בארה"ב מתכוננים לחקירה משולבת נגד פרשת גוגל והרשתות

גוגל אספה "בטעות" מידע מרשתות אלחוטיות לא מאובטחות באמצעות שירות Street View שלה ■ וגם: אמריקנים סומכים יותר על חברות טכנולוגיה גדולות וותיקות דוגמת מיקרוסופט, אפל וגוגל מאשר על רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר

התובע הכללי של מדינת קונטיקט שבארה"ב יבחן אם גוגל עברה על החוק כשאספה מידע מרשתות אלחוטיות בעת שרכבים בשליחותה מיפו רחובות עבור שירות Street View, אותו היא מפעילה.

התובע, ריצ'ארד בלומנטל, הודיע אתמול (ב') כי משרדו יוביל חקירה שתתרחש במספר מדינות בארה"ב ותבדוק את "החדירה המטרידה של גוגל לפרטיות הציבור", שעוררה סערה ציבורית גם באוסטרליה ובמספר מדינות באירופה. "הפעלת שירות Street View אינה אומרת שגוגל צריכה לפלוש למחשבים של אנשים פרטיים ועסקים מסחריים ולשאוב מהם מידע", אמר בלומנטל.

"לאנשים יש את הזכות לדעת איזה מידע אוספת גוגל מהם, איך היא עושה זאת ומדוע היא עושה זאת", הוסיף. לדברי בלומנטל, "אנחנו מקווים שגוגל תמשיך לשתף עימנו פעולה, אם כי התשובות שהיא סיפקה לנו עד כה אינן מניחות את הדעת ואף מעוררות שאלות נוספות".

בלומנטל ביקש מגוגל להסביר כיצד ובעיקר מדוע היא אספה מידע מרשתות אלחוטיות לא מאובטחות בזמן שמיפתה רחובות. "זו הייתה טעות מצידנו לכלול בתוכנה קוד שאוסף מידע מרשתות אלחוטיות, אבל אני לא חושב שעברנו על איזשהו חוק מספר החוקים האמריקני", מסר דובר מטעם גוגל בתגובה. "אנחנו משתפים פעולה עם הרשתות הרלוונטיות על מנת להשיב לשאלותיהן", הוסיף.

בשבוע שעבר הצטרפה גם צרפת למדינות בהן מתנהלת חקירה נגד גוגל בשל איסוף המידע על ידה באמצעות רכבי המיפוי של שירות Street View. הסוכנות הצרפתית להגנה על מידע, CNIL, הודיעה כי היא בוחנת איזה מידע אספה גוגל בעת מיפוי הרחובות. על פי הממצאים הראשוניים שלה, מדובר, בין השאר, בכתובות דואר אלקטרוני ובמספרי חשבונות בנק. על פי תוצאות החקירה, יוחלט אם יוגש כתב אישום נגד גוגל בצרפת. בחברה אמרו כי הם משתפים פעולה עם חקירות המתנהלות גם בספרד ובגרמניה באותו העניין.

גם בקנדה, ניו זילנד ואוסטרליה מתנהלת חקירה נגד החברה, בין אם על-ידי המשטרה ובין אם על-ידי גופים משפטיים אחרים. באירופה בודקים שלטונות גרמניה, ספרד, אוסטריה ואיטליה אם הפרה גוגל את הפרטיות של אזרחיהן.

סקר: גוגל אמינה מפייסבוק

אמריקנים סומכים יותר על חברות טכנולוגיה גדולות וותיקות דוגמת מיקרוסופט, אפל וגוגל מאשר על רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר - כך עולה מסקר חדש שהתפרסם בנושא. כמחצית מ-2,100 המשתתפים בסקר, שנערך על-ידי חברת זוגבי אינטראקטיב, אמרו כי הם בוטחים בשלושת חברות הטכנולוגיה הגדולות ב"אופן מלא" או "לרוב", לעומת 8% בלבד שהשיבו כך כשנשאלו לגבי טוויטר ו-13% לגבי פייסבוק.

צעירים בגילאי 18-29 גילו מידת אמון מעט גבוהה יותר ברשתות החברתיות כש-20% מהם העידו כי הם רוכשים אמון לפייסבוק ו-15% הודיעו כי הם רוכשים אמון לטוויטר. הנתונים הללו היו נמוכים ב-7% בפילוח של כל המבוגרים מעל גיל 18.

לדברי ג'ון זוגבי, נשיא החברה שערכה את הסקר, לחברות הטכנולוגיה הגדולות היה יותר זמן ומשאבים למתג את עצמן, ובכך לרכוש את אמון הצרכנים, תחום בו פייסבוק וטוויטר לוקות בחסר. זוגבי ציין עוד כי המשתתפים בסקר שמו בעדיפות עליונה את חשיבות השמירה על פרטיותם ברשת. "פרטיות זה שם המשחק", אמר זוגבי. יש לציין כי גם גוגל וגם פייסבוק מצויות לאחרונה במרכזו של דיון ציבורי על מדיניות הפרטיות שלהן.