דיווח: לבנון ואיראן יבטלו המשטים; נסראללה לא יבקר בטורקיה

(עדכון) - רשת ב' מדווחת כי לפי עיתונים בלבנון, ממשלת לבנון פועלת לעצור את המשטים לעזה כדי למנוע מתיחות באזור ■ עיתון לבנוני אחר מדווח על ביטול ביקורו של נסראללה באנקרה ■ חיזבאללה מאיים: "לא נשב בחיבוק ידיים אם ישראל תעצור המשט"

לחץ כפול על חיזבאללה: רשת ב' מדווחת היום (ה'), בהתבסס על דיווחים בעיתונים בלבנון, כי ביקורו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בטורקיה בוטל כיוון שראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אינו מעוניין להחריף את המתיחות ביחסים עם ישראל וארה"ב. כזכור, עיתון בכוויית דיווח לאחרונה כי ארדואן מתכוון להזמין את נסראללה לביקור באנקרה.

בתוך כך, העיתון הלבנוני "א-ליווא" מדווח כי גורמים בממשלת לבנון פועלים לבטל את המשטים המתוכננים לרצועת עזה, וזאת במטרה למנוע מתיחות באזור. לפי הדיווח, ממשלת לבנון מתאמת את מהלכיה עם ארגון חיזבאללה והעיתון הלבנוני אף טוען כי גם איראן תבטל את המשט שלה לרצועת עזה.

חיזבאללה מאיים על ישראל

"לא נשב בחיבוק ידיים אם ייעצרו נשות ספינת 'מרים' הלבנונית, שצפויה לצאת בקרוב לרצועת עזה". כך מאיים חיזבאללה על ישראל לבל תשתלט על המשט לעזה.

ראלב אבו זיינב, בכיר בארגון, התראיין אמש לרשת "אל-ערבייה", ואמר: "אם ישראל תעצור את נוסעי המשט, נראה בעצורים אסירים לבנונים אצל האויב הישראלי - שיש לשחררם".

נדגיש כי בעבר חיזבאללה הצהיר כי "למען השבת אסיריו" הוא יעשה הכל - לרבות חטיפת חיילים ואזרחים ישראליים וזו משמעות הדיווח. עם זאת, הוא לא איים במפורש לחטוף חיילים.

הבעלים של הספינה: קרוב של אסד

בן דודו של נשיא סוריה, בשאר אסד הוא הבעלים של הספינה הלבנונית שמתוכננת להפליג מלבנון לכיוון עזה, במטרה להכניס סיוע הומניטרי לרצועה ולנסות ולעורר פרובוקציה בקנה מידה בינלאומי - כך עולה ממידע שהגיע לישראל בימים האחרונים ופורסם הבוקר (ה') בעיתון "ידיעות אחרונות".

מהמידע עולה כי מארגני המשט התקשו למצוא אוניות שיפליגו לעזה מתוך החשש של בעליהן כי ישראל תגרום להן לנזק. בסופו של דבר, החברה היחידה שהסכימה להירתם למשימה היא זו של בן דודו של אסד, שמפעילה את הספינה "ג'וליה". לצורך המשט שונה שמה של הספינה ל"נאג'י אל עלי".

חברה סורית נוספת, "נאדה ספנות", מעורבת אף היא בארגון המשט. גורמים מדיניים בישראל מביעים חשש כי עימות אלים עם נפגעים במהלך ההשתלטות על המשט הלבנוני-סורי עשוי לשמש תירוץ בידי החיזבאללה לשגר טילים לעבר ישראל, דבר אשר עשוי לגרור גם את הסורים לעימות צבאי.

במדינות המערב מפעילים בימים האחרונים לחץ על ראש ממשלת לבנון סעד אל חרירי בניסיון להביא לביטול המשט, וזאת מתוך הבנה של הפוטנציאל הנפיץ שטמון בו. את עיקר הלחץ מפעילים ארצות הברית, האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה וספרד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי המטרה האמיתית של כל המשטים לעזה היא לחולל פרובוקציה נגד ישראל במטרה לפרוץ את הסגר הביטחוני שמטרתו למנוע אספקת טילים, רקטות ונשק לחמאס.

"אם למישהו היה ספק, הרי היום ברור שאין שום סיבה ושום הצדקה לארגן את המשטים הללו", אמר נתניהו. "כל מי שרוצה להכניס סחורה אזרחית אמיתית לעזה - מזון, צעצועים ותרופות - יכול לעשות זאת דרך נמל אשדוד", הוסיף ראש הממשלה במהלך פגישתו עם קנצלר אוסטריה ורנר פימאן.