מתווך נדל"ן תובע עמלה של מיליון שקל על עסקה ב-32 מיליון שקל

מדובר באחד המגרשים היקרים ביותר שנמכרו בנתניה ■ המתווך מאיר פיטוסי מבקש עמלה של 3% מערך הקרקע - הגבוהה ב-50% מהנהוג בשוק תיווך הדירות

עוד לא יבש הדיו על פרשת חקירתו של מתווך-העל רוני מאנה בחשד לכאורה להעלמת מס בעסקאות ענק ובהן תיווך, וכבר הוגשה עתירה משפטית המספקת הצצה לעולם העמלות הגבוהות שגובים מתווכים בעסקאות ענק בתחום הנדל"ן.

איש העסקים מאיר פיטוסי עתר, באמצעות עו"ד דורון רוזנברג ממשרד פטמן-רוזנברג, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה להורות לכונס הנכסים של חברת הנדל"ן קבלנים, שפורקה לאחרונה, לשלם לו דמי תיווך בסך 1.16 מיליון שקל (כולל מע"מ) בעבור עסקה למכירת מגרש בנתניה.

מדובר באחד המגרשים היקרים שנמכרו בנתניה, ברחוב גד מכנס, בקו ראשון לים. ב-2009 מכרה "קבלנים" את המגרש, בשטח של כ-2,700 מ"ר, ב-32 מיליון שקל. פיטוסי מבקש דמי תיווך בשיעור 3% מערך הקרקע - עמלה גבוהה ב-50% מהנהוג בשוק תיווך הדירות.

על-פי העתירה, פיטוסי מבקש למנוע שהתשלום האחרון בגין העסקה יעבור ישירות לבעלי האג"ח של "קבלנים". לדברי עו"ד רוזנברג, חברה בבעלות פיטוסי קיבלה את הזכות לשיווק הדירות בפרויקט שהיה אמור להיבנות על המגרש. לאחר שנה ארגן פיטוסי קבוצת משקיעים לצורך ביצוע העסקה.

לטענת העותר, בנובמבר 2009 מכרה "קבלנים" את הקרקע לחברת מזל פייב (שבה פיטוסי מחזיק מניות), "תוך שהיא מתחייבת להעביר סכום של מיליון שקל בתוספת מע"מ בגין קידום מכירות הפרויקט וארגון קבוצת המשקיעים".

בתגובה לבקשתו של פיטוסי הגישו כונסי הנכסים של "קבלנים", עוה"ד אלון קזיוף וליאור קוינטנר, תגובה לבית המשפט, ולפיה הם דוחים את בקשתו של פיטוסי על הסף ומתייחסים אליו כאל נושה מן המניין.

בין הנימוקים העיקריים לדחייה: למתווך בעסקה יש עניין במקרקעין (הוא בין רוכשי הקרקע), ולכן על-פי חוק אינו זכאי לדמי תיווך; פיטוסי לא היה הגורם היעיל בעסקה; ועמלת התיווך לא נכללה בהסכם המכר של המגרש.

אך לדברי עו"ד רוזנברג, "התחייבותה של 'קבלנים' לתשלום העמלה לא נכללה בהוראות הסכם המכר, וזאת לאור דרישתו של מנהלה להציג למשקיעים בבורסה עסקה על סכום גבוה ככל האפשר, אשר אינו כולל את ההתחייבות לתשלום העמלה".

חברת הרמטיק, הנאמנה של חברת "קבלנים", לא מסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.

כונסי הנכסים ביקשו דיון דחוף בבית המשפט, ומועד הדיון טרם נקבע.