פסק הבוררות קבע: ניצחון גדול להתאחדות לכדורגל על צ'רלטון

מפעילת ספורט 1 וספורט 2 תשלם את מלוא הסכום שהיא חייבת עבור זכויות ליגת העל (12.26 מיליון שקל), ובנוסף עוד כ-20 מיליון שקלים עבור הזיכיון לעונת 2009/10 ■ עוד קבע הבורר: צ'רלטון לא תוכל לצאת מההסכם עד 2012, מה שיבטיח להתאחדות כ-55 מיליון ש' נוספים עבור עונות 2010/11 ו-2011/12

הסכסוך בין ההתאחדות לכדורגל וחברת ספורטפייב לבין חברת צ'רלטון בנוגע לזכויות השידור הסתיים היום (א') בניצחון גדול עבור ההתאחדות לכדורגל.

פסק הבורר, שניתן על-ידי השופטת בדימוס גבריאלה (דה-ליאו) לוי, קבע כי צ'רלטון, מפעילת ערוצים ספורט 1 וספורט 2, תשלם להתאחדות לכדורגל - אותה ייצגו עוה"ד ברוך כצמן וניר סלע ממשרד הרצוג פוקס נאמן - את מלוא הסכום עבור הסכם הזכויות עליו חתמה ב-2007 לרכישת המשחקים המשניים של ליגת העל.

בנוסף, בבוררות נקבע כי צ'רלטון לא תוכל לצאת מההסכם עם ההתאחדות, והוא יימשך עוד שתי עונות משחקים, עד תום עונת 2011/12.

בסך-הכול חויבה צ'רלטון לשלם להתאחדות לכדורגל 11.13 מיליון שקל בגין תשלומים שלא העבירה עבור הסכם הזכויות במועדים שנקבעו, מתוכם 574 אלף שקל בגין ריבית פיגורים.

כמו כן חויבה צ'רלטון לשלם להתאחדות 1.3 מיליון שקל שקוזזו על-ידי הטוטו-ווינר מכספי ההתאחדות, זאת בגין הפרות שמיוחסות לחברת צ'רלטון בעת שידוריה בנוגע להסכם השיווק בין ההתאחדות לטוטו-ווינר.

החלק המשמעותי יותר הוא העובדה שהבורר דחה את התביעה של צ'רלטון להחזיר את הזכויות לידי ההתאחדות, וקבע בכך כי ההסכם יהיה תקף עד המועד המקורי שנקבע - תום עונת 2011/12.

לפסק הבוררות יש משמעות גדולה מבחינת ההתאחדות לכדורגל וספורטפייב, בעיקר על רקע הירידה במחירי הזכויות של ליגת העל בשנה האחרונה. השארת ההסכם עם צ'רלטון בתוקף עד 2012 יבטיח להתאחדות לכדורגל כ-55 מיליון שקל בשנתיים הקרובות ממפעילת ספורט 1 וספורט 2 - סכום המהווה כ-50% מכלל הזכויות של ליגת העל.

בנוסף, פסק הבורר חייב את צ'רלטון לשלם להתאחדות לכדורגל ולספורטפייב ביחד שכר-טרחת עורך דין בסך 300 אלף שקל, ובנוסף הוצאות בסך 100 אלף שקל לכיסוי חלק מהוצאות הבוררות.

ההסכם בין ההתאחדות לחברת צ'רלטון הוא הסכם הזכויות הגדול ביותר כיום בספורט הישראלי, במסגרתו התחייבה צ'רלטון לשלם 130 מיליון שקל למשך 5 עונות עבור שידור המשחקים המשניים בליגת העל.

עו
 עו

עו"ד ברוך כצמן. ייצג את ההתאחדות

מלבד הסכומים שחוייבה צ'רלטון לשלם, היא תיאלץ לשאת בתשלום נוסף להתאחדות לכדורגל בסך כ-20.3 מיליון שקלים (שלושה תשלומים בסך 6.78 מיליון שקלים כל אחד), סכומים עבור הזיכיון לעונת 2009/10 שלא נכללו עד תאריך הגשת התצהיר.

המשמעות הכוללת של הפסיקה היא שצ'רלטון תצטרך לשלם להתאחדות לכדורגל כ-33 מיליון שקלים, עוד לפני תשלומים בסך של כ-55 מיליון שקלים מתוקף הזיכיון לעונת 2010/11 ו-2011/12.

סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, רותם קמר, אמר ל"גלובס" בתגובה לפסק הבוררות: "המשמעות של הפסק הזה היא להראות שכמו שההתאחדות לכדורגל מכבדת הסכמים, כך היא מצפה מהזכיינים ומהפרטנרים שלה שיכבדו את ההסכמים באותה מידה".

מנכ"ל צ'רלטון, אדר זהבי, הגיב לפסק הבוררות: "אנחנו לומדים את הפרטים של פסק הבורר, ונבדוק אפשרות לערעור במידת הצורך".

עו"ד ברוך כצמן, שייצג את ההתאחדות לכדורגל, מסר: "אני יותר משמח עבור הלקוחות, ובמיוחד אחרי הליך בוררות כזה אינטנסיבי ומאתגר. כבוד הבוררת חיזקה את הכלל הידוע לפיו הסכמים יש לקיים. מדובר בפסד בורר חשוב ביותר, שמלמד כי לא ניתן להפנות ראש להסכם לאחר תקופה, שחושבים שהסכם לא מתאים יותר לצד מסוים".