סוף הסגר בעזה: אחרי הסחורות גם אח"מים ייכנסו לעזה

ליברמן נפגש עם שר החוץ האיטלקי והציע לו: "עמוד בראש משלחת של שרי החוץ מהאיחוד ותגיעו יחדיו לעזה" ■ כבר 3 שנים, מאז שהחמאס תפס את השלטון ברצועה, שישראל מונעת ביקורי אח"מים ברצועה

מאז שהחמאס תפס את השלטון ברצועה לפני כשלוש שנים, ישראל מנעה ביקורי אח"מים ברצועה. למרות הלחץ הבינלאומי לאורך השנים, ישראל הקפידה על סגר מוחלט גם במחיר של עימותים דיפלומטיים. במקביל לציון ארבע שנים לנפילתו של גלעד שליט בשבי חמאס, נראה שישראל מאמצת הקלות נוספות בסגר.

כפי שפורסם לראשונה במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, שר החוץ אביגדור ליברמן נפגש עם שר החוץ האיטלקי והציע לו: "עמוד בראש משלחת של שרי החוץ מהאיחוד ותגיעו יחדיו לעזה". ההצעה הזו תבוא כחלק מביקור כולל של שרי החוץ באזור, שלאחר שיבקרו בעזה יבקרו גם במעברים האזרחיים ובנמל אשדוד.

מדובר בשינוי דרמטי במדיניות של ישראל שמתבצע בהמשך להקלות על כניסת סחורות לרצועה שהתקבלה בתחילת השבוע. רק פעמיים אישרה ישראל למדינאים בכירים להיכנס לעזה: למזכ"ל האו"ם באן קי-מון ולנציבת החוץ באיחוד האירופי קתרין אשטון.

במסגרת ההקלות עליהן הוסכם בתחילת השבוע יחד עם שליח הקוורטט טוני בלייר, הורחבה הכנסת חומרי בנייה לפרויקטים שאושרו על ידי הרשות הפלסטינית ואשר יש עליהם פיקוח בינלאומי, וכן לפרויקטים של בנייה למגורים כגון זה שמבצע האו"ם בחאן יונס.

נשק ואמל"ח - יישארו מחוץ לעזה

עוד הוחלט להרחיב את היקף הפעילות במעברים היבשתיים הפעילים כיום, על מנת להגדיל משמעותית את נפח הסחורות שיעברו בהם, וכדי להרחיב את הפעילות הכלכלית. בנוסף הסכים הקבינט להגדיל באופן ניכר את הפעילות במעברים היבשתיים הפעילים כיום. "במידה שיתעורר צורך בהגדלה נוספת של קיבולת המעברים - ישראל תיפתח מעברים יבשתיים נוספים, ובלבד שקודם לכן יתמלאו כל דרישותיה הביטחוניות", נמסר בהודעת לשכת ראש הממשלה.

כמו כן נקבע כי יש לייעל את מדיניות הכניסה והיציאה של אנשים מסיבות הומניטאריות ורפואיות, ושל עובדי ארגוני סיוע בינלאומיים המוכרים על ידי ממשלת ישראל. "ככל שישתפרו התנאים, ישראל תשקול דרכים נוספות להקל על תנועת אנשים אל ומתוך עזה", הסבירו בקבינט.

במקביל תפורסם רשימה של פריטים אסורים לכניסה לעזה, הכוללת רק נשק, אמצעים תומכי לחימה ופריטים בעייתיים דו-שימושיים. "כל פריט שלא יופיע ברשימה הנ"ל - יותר לכניסה לעזה", נכתב בהודעה.

"ישראל מקדמת בברכה את שיתוף הפעולה והתיאום עם שותפיה בקהילה הבינלאומית ובאזור, ביישום מדיניות זו, ותמשיך לדון עימם בדרכים נוספות לקדמה", מדגישים בלשכתו של נתניהו. "משטר הביטחון הנוכחי כלפי עזה יישמר. ישראל מדגישה שוב שיחד עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות אחרות - היא רואה בחמאס ארגון טרור. הקהילה הבינלאומית חייבת לעמוד בנחישות על כך שימולאו כל תנאי הקוורטט ביחס לחמאס.

"חמאס השתלט על רצועת עזה והפך אותה לשטח עוין המשמש לתכנון ולביצוע התקפות נגד מדינת ישראל ואזרחיה. צה"ל ימשיך למנוע כניסת ויציאת פעילי טרור, נשק, חומרי לחימה, ואמצעים דו-שימושיים שמעצימים את היכולת הצבאית של חמאס וארגוני טרור אחרים בעזה. ישראל קוראת לקהילה הבינלאומית לפעול להפסקת ההברחות של נשק וחומרים תומכי לחימה לעזה.

"גלעד שליט נמצא כמעט ארבע שנים בשבי החמאס. על הקהילה הבינלאומית להצטרף לישראל בגינוי חריף של שוביו, ועליה להעצים מאוד את המאמצים לשחרורו המיידי".