מכירה של קריסטל ריסרץ' יצרה "אפקט עדר" במניית פרולור

חברת הייעוץ שקיבלה ב-2006 חבילת אופציות מכרה שלשום מניות בדיסקאונט של 3% על מחיר השוק - והציתה גל מכירות ■ בינתיים באתר של ג'ים קריימר: המלצה חמה למניית הביומד הישראלית

מניית פרולור ביוטק , המשתייכת למדד ת"א 75, נופלת היום בבורסת תל אביב ב-6.5% בהמשך לירידה של כ-10% אמש בוול סטריט. המשקיעים בחברה, אשר הונפקה באמצע 2007, רגע לפני המשבר הגדול, אינם מבינים בוודאי מה גרם לירידה הגדולה ללא שום סיבה נראית לעין או דיווח שלילי.

פרולור נרשמה למסחר בתל אביב רק בחודש החולף והתברגה למדד ת"א 75. החברה מפתחת חלבונים לצרכים רפואיים ופיליפ פרוסט, יו"ר טבע, הוא בעל העניין הגדול בה ומחזיק כ-17.79% מהון מניותיה. החברה מנוהלת על ידי אברי הברון ונשיאה הוא שי נוביק.

ממידע שהגיע לידי "גלובס", חברת קריסטל ריסרץ', אשר ב-2006 קיבלה חבילת אופציות תמורת שירותי ייעוץ, מכרה אותה שלשום תמורת הנחה של 3% בלבד על מחיר הסגירה של יום ו' האחרון, עובדה שיצרה "אפקט עדר" של מכירות אתמול. חברת הייעוץ קיבלה חבילה של 100 אלף אופציות, אותן בחרה למכור כאמור כחודש לפני מועד הפקיעה שלהן. המכירה בוצעה כמימוש מזומן של כ-337 אלף דולר ואת היתרה בחבילה למשקיע מוסדי.

הנפילה אמש במחיר מנייתה מפתיעה עוד יותר על רקע פרסום אתמול באתר הפופולארי TheStreet.com של ג'ים קריימר, אשר הכתיר את החברה כ"אחת מ-10 החברות עם הסיכוי הנמוך ביותר להגיע לפשיטת רגל". הידיעה באתר מתבססת על מדד "Altman Z-score", אשר פותח באוניברסיטת ניו יורק ומודד כמה מרכיבים בבריאותה הפיננסית של החברה על מנת להעריך את הסיכוי לכניסתה להליך פשיטת רגל בשנתיים הקרובות.

על פי פרסומי האוניברסיטה, המדד מדויק ב-8% עד 90% מהמקרים. על פי המדד, חברה המקבלת ניקוד של 3 ומעלה, נחשבת "בטוחה". חברה עם ניקוד 1.2 ומטה נחשבת לאחת "במצוקה". על פי מדד "Altman Z-score", החברה מקבל ניקוד 118.33, הרבה מעל "נקודת הביטחון".

מחברת פרולור לא נמסרה תגובה לידיעה אולם כאמור, לא פורסמו כל ידיעה או דיווח שליליים לגבי החברה.