אירופה סיימה בירידות: הפוטסי ירד ב-1% לשפל של שבועיים

נעילה שלילית באסיה ■ התשואה על האג"ח של יוון - מעל ל-10% ■ חדשות מדאיגות לתעשיית הפלדה בסין: הממשל מתכננן להפחית בהטבות המס לתעשיה ■ היום תפורסם הריבית בארה"ב לחודש יולי

בורסות אירופה נסחרו היום (ד') בטריטוריה השלילית זה היום השני ברצף בהמשך לנעילה השלילית אמש בוול-סטריט. הירידות שהתמתנו במהלך היום, שבו והתעצמו לאחר נתוני הנדל"ן שפורסמו בארה"ב שהצביעו על שפל היסטורי במכירות הבתים החדשים שם.

הפרוטוקול של ישיבת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי בבריטניה פורסם היום וגילה כי לראשונה כי מאז ירדה הריבית במדינה לשפל של 0.5%, חבר הבנק הצביע בעד העלאת הריבית. אנדרו סנטאנס (Andrew Sentance) ביקש מחברי הבנק להעלות את הריבית ב-0.25% אך שאר החברים המשיכו במדיניות המוצהרת של הותרת הריבית על כנה על מנת לאושש את הצמיחה.

במודי'ס החליטו להותיר על כנו את הדירוג המירבי של סוכנות הדירוג לאשראי ממשלת בריטניה Aaa/ יציב, זאת לאחר שאתמול חשפה הממשלה את תוכנית הקיצוצים הנירחבת.

ביוון איבדה הבורסה של אתונה כ-3% לאחר שעלות ביטוח חדלות פירעון של האג"ח של ממשלת יוון הגיעו לשיא, והתשואה על האג"ח הממשלתיות עלתה אל מעל ל-10%, רמתן הגבוהה ביותר מאז הצגת תוכנית החילוץ האירופית.

מייקל הויסון (Michael Hewson), אסטרטג מ-CMC Markets ציין היום כי "התיאבון לסיכון חטף ביממה האחרונה מכה קשה בעוד השווקים מנסים להבין אם אנחנו במצב של 'מיתון כפול' או 'התאוששות'".

13 אסטרטגים שהשתתפו בסקר של בלומברג מעריכים כי צמיחת הרווחים המהירה מאז שנת 2004 צפויה להוביל את המדדים המובילים בבורסות אירופה לעלייה של 15% עד לחודש ינואר הקרוב. בין השאר תתמוך בשיפור הרווחים הנפילה בערך האירו מול הדולר, בצפויה להוביל לעלייה של לפחות 25% ברווחי החברות באירופה השנה, לפי הערכות האנליסטים ניק נלסון מבנק UBS ופיטר אופנהיימר מגולדמן סאקס בלונדון.

נעילה שלילית באסיה; הניקיי איבד 1.9%

המדדים המובילים באסיה ננעלו בירידות שערים על רקע החדשות מסין כי תחתוך בהטבות המס אשר היא מעניקה לתעשיית יצוא המתכות. המהלך של סין מהווה חלק מתוכניתו של הממשל להפחית בפליטת הפחמן, מנת חלקה של תעשיית המתכות. דבר זה עשוי לפי הערכות האנליסטים, ללחוץ את מחירי המתכות ולאלץ את התעשיה המקומית לחתוך בייצור.

חדשות מדאיגות אלו מצטרפות לחששות המשקיעים אמש לגבי הציפיות בדבר קצב ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, זאת בעקבות פרסומי נתוני הנדל"ן המאכזבים בשוק האמריקני. נתונים אלו מקבלים היום משנה תוקף כאשר ברקע מתכנסת, זה היום השני, ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, ולקראת תום המסחר היום בוול-סטריט צפויה להתפרסם החלטת הריבית. נציין כי התחזיות צופות את הותרת הריבית לעוד זמן ממושך, לפחות עד לרבעון הראשון של 2011.

בהמשך לחדשות בלטו כאמור מניות תעשיית המתכות אשר סחבו מטה שנחאי - נציין את Baoshan Iron & Steel ואת Jinan Iron & Steel.

גם מניות המחצבים, ביניהן BHP Billiton Ltd וריו טינטו , נחלשו.