אכזבה בנדל"ן בארה"ב: מכירות הבתים מיד שנייה ירדו ב-2.2%

מכירות של בתים קיימים (מיד שנייה) בחודש מאי רשמו ירידה ל-5.66 מיליון יחידות ■ כלכלנים צפו עלייה ל-6.1 מיליון יחידות ■ מלאי הבתים הלא מכורים רשם ירידה של 3.4% ל-3.89 מיליון יחידות

היום (ג') התפרסמו נתונים מאכזבים על שוק הנדל"ן האמריקני. מכירות של בתים קיימים (מיד שנייה) בחודש מאי רשמו ירידה של 2.2% ל-5.66 מיליון יחידות (12 חודשים אחרונים), לפי נתונים שפרסמה ההתאחדות הלאומית של סוכני הנדל"ן בארה"ב.

כלכלנים צפו עלייה ל-6.1 מיליון יחידות, לעומת 5.77 מיליון בחודש אפריל כך שהנתון איכזב.

מלאי הבתים הלא מכורים רשם ירידה של 3.4% ל-3.89 מיליון יחידות, המייצג כ-8.3 חודשי אספקה לפי הקצב של חודש מאי. המחיר הממוצע של בית נמכר עמד על 179,600 דולר, עלייה של 2.2% לעומת חודש מאי אשתקד.

המימשל האמריקני העניק בשנתיים האחרונות הקלות במס לרוכשי דירות ובתים, בהיקף של כ-8,000 דולר במטרה לאושש את השוק. ההקלות צפויות להסתיים בסוף החודש ויש מומחים החוששים מפני ירידות מחירים חדות לאחר סיומן.

מכירות כפויות, כמו למשל בתים הנמצאים תחת כינוס נכסים, היוו כ-31% מכלל המכירות. רוכשים שביצעו עסקאות במזומן בלבד היוו כ-10% מכלל הקונים ורוכשי פעם ראשונה היוו כ-46%.

אתמול אמרה האנליסטית מרדית' וויטני, בראיון לרשת CNBC , כי עתיד להתרחש מיתון חוזר בשוק הדיור בארה"ב. "אנשים מטילים ספק באפשרות של מיתון חוזר בשוק הדיור, וזה מדהים בעיני". כתוצאה מהחולשה בנדל"ן יעמוד המשק האמריקני בפני סיכונים גדולים בחצי השני של השנה, מעריכה וויטני. הסיבה העיקרית למיתון החוזר הצפוי בשוק הדיור היא האצה בעיקולי בתים של לווי משכנתאות שמפגרים בתשלומים מצד הבנקים. כתוצאה מכך, עתיד לגדול מלאי הבתים בשוק, ולגרום ללחצי תמחור ולהמשך ירידות מחירים.