ראש סגל הבית-הלבן רם עמנואל צפוי לפרוש מתפקידו

כך דווח בגלי צה"ל ■ מקורבים לעמנואל אומרים כי בתוך שישה עד שמונה חודשים יעזוב עמנואל את תפקידו בשל תסכולו מהתנהלות מעגל המקורבים לנשיא אובמה וחוסר יכולתם לקדם מדיניות

ראש סגל הבית-הלבן, רם עמנואל, צפוי לפרוש מתפקידו בהמשך השנה - כך מדווח ה"דיילי טלגרף" הבריטי. מקורבים לעמנואל אומרים כי בתוך שישה עד שמונה חודשים יעזוב עמנואל את תפקידו בשל תסכולו מהתנהלות מעגל המקורבים לנשיא אובמה וחוסר יכולתם לקדם מדיניות.

לעמנואל יחסי עבודה טובים עם אובמה, אך על-פי הדיווח, השניים הגיעו להבנה כי המחלוקת ביניהם לגבי סגנון העבודה תוביל לכך שעמנואל יעבוד בשירות הבית-הלבן במשך רק מחצית מכהונת הנשיא. אחד מבכירי מפלגה הדמוקרטית סיפר לעיתון כי "איש אינו חושב שהקשר בין עמנואל לבית הלבן עובד, אבל הם לא יכולים להפטר ממנו, כי זה ייראה נורא". בכיר נוסף הוסיך כי "איש לא יופתע אם הוא יעזוב אחרי הבחירות לקונגרס, שיערכו בנובמבר".

זהו לא סוד בוושינגטון כי ויכוחים רבים פרצו בין עמנואל המעשי, שבזמן שכיהן בקונגרס היה ידוע בנטייתו לפשרות, ומעגלו הפנימי של אובמה, המאופיין באנשים אידיאליסטיים, שליווה אותו מתחילת דרכו והגיע עד הבית הלבן. כך למשל, מחלוקת גדולה פרצה בין עמנואל לנשיא אובמה על רקע הרפורמה במערכת הבריאות: בעוד שעמנואל סבר כי הזעקה הציבורית בנוגע לעלות התוכנית צריכה להוביל לתוכנית מצומצמת יותר, אובמה יצא עם התוכנית הרחבה יותר, כשהוא נתמך על-ידי יועצים אחרים.

תפקידו של עמנואל - השני הכי תובעני בבית-הלבן

רבים בקרבתו של הנשיא חשים כי עמנואל לא ענה על הציפיות של הנשיא ממנו, שכן "כל אחת מההצעות שאובמה העלה בפני הקונגרס, מהרפורמה במערכת הבריאות דרך חקיקה בנושאי אנרגיה ועד התוכנית הכלכלית, לא עברה בקלות. גם אם זו לא אשמתו של עמנואל, תפיסת האכזבה עדיין קיימת", אומר אחד מיועציו של הנשיא, "הדמוקרטים לא תומכים באובמה באותה מידה שהרפובליקנים תמכו בג'ורג' וו. בוש - וזו הייתה אמורה להיות האחריות של עמנואל".

על-פי הדיווח, עמנואל סיפר לחברים קרובים כי תפקיד ראש צוות הבית-הלבן הוא "תפקיד לשנה וחצי בלבד", בשל האופי האינטנסיבי שלו. מדובר בתפקיד שנחשב להכי תובעני אחרי זה של הנשיא עצמו, שכן הוא כולל שליטה מלאה בכל האג'נדה הנשיאותית, שמירה על אחידות המסרים שיוצאים מהבית הלבן וכן שמירה על קשר רציף עם הקונגרס. חברים מוסיפים כי עמנואל חושש משחיקה, ובנוסף מבקש לחזק את הקשר עם משפחתו הצעירה, שהתרופף בשל דרישות תפקידו.

עמנואל הביע התעניינות במירוץ לראשות עיריית שיקגו, עיר הולדתו, אך זה ייתאפשר רק אם ראש-העירייה המכהן, ריצ'רד דאליי, יפרוש כאשר הבחירות יגיעו, ב-2011. עמנואל הביע בעבר חשש מכך ש"לא נהג כאבא טוב" כאשר העתיק את מגורי משפחתו, על שלושת ילדיו, לוושינגטון משיקגו.

הבית הלבן סירב להגיב לידיעה.