בית הדין: 100 אלף שקל פיצוי לפקיד קבלה שלא הורשה לשבת

הפיצוי ישולם לפקיד קבלה לשעבר במועדון הכושר "שייפ" בת"א לאחר שנמנע ממנו לשבת בעבודה ■ מדובר בתביעה הראשונה שהוגשה מכוח חוק הזכות לעבודה בישיבה, שנכנס לתוקף בראשית 2007 וזכה לכינוי "חוק הקופאיות"

בית הדין לעבודה בתל-אביב חייב את מועדון הכושר "שייפ" בעיר לשלם פיצוי בסך 100 אלף שקל לפקיד קבלה לשעבר, לאחר שנמנע ממנו לשבת בעבודה.

מדובר בתביעה הראשונה שהוגשה ב-2007 מכוח חוק הזכות לעבודה בישיבה, שנכנס לתוקף בראשית אותה שנה וזכה לכינוי "חוק הקופאיות". החוק קובע כי "מעביד יעמיד לרשות עובד במקום העבודה מושב לעבודה ולא ימנע מעובד ישיבה במהלך העבודה, אלא אם כן הוכיח המעביד כי ביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה".

העובד, יעקב זואילי, טען באמצעות עו"ד רון גיאת כי עבודתו ניתנת לביצוע גם בישיבה, אולם הוא לא הורשה לשבת, וכשהסב את תשומת-לב מנהליו לכך - נענה בזלזול, ולבסוף נכפה עליו להתפטר.

מנגד טען מועדון הכושר, באמצעות עו"ד יוסי אורינגר, כי מאז הקמת המכון הוצב כיסא בסמוך לדלפק הקבלה לרשות פקיד הקבלה ולשימושו בעת הפסקה מעבודה. עם זאת, נטען כי את עבודת פקיד הקבלה לא ניתן לבצע בישיבה, כיוון שלצורך ביצועה יש להתנייד בין מספר עמדות. בנוסף נטען כי התובע פוטר משום שלא היה עובד טוב.

נשיאת בית הדין, השופטת עליזה פוגל, ציינה כי בתביעה מכוח החוק האמור "אין כל רלוונטיות לשאלה אם היה התובע עובד טוב אם לאו", וכי המבחן לבדיקת השאלה האם ביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה הוא מבחן אובייקטיבי, הבוחן את אופי עבודתו של העובד.

במקרה הספציפי נקבע כי מרבית הפעולות שנדרשו מהתובע מבוצעות בעמדה אחת קבועה ליד דלפק הקבלה, וכי עבודתו אינה מחייבת תנועה מתמדת, ולכן מאפשרת ישיבה. לסיכום, נקבע כי מועדון הכושר הפר את הוראות החוק בכך שלא העמיד לרשות זואילי כיסא.

עם זאת, נדחתה בקשת זואילי לחייב את המועדון ב-200 אלף שקל. נקבע כי "מאחר שההפרה בוצעה זמן קצר לאחר שהחוק נכנס לתוקפו, אין מקום למצות עם המועדון את מלוא חומרת הדין". (עב' 9515/07).