חקירת המס נגד רוני מאנה: דמי תיווך בעסקת גילאון-גאידמק

לפי החשד, מאנה ועו"ד יורם יוסיפוב רכשו מניות גילאון לאחר ביצוע העסקה ומכרו אותן ברווח של 2 מיליון שקל תוך מספר ימים ■ מקורבים לחקירה: מדובר בעניין שולי הנוגע לאופן הצגת התמורה מדמי התיווך לרשויות המס

במרכז החשדות בחקירה שמנהלת כעת רשות המסים נגד רוני מאנה - דמי התיווך שקיבל בעסקה בה רכש ארקדי גאידמק את השליטה בחברת גילאון ביוני 2007 תמורת כ-84 מיליון שקל מטאו, הדר שמיר, ניר שמיר, ומנשה גייזלר - כך נודע ל"גלובס".

לפי החשד, מאנה ושותפו לעסקים, עו"ד יורם יוסיפוב, רכשו מניות של גילאון לאחר ביצוע העסקה ומכרו אותן ברווח ניכר של 2 מיליון שקל בתוך מספר ימים. לטענת חוקרי מס הכנסה, הרווח הוא למעשה מדמי תיווך וככזה הוא חייב במס גבוה יותר.

גורמים מקורבים לנושא מעריכים כי מדובר בעניין שולי למדי, שלא רק שהוא "מסתובב" כבר זמן רב במחלקת המודיעין של רשות המסים, אלא שגם מדובר בעניין פעוט - שבו לפי החשד חלק מהתמורה הוצגה כתמורה שאינה מתיווך אלא תחת כובע אחר.

לטענת בא-כוחו של מאנה, עו"ד אודי ברזלי, "אני משוכנע שיתברר כי מדובר בעניין אזרחי".

מאנה נעצר אתמול (א') על-ידי חוקרי משרד פקיד שומה חקירות תל-אביב יחד עם יוסיפוב, והשניים נחקרו מספר שעות במשרדי היחידה החוקרת - משרד פקיד שומה חקירות תל-אביב בראשות רון חכם.

לשניים עסקים רבים בלונדון, וכן הם שותפים בתיווך בעסקאות נדל"ן גדולות. בתום החקירה שוחרר מאנה לביתו יחד עם יוסיפוב. היום (ב') הגיע מאנה לבית המשפט כדי לסכם את תנאי שחרורו.

חקירה ישנה

החומר המתייחס לחשדות לכאורה נגד מאנה מסתובב כבר זמן רב במחלקת המודיעין של רשות המסים. למעשה, כבר באוקטובר 2007 נחשף כי מתנהלת נגדו חקירה סמויה בחשד לעבירות מס. הדבר נחשף בעקבות טעות של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שבטעות העביר לצדדים בסכסוך האזרחי בין גאידמק למאנה בקשה סודית שהגישה רשות המסים, וממנה עלה כי מתנהלת חקירה סמויה כנגד מאנה.

החקירה החלה בעקבות הגשת התביעה של מאנה כנגד גאידמק לדמי התיווך בגין עסקת גילאון בסך 4.2 מיליון שקל, עסקה שבוטלה לבסוף, ובגין עסקת אוסיף. מאנה גם תיווך בעסקת טיב טעם, בה רכש גאידמק את הרשת מקובי טרייביטש ועמית ברגר, עסקה שבסופו של דבר לא יצאה לפועל. גאידמק מצידו הגיש תביעה נגדית נגד מאנה, אך בסופו של דבר השניים הגיעו לפשרה.

בתשובה לתביעה טען אז גאידמק כי מאנה ביקש ממנו להעביר את תמורת דמי התיווך לחשבון בחו"ל, כדי להתחמק מתשלום המס. מאנה מצידו טען כי גאידמק הוא שביקש ממנו להעביר הכסף לחו"ל.

בעקבות חשיפת המסמך שהודלף בטעות אמרו אז מקורבי מאנה כי הוא בהלם מקיום החקירה. מאז החומר "שכב" במחלקת המודיעין, ובאחרונה הוחלט "להחיותו".

הארכי-מתווך / רקע

איש העסקים רוני מאנה שימש בשנים האחרונות מתווך בכמה עסקאות ענק בתחום הנדל"ן.

בין העסקאות הבולטות שבהן היה מעורב מאנה ניתן למנות את העסקה למכירת השליטה בחברת הבנייה אזורים מידי אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר לאיש העסקים, שעיה בוימלגרין, ב-2006. בוימלגרין רכש את השליטה בחברה (גרעין שליטה של כ-64%) בכ-320 מיליון דולר, לפי שווי חברה של 500 מיליון דולר, וההערכות הן כי מאנה גזר קופון של כ-10 מיליון דולר מהעסקה.

עסקת ענק נוספת שבה היה מעורב מאנה היתה מכירת חברת הנדל"ן אוסיף לארקדי גאידמק בסכום של 600 מיליון שקל ב-2007. גם כאן, ההערכות הן שגרף לכיסו כמה מיליוני דולרים.

עוד בשנת 2007: מאנה תיווך בעסקה לרכישת מתחם בית החולים אסותא הישן ברחוב ז'בוטינסקי בתל אביב, שבמסגרתה רכשה קבוצת בראשות בוימלגרין קפיטל שבשליטת בוימלגרין את הקרקע ב-52 מיליון דולר. ההערכות הן כי מאנה הרוויח מהעסקה כמה מיליוני שקלים.

נוסף על כך, מאנה היה מעורב בעסקאות שבהן החליפו ידיים קניון השרון בנתניה - עסקה בהיקף 344 מיליון שקל; וקניון ארנה בהרצליה - עסקה בהיקף של כ-546 מיליון שקל.

לאחרונה היה מעורב מאנה גם במכרז השוק הסיטונאי בתל-אביב, שבו זכו החברות גינדי השקעות, האחים גינדי ורבוע כחול נדל"ן. ההערכות הן כי בעסקאות הנדל"ן הללו הצליח מאנה לגרוף עמלות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

מאנה אף מעורב בעסקאות נדל"ן בלונדון, בין השאר לצד עו"ד יורם יוסיפוב, בעל השליטה בקרן מידאס.

מאנה
 מאנה