סגנית נשיא גוגל: "אנחנו עדיין בעמדה שלנו בעניין סין"

מאריסה מאייר בכנס מפתחי כרום של גוגל שמתקיים היום במתחם האירפורט סיטי: "ישראל היא מקום נהדר לחדשנות - עבורנו היא אחד מהשווקים הצומחים בעולם" ■ "נתח השוק של כרום ושל פיירפוקס בישראל מגיע לכ-25%"

"אני תמיד מתרגשת להיות פה בישראל, יש פה אנרגיה מדהימה, וישראל היא מקום נהדר לחדשנות", כך אמרה מאריסה מאייר, סגנית נשיא גוגל למוצרי חיפוש וחוויית משתמש, בכנס מפתחי כרום של גוגל, שהתקיים היום (ג') במתחם האירפורט סיטי. זה כנס מפתחי הכרום הראשון, ואנחנו נרגשים שזה קורה בישראל, כי עבורנו מדובר באחד השווקים הצומחים ביותר בעולם".

מאייר מבקרת בישראל בפעם השנייה ב-3 השנים האחרונות, במסגרת מסע שנתי בכ-40 שווקים, כאשר ישראל היא המקום ה-3 במסגרת הסיור הנוכחי של מאייר. מאייר תתארח הערב באירוע של הגאראז' גיקס, המתקיים במוסך בחולון, כאורחת כבוד של המשקיע ד"ר יוסי ורדי.

לדברי מאייר, נתח השוק של כרום בישראל עומד על כ-12%, וביחד עם פיירפוקס זה מגיע לכ-25%. מספר המשתמשים בכרום בעולם עומד על 70 מיליון גולשים. לדבריה, "נתח השוק המשותף של פיירפוקס וכרום משקפים סביבת ווב הרבה יותר פתוחה".

במסיבת העיתונאים התייחסה מאייר לעתיד של החיפוש באינטרנט. "חיפוש זה אבולוציה. אנחנו כל הזמן משיקים עוד ועוד פיצ'רים כגון חיפוש אוניברסאלי, גוגל ניוז, מפות, חיפוש תמונות, גוגל גוגלס (אפליקציה סלולרית לחיפוש ויזואלי, נ.פ), וכיו"ב. כל אלה מקדמים את תהליך החיפוש, והתשובות הרבה יותר טובות מאשר בעבר". לדבריה, העתיד של החיפוש נסוב סביב השאלה באיזה אופן ועומק ניתן להבין את האינטרנט, פיסות המידע הספציפיות וההקשרים החברתיים של המשתמש. "המטרה שלנו כמובן היא להעצים את הכוח של המשתמש".

מאייר ציינה כי רק "ב-2009 הוספנו 500 עדכונים לאלגוריתם החיפוש שלנו, וכ-100 עדכונים בממשק המשתמש". פרופ' יוסי מטיאס, מנכ"ל מרכז המו"פ של גוגל ישראל, הוסיף כי "ככל שאנשים עושים יותר חיפוש, הם גם מצפים ליותר מהחיפוש. אנחנו עובדים על פיתוח התחום הזה גם במרכז בישראל, והמטרה היא להרחיב את הצוות המקומי".

לגבי הפרטיות של המשתמש, מאייר ציינה כי "אנחנו תמיד פועלים סביב 3 עקרונות: שקיפות, יכולת בחירה ושליטה", אולם הודתה כי לגוגל היו לא מעט שגיאות בכל הנוגע לפרטיות המשתמש. "היו טעויות סביב גוגל באזז ו'סטריט ויו'. בהשקה של גוגל באזז עשינו טעות, ולכן כמה ימים אחרי כבר עשינו שינויים במוצר. מה שגילינו זה שלהתנסות במוצר בתוך החברה, זה לא בהכרח דומה לניסוי המוצר בקרב משתמשים חיצוניים, מה שגרם לכך שלא בדקנו את כל ההשלכות של שיתוף מידע". לגבי כמות המשתמשים, מאייר רק אמרה כי "מדובר בכמות יציבה".

העובדה שאנשים צורכים יותר ויותר תוכן משירותים כגון פייסבוק וטוויטר, מה שבהכרח בא על חשבון חיפוש מידע במנועי חיפוש, ובגוגל בפרט, לא נסתרת גם מעיניה של מאייר. לשאלת "גלובס" לגבי המענה של גוגל לכך אמרה מאייר כי "טוויטר ופייסבוק משקפים סוגים שונים של מידע, שהוא יותר מיידי ויותר קצר, וחשוב לנו להציג תוצאות חיפוש גם של מידע כזה". בהתאם לכך, גוגל השיקה לאחרונה 2 פיצ'רים חשובים: חיפוש בזמן אמת וחיפוש חברתי.

"יש שיאי חיפוש בזמן אמת סביב אירועים מסויימים וחשוב לנו גם להציג את התוצאות הללו, כגון ציוצים בטוויטר", היא ציינה. "גם ההקשרים החברתיים חשובים מאוד". לגבי האפשרות לסנן תוצאות חיפוש המגיעות בזמן אמת ומשירותים חברתיים, ולסייע בקביעת האמינות שלהם, מאייר הוסיפה כי הם מנסים להעריך את המקור של המידע ואת האיכות שלו. "יש אנשים שיש להם פעילות מאוד גדולה בטוויטר אז זה מאפשר לנו לראות אחרי מי הם עוקבים, מהו הבלוג שלהם ומהם הקשרים החברתיים שלהם, ולהציג בפניהם תוצאות שמגיעות גם מאנשים שהם מכירים".

העובדה שחלק מהשירותים של גוגל עדיין לא מגויירים באופן מלא בישראל (גוגל מפס), או כלל לא (סטריט ויו), מאייר אמרה כי "אנחנו משתפרים בהשקות הגלובליות של מוצרים חדשים, אבל לגבי סטריט ויו, אין לנו משהו להצהיר לגבי ההגעה של השירות לישראל".

גם לשאלת "גלובס" נוספת לגבי עתיד השירות גוגל ווייב, שהושק לפני כשנה בהבטחה שמדובר בכלי חדשני שישנה את צורות ההתקשרות בין אנשים באינטרנט,, מאייר הסכימה רק לומר כי "באופן כללי, מדובר בטכנולוגיה די טובה. קצב האימוץ שלה הוא האתגר האמיתי, שכן הכלי הופך להיות שימושי ככל שיותר אנשים שאתה מכיר נמצאים שם. במידה מסויימת זה הסיפור של הביצה והתרנגולת. בכל אופן, אין לנו משהו להצהיר לגבי העתיד של הכלי הזה".

על השמועות בדבר רשת חברתית חדשה שגוגל מפתחים, בניסיון להציג אלטרנטיבה לפופולריות הגואה של פייסבוק שמספר המשתמשים בה גבוה מחצי מיליארד איש, לא הסכימה מאייר להגיב. מאייר כן התייחסה לפייסבוק וטוויטר כאשר אמרה ש"מדובר בשירותים מאוד מצליחים, שכן אלו חברות שהציעו חוויית משתמש מאוד מצליחה. אנחנו מקבלים מהחברות הללו הרבה השראה".

מאייר אמרה עוד ששירותים כגון פייסבוק וטוויטר מעלים שאלות חשובות לגבי פרטיות המידע, והשאלות הללו יהיו חייבות לקבל תשובה בקרוב. "השאלה העיקרית היא למי שייך המידע הזה", היא אמרה.

גם לסכסוך המתוקשר של ענקית האינטרנט עם סין התייחסה מאייר כאשר אמרה כי "אנחנו עדיין בעמדה שלנו - אנחנו לא מוכנים להמשיך ולצנזר תוצאות חיפוש בסין, ומפנים את הגולשים למנוע החיפוש הלא מצונזר בהונג קונג, כאשר רק הבוקר עשינו שינוי בעמוד החיפוש שלנו בסין". בכך התייחסה מאייר להחלטת גוגל לאפשר לגולשים להקליק באופן אקטיבי על מעבר למנוע החיפוש בהונג קונג, ולא להעביר אותם יותר באופן אוטומטי, התנהגות שהרגיזה את הממשל הסיני. לגבי עזיבת החברה את סין אמרה מאייר כי "אין לנו עדכון חדש לגבי זה".