון שקל ■ קטע הכביש בין נתניה לחבצלת השרון נחשב לצוואר בקבוק בכביש החוף, עקב מעבר מחמישה נתיבים לשניים בלבד ■ הערכות: ב-2030 יאפשר הפרויקט תנועה של 120 אלף כלי רכב ביממה לכל כיוון

‎‎המכרז לחילוץ הפקק הגדול בכביש החוף יוצא לדרך: החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מע"צ) פרסמה היום מכרז להרחבת קטע הכביש בין נתניה לחבצלת השרון, הנחשב לאחד מקטעי הדרך העמוסים במדינה. הפרויקט, שההשקעה הכוללת בו עומדת על 190 מיליון שקל, כולל הוספת נתיב נסיעה שלישי בכל מסלול, בנוסף לסדרת שדרוגים שתבוצע בקטע הכביש שאורכו כ-4.5 קילומטרים.

‏במע"צ מעריכים כי עבודות התכנון וההרחבה של קטע הכביש יארכו כ-30 חודשים. מדובר במכרז מסוג חדש יחסית הנקרא תכנון-ביצוע (‏Design- Build‎‏). בשיטה זו, האחריות על התכנון והביצוע נמצאת בידי הקבלן והתשלום נעשה על-פי אבני דרך שנקבעות מראש, בליווי צמוד של החברה הלאומית לדרכים. השימוש במכרזים מסוג זה החל לפני שלוש שנים, בפרויקט כביש עוקף קריות והרחבת כביש 40. על השיטה הישנה נמתחה ביקורת בטענה שהתכנון שנעשה על-ידי המדינה לא היה מותאם לדרישות הקבלן.

‏גורמים בתחום פיתוח הכבישים ציינו כי הפרויקט התעכב עד כה בשל היעדר תקצוב מתאים. יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן, אמר כי במקביל לביצוע הפרויקט, החברה מקדמת את הקמתו של קטע דרך נוסף בכביש מס' 2, בין חבצלת השרון לזכרון יעקב, הנמצא כעת בהליכי אישורים בוועדות התכנון. קטע הכביש בין נתניה לחבצלת השרון נחשב לצוואר בקבוק בכביש החוף עבור כלי רכב הנוסעים מנתניה דרומה ונאלצים לעבור מחמישה נתיבים בתוך המחלף לתוך שני נתיבים בלבד.

‏‎‎פחות תאונות

‏‎‎מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, אמר כי "הוספת הנתיב תשפר את איכות הנסיעה ובטיחות הדרך ותפחית את מספר התאונות הקלות. במחלף חבצלת עצמו יבוצעו שיפורים שבמסגרתם יוקם גשר גישה (רמפה) חדש דרום-מערבי ומעגלי תנועה. בתום הביצוע יהיו הנהגים הנוסעים דרומה מכיוון מערב, פטורים מעקיפת תחנת הדלק והשתלבותם לתוך הנסיעה בצומת תהיה בטיחותית ונוחה יותר".

מעקה הבטון הנוכחי בקטע הכביש יוחלף במסגרת העבודות למעקה חדש ובטיחותי והתאורה תושלם למלוא אורכו. על-פי הערכות, בשנת 2030 יאפשר הפרויקט תנועה של 120 אלף כלי רכב ביממה לכל כיוון. בתיאום עם עיריית נתניה, במסגרת הפרויקט, תבוצע הכנה להקמת של צומת חדש, אינשטיין, שיאפשר כניסה ויציאה לכיוון צפון נתניה. ‏‎‎‏