"לקחת הבטחת ההכנסה מהאברכים - כמו לקחת הלחם והחלב"

יו"ר ועדת הכספים: "מדובר בנושא הומאני של המשפחות מהחלשות ביותר" ■ חיים אורון: "לא מדובר בניסיון אמיתי לשוויון, למה קבעו שצריך 3 ילדים? שאלת השוויון צריכה להישאל בכניסה לדלת, לא אחרי שנכנסו אליה כבר"

בדיון שקיימה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת, סקר היו"ר ח"כ משה גפני את נושא הבטחת ההכנסה לאברכים ואמר כי ההסדר קיים עוד משנת 1980. "עד אז לא היה הסדר נפרד לאברכים, אלא כל מי שהיה במצב כלכלי קשה קיבל תלושי מזון וסיוע. ב-1980 קבעו כי הדרך הזאת של תלושים איננה מכובדת והוחלט כי יפקידו כסף לחשבונות הזכאים לקבלת הסיוע".

גפני אמר כי כתוצאה מההסדר החדש, האברכים נגרעו מהסיוע ועל כן סוכם כי יהיה הסדר אחר שיכלול גם אותם. "בעוד הזכאים לקבל הבטחת הכנסה על פי חוק ביטוח לאומי מקבלים כ-40% מהשכר הממוצע במשק, אותם אברכים שזכאים ועומדים בקריטריונים מחמירים מאד, מקבלים רק 18% מהשכר הממוצע".

גפני אמר עוד כי כעת לאחר עשר שנים, בג"ץ החליט בעתירה שהוגשה בנושא. "בפסק הדין בג"ץ לא אומר שההסדר איננו חוקי, ולכן ביהמ"ש גם לא עצר אותו מיידית. נכתב כי הוא אינו עומד בשוויון ויש למצוא פיתרון עד 2011, אחרת לא ניתן יהיה להמשיך בהסדר הקיים".

גפני ביקש מהחשב הכללי באוצר להעביר בתוך שבועיים פירוט מלא כפי שביקשה השופטת בייניש, ונתונים כמה המדינה מסייעת לסטודנטים, לאברכים וכו'. גפני קרא למשרדי הממשלה להכין תכניות ופתרונות לסוגיה, "מדובר בנושא הומאני שהוכר ע"י ממשלות ישראל לדורותיהן עשרות שנים, מדובר על הלחם והחלב של אותן המשפחות מהחלשות ביותר בחברה הישראלית. אם ניקח זאת מהם, ניקח את הלחם והחלב של הילדים שלהם, לא פחות". גפני ציין עוד בנושא הטענות על הגידול שחל בהיקף מקבלי הקצבה ואמר כי "בנתונים מוכח כי יש גידול עצום של עשרות אלפים בקרב הזכאים לקצבת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי. ביחס לכך זהו גידול זעום בקרב האברכים. אנו צריכים להתמודד עם פסיקת בג"ץ ונעשה זאת".

"ברור שהקריטריונים נועדו למען האברכים"

עו"ד משה שחל אמר בדיון כי ניתן למצוא פיתרון לבעיית השוויון במתכונת הקיימת. "בג"ץ אומר שצריך שוויון. אם יש סטודנטים שעומדים בקריטריונים האלו בהם עומדים האברכים שיש להם שלושה ילדים, אין להם נכסים והאישה לא עובדת, שיקבלו גם הם. להסכמה הזו היה שותף גם השופט אהרן ברק בזמנו שהביע דעתו, שהצעה זו נראית לו".

החשב הכללי במשרד האוצר שוקי אורן אמר כי הם לומדים את הפסיקה ובוחנים אותה, "יש מספר דרכים אך לכל אחת מהן יש השפעות תקציביות". גם נציגת משרד המשפטים אמרה כי יש "כר נרחב של אפשרויות, כעת המצב הקיים לא עונה לעיקרון השוויון".

עמוס צייאדה ממשרד החינוך אמר כי מתוך 68 אלף אברכים הלומדים בכולל, יש רק 11 אלף שמקבלים מלגת הבטחת הכנסה העומדת על כאלף שקל לחודש. ח"כ חיים אורון אמר כי לא מדובר בניסיון אמיתי לייצר שוויון, "ברור שהקריטריונים נועדו למען האברכים, הרי למה קבעו שצריך שלושה ילדים? שאלת השוויון צריכה להישאל בכניסה לדלת, לא אחרי שנכנסו אליה כבר".

ח"כ שלמה מולה אמר כי "צריך שוויון בחברה הישראלית בכל התחומים, לא יתכן שמספר האברכים הנתמכים עמד אז על 2000 וכיום הם 11,000 איש". ח"כ יעקב אדרי אמר כי בג"ץ ישב על המדוכה עשר שנים ונתן לבסוף פסיקה ברורה, "בג"ץ לא התכוון שנעשה חוק שהוא תעתיק מהמצב הנוכחי".

ח"כ אברהם מיכאלי אמר כי בג"ץ עצר כעת את התהליך שעבד וקיים כבר שלושים שנה, אך הוא לא פסל אותו "עלינו למצוא לכך פיתרון בחוק". ח"כ הרב אורי מקלב אמר כי המצב של אותם אברכים דומה לאדם שביקש להיכנס למקום כלשהו, "לפתע השומרים הכו אותו וחבלו בו ואז אמרו לו שמאחר והוא חבול, הוא לא יוכל להיכנס לאותו מקום".