טרישה מזהיר: מדינות שלא יעמדו ביעדי הגרעון - ייענשו

ה-ECB מבקש לפסול מראש כל הרחקה של מדינה שהיא מגוש האירו, מכיוון שעצם ההודאה בקיומה של אפשרות כזאת עלולה לפגוע ביציבותו של גוש האירו

נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו, ז'אן קלוד טרישה, הרגיע היום את החוששים מפני התפרצות אינפלציונית. טרישה, שדיבר בפני ועדת הכלכלה והמדיניות המוניטארית של האיחוד האירופי בבריסל, ציין כי החששות כי האינפלציה בגוש האירו עלולה לצאת מכלל שליטה הן "לחלוטין חסרות בסיס. יותר מכך, נראה כי תחזיות האינפלציה לגוש האירו מבוססות היטב בנתונים שהתפרסמו לאחרונה ותואמות את ההגדרה שלנו ליציבות מחירים".

"האינפלציה נמצאת תחת שליטה מלאה", אמר טרישה. "לאור התחזית ליציבות מחירים בטווח קצר, בינוני וארוך, הבנק המרכזי רואה במדיניות המוניטרית ורמת הריבית הנוכחית כמתאימות".

עוד אמר טרישה כי מדינות החברות בגוש האירו, אשר יפרו את הכללים הפיסקלים שקבע האיחוד האירופי עלולות לעמוד בפני צעדי ענישה במוסדות האיחוד, צעדים שיכולים להיות חמורים עד כדי השהיה של זכויות הצבעה. "ייתכן שצריך לשקול גם ביצוע שינויים באמנת היסוד של גוש האירו", אמר טרישה.

נציין כי ה-ECB מבקש לפסול מראש כל הרחקה של מדינה שהיא מגוש האירו, מכיוון שעצם ההודאה בקיומה של אפשרות כזאת עלולה לפגוע ביציבותו של גוש האירו. שרי האוצר של מדינות גוש האירו יהפכו "לשומרי הקיימות הפיסקלית", וגוף עצמאי יפקח על החלטותיהן של הממשלות הלאומיות לגבי מסים והוצאות. כמו כן יוטלו עונשים נוספים על מדינות שמפירות את התקנות הפיסקליות, ותופעל מערכת "תמרורים" להגברת הפיקוח על מדינות שמאבדות את תחרותיותן.

במסמך שפורסם בשבוע שעבר, הציע ה-ECB לכונן גוף לניהול משברים שיוכל לרכוש אג"ח ממשלתיות של המדינות החברות בגוש האירו "במטרה להתמודד במהירות עם שיבושים בשוקי האג"ח הממשלתיות". פירושו של דבר הוא שה-ECB יוכל לחסוך לעצמו את הישנות הביקורת שנמתחה עליו בגרמניה בחודש שעבר בגין החלטתו לממן רכישות אג"ח כדי לבלום את משבר האג"ח בגוש האירו. נשיא הבנק המרכזי של גרמניה, אקסל וובר, הזהיר באותה העת מפני סיכוני האינפלציה.