דו"ח העושר של מריל לינץ': 2,319 מיליונרים חדשים בישראל

ב-2009 - קצב הגידול השלישי בגודלו בעולם ■ מספר המיליונרים המקומיים זינק אשתקד ב-43% - זינוק שנמצא במקום השלישי אחרי הודו והונג-קונג ■ 83 "מולטי מיליונרים" בישראל ■ הדו"ח מחזק את העובדה שאי-השוויון בישראל הוא הגבוה במדינות המפותחות

ברכות למצטרפים החדשים: מספר המיליונרים בישראל, כאלה שמחזיקים לפחות מיליון דולר נזיל לא כולל הון המושקע בנכסים ובניכוי התחייבויות, זינק בשנת 2009 ב-42.7%, והוא עומד על 8,419 איש - לעומת 5,900 בשנת 2008. כך עולה מנתוני "דו"ח העושר העולמי", שמתפרסמים היום (ג') על ידי בנק ההשקעות מריל לינץ' וחברת הייעוץ קאפג'מיני.

בשורת העושר הזו התקבלה היום בלא מעט אושר במשרדי מריל לינץ' בקומה ה-27 שבמגדלי עזריאלי, שם הסבירו כי הזינוק המרשים מעיד כי ההשקעות לטווח ארוך של בעלי הממון, הוכיחו את עצמן דווקא בתקופה של תהפוכות. מנגד, ואת זה לא אומרים במריל לינץ', העובדה שהגידול העולמי במספר המיליונרים עומד על 17.1% בלבד ושישראל רשמה את הגידול החד ביותר אחרי הודו (51%) והונג-קונג (104%), מחזקת לא פחות את העובדה שישראל היא מובילה שלילית באי-שוויון, בקרב המדינות המפותחות. הזינוק הזה במספרם של המיליונרים נעשה בשנה שבה המשק המקומי היה מצוי עוד במשבר (לפחות במחצית הראשונה), כאשר רבים מהשכירים במשק עדיין זוכים לשכר ולתנאים מקוצצים.

היקף ההון הפנוי של המיליונרים הישראלים עומד על 42.4 מיליארד דולר, לעומת 30.1 מיליארד דולר בשנת 2008 - גידול של 41%. על פי מריל לינץ', הגידול הזה נובע מעלייה בשיעור של 40% בשווי האחזקות הפיננסיות בשוק ההון, ומעלייה של 15.5% במחירי נכסים ריאליים, כגון נדל"ן. גם כאן המיליונרים הישראלים מובילים על עמיתיהם בעולם, שהיקף הונם גדל "רק" ב-18.9%.

בעוד שמספרם של המיליונרים בישראל זינק משמעותית, מספרם של המולטי מיליונרים המקומיים נותר סולידי יחסית, עם גידול של 14% ביחס לשנת 2008. לצורך השוואה, מספרם של המולטי מיליונרים בעולם גדל ב-15.4%. מולטי-מיליונר, או בשפת העם "טייקון", הוא מי שמחזיק על פי מריל לינץ' הון פנוי ונזיל בשווי של לפחות 30 מיליון דולר, לא כולל הון המושקע בנכסים ובניכוי כל ההתחייבויות. בשנת 2009 היו בישראל 83 מאושרים כאלה, לעומת 73 בשנת 2008. ברכות למצטרפים, כבר אמרנו?

בעוד שבשנת 2008 הקטינו המיליונרים בארץ ובעולם את ההשקעות שלהם במניות ובמכשירים פיננסיים אחרים, הרי ששנת 2009 התאפיינה בחזרה של המשקיעים אל בורסות העולם. יחד עם זאת, כלכלני מריל לינץ' מציינים כי המיליונרים לא ממהרים להסתכן ולהשקיע במה שהם מכנים "הזדמנויות לא בטוחות", וכי רוב רובם משקיעים באופן זהיר תוך שמירה על ניהול סיכונים יעיל, שקיפות ופשטות, וקבלת ייעוץ מקצועי.

לא בוטחים במנהלי ההשקעות

המשבר הכלכלי אולי חלף, אבל אם יש משהו שהוא השאיר איתו כנראה לפחות לעוד כמה שנים טובות, זה ערעור האמון במנהלי ההשקעות ובגורמי הרגולציה. רק 59% מהמיליונרים שהשתתפו בסקר של מריל לינץ' השיבו כי הם חזרו לסמוך על מנהלי ההשקעות שלהם, ואילו 71% מהמיליונרים עדיין לא סומכים בלב מלא על הגופים הממשלתיים אשר אמונים על פיקוח הנעשה בשווקים, ועל הגנת המשקיעים מפני סיכונים. במילים אחרות, מנהלי ההשקעות צריכים להתמודד כעת עם יותר מיליונרים, אבל גם עם יותר חשדנות מצד המשקיעים. בקיצור: צרות של עשירים.

מיהם הישראלים החדשים שהצטרפו למועדון המיליונרים? "הם מתחלקים לשני סוגים", אומרת ל"גלובס" סיגל שפירא, מנהלת הבנקאות הפרטית במריל לינץ' ישראל. "מדובר בעשירים שההון שלהם התכווץ בשנת 2008 ולכן הם נעלמו אז מהרשימות שלנו, אבל הם חזרו בשנת 2009 כשההון שלהם גדל מחדש. לצידם, יש גם מתעשרים חדשים, וייתכן שחלקם הגיע לארץ מחו"ל, בזכות ההקלות לתושבים חוזרים. מקובל לחשוב על יזם היי-טק בן 30, אבל מנועי העושר בארץ מגיעים ממכלול התעשיות", היא מסבירה.

חוזרים אל היאכטות והתכשיטים

המיליונרים בעולם, כך על פי דו"ח העושר, חוזרים להוציא יותר ויותר כספים על מה שמכונה "השקעות של תשוקה". לא נרשמה עדיין חזרה לרמות שקדמו למשבר הכלכלי, אבל במחצית השנייה של 2009 בהחלט עלה הביקוש למשל לסירות מרוץ, יאכטות, מטוסים פרטיים ורכבי יוקרה. אז יהיו תמיד עשירים שיגידו שזה בסה"כ כלי תחבורה ליעילות העסק, אבל בכל זאת 23% מהשקעות התשוקה הלכו לשעונים, תכשיטים ואבני חן - לא משהו שאפשר להעביר בדירקטוריון.

המיליונרים במזרח התיכון, מסתבר, מחבבים יותר את קטגוריית התכשיטים ואבני החן, שזכתה ל-35% מכל הוצאות התשוקה. אסיה היא הבאה בתור, עם משקל של 31%. המיליונרים בעולם הוציאו 22% מהוצאות התשוקה שלהם על רכישה של ציורים ודברי אמנות, כאשר חלקם הגדול רואה ברכישות האלה השקעה לצורך השקה.

למרות זאת, מוטב שאותם מיליונרים חובבי אמנות ישאירו את הציורים עוד כמה שנים על הקיר: הדו"ח מצביע על כך שהתמורה ממכירות פומביות בבריטניה הייתה נמוכה אשתקד ב-1.9 מיליארד דולר לעומת היקף המכירות בשנת 2008. עוד על פי הדו"ח, המיליונרים מאירופה ומאמריקה הלטינית הם המשקיעים הגדולים ביותר באמנות.

גם נסיעות יוקרתיות חזרו אל סדר יומם של המיליונרים בעולם, שהיו עסוקים מדי בתקופת המשבר. 45% מהמיליונרים הגדילו את ההוצאות שלהם בתחום הזה, שכללו חבילות סקי, ביקור באתרי נופש יוקרתיים ועוד.

11
 11