המשבר הכלכלי הביא לפריחת הרשתות החברתיות העסקיות

הרשתות דוגמת LinkedIn ו-Viadeo נהנו מעלייה במספר המשתמשים, כשיותר אנשים פנו לאתרים הללו כדי לפרוש לעצמם מעין רשת ביטחון תעסוקתית מחשש להרעה נוספת במצב הכלכלי

יש כאלה שדווקא נהנים מהמשבר הכלכלי: כאלה הן הרשתות החברתיות העסקיות, דוגמת LinkedIn ו-Viadeo, שנהנות מפריחה שהחלה עם פרוץ המשבר.

מספר המשתמשים הרשומים ברשתות החברתיות העסקיות עלה משמעותית מאז סוף 2008, כשיותר אנשים פנו לאתרים הללו כדי לפרוש לעצמם מעין רשת ביטחון תעסוקתית מחשש להרעה נוספת במצב הכלכלי.

"בזמנים של מיתון, אנשים מבלים פחות זמן בפייסבוק ויותר זמן ב-Viadeo", טוען דן סרפתי, מנכ"ל Viadeo, המפעילה את הרשת החברתית העסקית השנייה בגודלה בעולם אחרי LinkedIn.

יותר מפרסמים וחברות כוח-אדם

כיום נהנות הרשתות החברתיות העסקיות משני מקורות המזינים את צמיחתן. עם השיפור במצב הכלכלה, פונים מפרסמים ואנשי איתור כוח-אדם אל השירותים שמעניקות הרשתות הללו, כשבמקביל החשש מפני שבריריותה של הכלכלה המשוקמת והשווקים האירופיים הבלתי יציבים מובילים אנשים לפתוח בהן חשבונות משתמש.

"מדובר בשילוב מושלם כמעט עבורנו", מודה סרפתי. "מצד אחד ישנו הפחד מפני התמוטטות נוספת של הכלכלה; ומצד שני היא ממשיכה להשתקם, ולכן הביקוש לעובדים ולפרסומות מקוונות גדל".

עם זאת, סרפתי מציין כי "השילוב המושלם" לא יימשך זמן רב אם האנשים ימשיכו להביע אי-אמון בכלכלה, דבר שיגרום לה נזק בסופו של דבר.

"הרשתות החברתיות העסקיות משתקמות יפה", אומר מרטין אולאוסון, מנהל מחלקת המדיה הדיגיטלית בחברת המחקר Analytics. "בגלל המיתון הרבה אנשים החלו לעדכן את קורות-החיים שלהם ולהגדיל את הנוכחות ברשת כדי לשמור על סיכוי טוב יותר למצוא עבודה במקרה הצורך".

ג'נל לנדון, בעלת משרד יחסי ציבור קטן בשיקגו, פתחה חשבון ב-LinkedIn בסוף 2008, עם הופעת הסימנים הראשונים של המיתון. מאז היא מקדישה שעה מדי יום לגלישה ברשת החברתית העסקית, ואומרת שהיא מפיקה מכך תועלת רבה. "זו דרך ללמוד וגם ליצור קשרים", היא אומרת.

סרפתי מעריך כי עם צמיחת שוק הרשתות החברתיות העסקיות יחלו השחקניות המובילות בו לחתום ביניהן על הסכמי שיתוף-פעולה שיאפשרו למשתמשים לגשת אל עמודי פרופיל המוצגים ברשתות מתחרות.

"אני מאמין שיהיה איזשהו הסכם שיאפשר ניידות, כמו בין חברות הסלולר, אבל לא נראה לי שזה יתרחש בזמן הקרוב", אמר סרפתי. "עוד מוקדם מדי בשביל זה, כולם עדיין נאבקים על נתח השוק שלהם", הסביר.

ב-LinkedIn מעריכים את מספר המשתמשים הפוטנציאליים ברשתות חברתיות עסקיות בכ-500 מיליון אנשים - כמות המשתמשים בפייסבוק בלבד. כיום מונות הרשתות החברתיות העסקיות 100 מיליון משתמשים, כש-65 מיליון רשומים ב-LinkedIn, בעוד 30 מיליון רשומים ב-Viadeo.

LinkedIn היא גם אחת מהרשתות החברתיות הנהנות מקצב צמיחה מבין המהירים באינטרנט, עובדה המעלה על סדר היום ספקולציות לגבי הנפקה ציבורית קרובה שלה. עם זאת, מנכ"ל LinkedIn, ג'ף ווינר, ציין לאחרונה כי הנפקה ציבורית "אינה בראש מעיינינו".

גם ב-Viadeo סבורים חברי הדירקטוריון כי עוד מוקדם להנפיק את מניות החברה בבורסה, אולם סרפתי ציין כי אפשרות זו תיבחן שוב בעוד כשנתיים.

מקווים להתרחב למזרח

LinkedIn מחפשת עסקאות שיכולות להקנות לה טכנולוגיות חדשניות או אנשי צוות מוכשרים. ווינר מציין כי קצב הגידול של המשתמשים ב-LinkedIn משביע רצון, כך שהחברה לא מתכננת להשתלט על רשת חברתית נוספת.

"ככל שהרשת גדולה יותר, כך היא שווה יותר. למזלנו, אנחנו נמצאים במסלול צמיחה אורגנית מהיר מאוד", אמר ווינר.

ב-Viadeo הכיוון שונה. לדברי סרפתי, החברה מקווה להתרחב בשוק הסיני, ההודי והלטינו-אמריקני באמצעות רכישה של חברות קטנות במקומות אלה - מה שבהחלט מעיד על התאוששות בתחום.