הצהרת הכוונות של דנקנר

האם רכישת אלבאו היא קפיצת מדרגה עבור מכתשים אגן, או שהסיכון והמינוף גדולים עליה?

אחרי 4 שנים של פרסומים בדבר רכישה או מכירה של יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן, היא סוף סוף מבצעת צעד משמעותי בתחום. אתמול הודיעה החברה, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, כי היא חתמה על מזכר הבנות לרכישת חברת אלבאו האמריקנית תמורת כמיליארד דולר, בעסקה המשקפת לחברה האמריקאית שווי של 1.25 מיליארד דולר (כולל החוב של אלבאו).

לפני מספר שנים ניסתה מכתשים אגן לרכוש את החברה, אך לא הצליחה. לפי פרסומים באותה התקופה, דובר על מחיר נמוך יותר לעומת המחיר בעסקה הנוכחית, אולם לטענת הנהלת החברה דווקא אז דובר על מחירים גבוהים יותר מהיום.

אלבאו היא יצרנית חומרי ההדברה הפרטית הגדולה בעולם, אשר נשלטת על ידי דניס אלבאו (ראו מסגרת). הוא יקבל לכיסו בעקבות העסקה כ-800 מיליון דולר ו-12% ממניות מכתשים אגן בשווי של כ-200 מיליון דולר, וכן יישאר כיו"ר החטיבה המשולבת של מכתשים אגן בארה"ב. גם צוות הנהלת אלבאו יישאר בחברה הממוזגת, ויהיה כפוף לשאול פרידלנד, מנכ"ל מכתשים אגן באזור אמריקה.

"רכישה זו היא צעד שישנה את מכתשים אגן", אמר אתמול ארז ויגודמן מנכ"ל מכתשים אגן. "זו עסקת המיזוג הגדולה ביותר בענף האגרו כימיה מאז שנת 2002. מיזוג זה יחזק את מכתשים אגן כחברה הגנרית הגדולה בעולם ויעלה אותה מהמקום ה-7 ל-6 בתחום חומרי ההדברה בכלל", סגירת העסקה צפויה עד סוף השנה. "העסקה מתבצעת במחיר פיננסי יותר נוח לעומת שנים קודמות. והיא תייצר לנו רווח למניה NON GAAP (ללא מחיקות חשבונאיות- ע.א) תוך שנה מהשלמתה", אמר ויגודמן.

2. אלבאו היא יצרנית חומרי ההדברה הפרטית הגדולה בעולם. היא מייצרת קוטלי עשבים בעיקר עבור המדינות ביבשת אמריקה, אך מייצאת אותם גם לשאר העולם. החברה ביצעה בשנים האחרונות התרחבות בדרום אמריקה באמצעות רכישת מספר חברות.

רכישת חברת אלבאו משיגה למכתשים אגן דריסת רגל משמעותית ביבשת אמריקה כולה. בדרום אמריקה, שנחשב לאזור מאוד צומח בענף החקלאות, נתח השוק של מכתשים אגן יגדל ליותר מפי שניים ל-14.1%. נתח השוק של מכתשים אגן בצפון אמריקה יעמוד לאחר הרכישה על יותר מ-8%, וזאת לעומת 3.9% בלבד כיום.

אם נצרף לכך את העובדה שכיום מכתשים אגן היא כבר השחקן המוביל בשוק הגנרי באירופה, הרי שכעת היא כובשת את המקום הראשון גם ביבשת אמריקה, ומקטינה את התלות באירופה, הנמצאת בתקופה זו במשבר ומיתון.

בנוסף להגדלת נתחי שוק, לרכישה זו יתרונות עסקיים למכתשים אגן. לאלבאו מודל עסקי השונה מזה של מכתשים אגן, ולפיו היא מחוברת ללקוחות הגדולים ללא תיווך. כמו כן, המוצרים של אלבאו מותאמים לתחום ההנדסה הגנטית.

נזכיר כי ההנדסה הגנטית נחשבת לעתיד של ענף חומרי ההדברה, ועד כה למכתשים אגן לא הייתה פעילות מהותית בתחום. אלבאו מייצרת מוצרים המותאמים להנדסה הגנטית כמו קוטל העשבים - גלייפוסט, שמכתשים אגן עסקה עד היום רק בשיווקו. כך שרכישת אלבאו מהווה למכתשים אגן דריסה בתחום זה, שהיה עד כה בולט אצלה בחסרונו.

3. רכישת אלבאו גם מכניסה את מכתשים אגן לפעילות חדשה בתחום הביו-דיזל. אלבאו היא הבעלים של שדה הסוכר השני בגודלו בארגנטינה, והיא מתכננת להפוך את הסוכר לביו-אתנול. "זה עולם חדש ואטרקטיבי עבורנו", אמר ויגודמן.

"אלבאו מייצרת במבנה עלויות נמוך, הנובע מכך שיש לה מפעלים בארגנטינה", הוסיף ויגודמן. כך שמכתשים אגן יכולה לנצל זאת ולשפר את הרווחיות, שסבלה משחיקה משמעותית בשנתיים האחרונות. כמו כן, החברה המאוחדת תיהנה גם ליתרונות לגודל, ולהערכת ויגודמן פוטנציאל הסינרגיה הוא 50-60 מיליון דולר בשנה.

4. על הנייר העסקה נראת נהדרת. אלבאו מתאימה למכתשים אגן כמו כפפה ליד. היא משלימה אותה בנקודות החולשה שלה: נוכחות באמריקה ופעילות בתחום הזרעים המהונדסים. אולם לצד הפוטנציאל העסקי טמון בעסקה זו גם לא מעט סיכון, בעיקר בצד הפיננסי. רכישת אלבאו נחשבת לרכישת ענק עבור מכתשים אגן. נזכיר כי שווי השוק של מכתשים אגן בפתיחת המסחר היום עמד על 1.63 מיליארד דולר, כך שמדובר ברכישה בהיקף של כ-60% מגודלה של מכתשים אגן. מימון העסקה נחשב למורכב, אם כי נכון לעכשיו נראה כי הוא לא כולל מימון בנקאי.

ההון העצמי שמביאה מכתשים אגן לעסקה מהווה כשליש: רכיב המזומן עומד על 340 מיליון דולר בקופה של מכתשים אגן יש כיום 580 מיליון דולר. כמו כן נוטלת מכתשם אגן הלוואה מדניס אלבאו בהיקף לא מבוטל של 455 מיליון דולר ל-7 שנים.

בנוסף אלבאו יקבל 12% ממניות מכתשים אגן, ששווי השוק שלהן עומד כיום כאמור על כ-200 מיליון דולר. הקצאת המניות תהפוך את אלבאו לבעל המניות השני בגודלו במכתשים אגן, אחרי כור של אי.די.בי. כמו כן, נוטלת על עצמה מכתשים חוב פיננסי נטו של 280 מיליון דולר. הרכישה צפויה להגדיל את רמת המינוף של מכתשים אגן באופן משמעותי. כיום ההון העצמי של מכתשים אגן עומד על 1.35 מיליארד דולר המהווה כ-33% מסך המאזן.

צריך לזכור שמכתשים אגן מגדילה את המינוף שלה באופן משמעותי, בתקופה לא פשוטה בענף האגרו-כימיה, שסובל מירידה בביקושים ושחיקת מחירים. אולם למרות העלייה בהיקף המינוף, בהנהלת החברה לא מוטרדים. "הנטל המימוני בשנתיים הקרובות לא דרמטי, ולעומת זאת פוטנציאל השיפור העסקי מאוד גדול", אמר יו"ר החברה אברהם ביגר.

כמו כן במכתשים אגן לא פוסלים את האפשרות כי יממנו חלק מהעסקה באמצעות גיוס הון במניות. ויגודמן ציין אתמול במסיבת העיתונאים כי מכתשים אגן עשויה לרשום עצמה למסחר בשנתיים הקרובות בבורסה בחו"ל, כאשר האפשרות המועדפת כרגע היא ארה"ב, ולגייס שם הון נוסף. צעד שכזה אם יתבצע, יביא לדילול נוסף של בעלי המניות.

5. למרות הסיכונים והמינוף, למכתשים אגן לא הייתה כמעט ברירה אחרת מלבד ביצוע רכישה גדולה שכזו. ענף חומרי ההדברה נמצא בשנים האחרונות בגל של קונסולידציה, ומכתשים אגן נותרה מחוצה לו. מלבד כמה רכישות קטנות בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני דולרים, לא ביצעה החברה רכישות משמעותיות בשנים האחרונות, וסבלה מתחרות קשה שהביאה לשחיקה בנתחי השוק שלה בחלק מהמדינות. שמה של מכתשים אגן הועלה גם כמועמדת למכירה, ואם היה מוצע המחיר הנכון, סביר היה להניח שדנקנר גם היה מוכר אותה. אולם לאור העובדה שמניית החברה מדשדשת זה זמן רב, ורחוקה כיום בכ-50% מרמות השיא, באי.די.בי החליטו ככל הנראה שלא למכור בזול והעדיפו להיות בצד הרוכש. רכישה בהיקף שכזה באמת עשויה לבצע את המהפך שמכתשים אגן כל כך זקוקה לו.

6. אלבאו היא חברה פרטית, ומכתשים אגן לא פירטה את תוצאותיה הכספיות. הנתון היחיד שפורסם הוא היקף ההכנסות שלה העומד על כ-900 מיליון דולר. מכתשים אגן לא פרסמה נתונים פיננסים נוספים, ורק ציינה כי שיעור ה-EBITDA עומד בממוצע על כ-15% מסך ההכנסות, כל שניתן להעריך כי מדובר ב-EBITDA של כ-135 מיליון דולר.

לדעתנו ראוי היה לפרסם יותר נתונים פיננסים על רכישה כל כך משמעותית כמו אלבאו, כמו EBITDA מדויק ולא שיעור ממוצע, רווח נקי ותזרים מזומנים ולא תסתפק רק בשורת ההכנסות. הדבר קריטי במיוחד בתקופה זו בו ענף האגרו כימיה סובל משחיקה ברווחים, ולעיתים גם מהפסדים.

7. פחות מחצי שנה מאז נכנס לתפקידו, וארז ויגודמן מנכ"ל מכתשים אגן משלים את הרכישה הגדולה בתולדותיה. מה שקודמיו בתפקיד אברהם ביגר ושלמה ינאי לא הצליחו לעשות (בין אם בגלל מצב השוק או האומץ והמורכבות הכרוכים בעסקה כזו), השלים ויגודמן תוך זמן קצר יחסית.

ימים עוד יגידו אם העסקה הזו תתברר כמוצלחת, או שמכתשים אגן קפצה מעל הפופיק ובלעה חברה הגדולה עליה.

אם להסתמך על ניסיון העבר של ויגודמן שכלל את המיזוג המורכב בין שטראוס ועלית כנשיא החברה, ועוד סדרה של רכישות שהפכו את שטראוס לחברה מזון גלובלית, אפשר לומר שאם יש מישהו שיכול להוביל מיזוג מורכב כזה זה הוא ויגודמן.