ברק בניו-יורק: מדיניות הסגר בעזה ישימה גם לגדה המערבית

שר הביטחון מזהיר את לבנון מפני משט עתידי: "אנו רואים בממשלת לבנון אחראית לכל כלי שיט שיפליג מנמליה... עלול להיות חיכוך שיוביל לאלימות" ■ "אני אומר בקול רם וברור: צריך מדינה פלסטינית לצד ישראל"

שר הביטחון אהוד ברק אמר אמש (ב') במסיבת עיתונאים בניו-יורק, כי מדיניות הסגר שנוקטת ישראל בעזה ישימה גם לגדה המערבית. קודם לכן נפגש השר עם המזכיר הכללי של האו"ם באן קי-מון ודרש ממנו לזנוח את יזמתו להקים ועדת חקירה בינלאומית לבדיקת נסיבות המשט לעזה, ב-31 במאי.

"רק (פריטים) אסורים לא יקבלו היתר מעבר (לעזה), עם דגש על חומרים בעלי יישומים כפולים (אזרחי וצבאי), אך חומרים בעלי יישומים כפולים כמלט וברזל, שמכוונים לפרוייקטים בהובלת או"ם והקווארטט, או גופים בינלאומיים אחרים, יוכלו לעבור (לעזה), כל עוד הם יובלו דרך נמל אשדוד", אמר ברק. "אני רוצה להזכיר לכולכם, שאותה מדיניות ישימה גם לגבי רמאללה, ג'נין ושכם, כלומר הגדה המערבית, כאשר מוצרים בדרך לגדה (צריכים לעבור דרך אשדוד)".

שר הביטחון הזהיר את לבנון מפני מעורבות במשט עתידי לעזה. "שמענו בתקשורת שארגון מסוים, שכנראה זוכה בתמיכה של ארגוני טרור, מנסה שוב לשלוח כלי שיט לעזה".

"אני צריך להכריז, שזה יהיה קצת בלתי אחראי לעשות כן", אמר ברק. "אנו רואים בממשלת לבנון אחראית לכל כלי שיט שיפליג מנמליה, וגם לבני אדם שיהיו על סיפונם של כלי שיט אלה, מפני שעלול להיווצר חיכוך שיוביל לאלימות. זה יהיה לגמרי מיותר ובלתי מוצדק, בשעה שהדרך לעזה פתוחה לכל דבר שקשור לצרכים הומניטריים, כפי שהיא היתה פתוחה עוד לפני המשט האחרון".

"כמובן, אין לנו דבר נגד 1.5 מיליון תושבי עזה, כמעט כולם חפים מפשע", הוסיף שר הביטחון. "כמו לכל אחד מאיתנו, יש להם זכות למילוי צרכיהם ההומניטריים".

הוא הכריז: "אך אני עומד על כך, שבעזה מעולם לא היה משבר הומניטרי; אין שם רעב. בעזה חיים כמיליון וחצי אנשים, אך רק לאדם אחד בעזה אין זכות ליהנות מאור יום, להיפגש עם קרוביו או ליהנות מזכויות אדם בסיסיות, ושמו גלעד שליט".

"אני מצפה שבשעה שאנו מקלים את הסגר על עזה, גם גורלו של שליט יובא בחשבון ויופעל לחץ בינלאומי לשחרורו מידי החמאס", אמר ברק.

לשאוף למו"מ עם סוריה

בתשובה לשאלה על פגישתו עם מזכיר או"ם, אמר שר הביטחון: "הבענו את השקפתנו, שבינתיים, כל עוד נמשכות ההכנות לשיגור משט חדש, מוטב לגנוז (את יזמת המזכ"ל לקיים ועדת חקירה נוספת, בחסות או"ם) לפרק זמן. אנו רושמים התקדמות עם החקירה העצמאית שלנו, ואנו מאמינים שהיא עצמאית ואמינה".

בכנס של האינטרנציונל הסוציאליסטי, שנערך כעברו כמה שעות במרכז או"ם, הצדיק ברק שוב את הסגר על עזה: "כל עוד ארגון טרור שולט בעזה, לא ישראל ולא מצרים יאפשר כניסת משלוחים (אסורים). לישראל יש הזכות והחובה להגן על עצמה במסגרת החוק הבינלאומי והמשפט ההומניטארי של הגינות אנושית בסיסית".

שר הביטחון הכריז, כי ביסוסה של מדינה פלסטינית לצד ישראל הוא הדרך היחידה להבטיח את המשך קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

"אני אומר זאת בקול רם וברור", אמר ברק. "אני מאמין שצריך לקבוע גבול בתוך ארץ ישראל שייקבע על פי שיקולים ביטחוניים ודמוגרפיים, כאשר בצידו האחד תהיה מדינת ישראל עם רוב יהודי מוצק לדורות, ובצידו האחר מדינה פלסטינית מפורזת בת קיימא מבחינה כלכלית ופוליטית. בהסדר זה, גושי היישובים הגדולים יישארו בתחומי ישראל ועניין הפליטים צריך להתיישב במדינה הפלסטינית".

שר הביטחון אמר עוד, כי המו"מ עם סוריה הוא מטרה שיש לשאוף אליה. "יש היום הזדמנות מדינית עם סוריה, אך גם שם יש להשקיע מאמצים כדי להתגבר על חוסר האמון; אני מאמין שזה אפשרי", אמר השר.