מיני-מפולת בוול סטריט בעקבות נתוני מאקרו מדאיגים: ה-S&P 500 נחתך ב-3.1% לשפל של 8 חודשים

מדד בטחון הצרכנים רשם ירידה חדה לרמה של 52.9 נק' לעומת 62.7 נק' במאי ■ מנהל השקעות בארה"ב: "סין הכינה את הבמה ואז הירידות החריפו בהמתנה לנתוני התעסוקה בארה"ב, שיפורסמו ביום שישי" ■ טבע הצליחה לעלות בניגוד למגמה בשוק לאור אישורי FDA

המדדים המובילים בבורסות של וול סטריט רשמו היום ירידות חדות שאף התחזקו בשעה האחרונה של המסחר. היום נפתח בירידות חדות, לאחר פרסום נתוני מאקרו מאכזבים (על כך בהמשך), ובהמשך לא הצליחו המדדים להתאושש למרות דבריו הרגעה מצידו של אובמה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר היום כי המשק האמריקני חזק וממשיך לצמוח, אולם נתקל במהמורות בדרך (headwinds) בעיקר כאלה המגיעות מאירופה על רקע משבר החובות ביבשת הישנה. "ראינו לאחרונה נתונים חיוביים מאוד במספר סקטורים חשובים, אולם הכלכלה נתקלת בקשיים המתבטאים בשווקים, בעיקר עקב בעיות שונות הקיימות באירופה", אמר אובמה לאחר פגישה עם נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי. השחקנים בוול סטריט, כאמור, לא התרשמו מדבריו.

ברקע, מתגברים החששות בשווקים לקראת יום חמישי, אז צריכים בנקים באירופה להחזיר תשלומים בסך 442 מיליארד אירו לבנק המרכזי, ה-ECB אשר יוצא מתוכנית ההלוואות לבנקים ביום חמישי הקרוב. בבנק המרכזי מנסים להרגיע את השוק ולטעון כי יציאתו לא תערער את יציבות המערכת הפיננסית. זאת כאשר בנקים באזור הגוש עדיין נזהרים במתן הלוואות אחד לשני.

עליות באג"ח הממשלתיות

במקביל, נמשכת המגמה החיובית בשוקי האג"ח של ארה"ב. המשקיעים ממשיכים לברוח משוקי המניות למקלט הבטוח יחסית של שוקי האג"ח ומתעלמים, בינתיים, מהגרעונות ההולכים ותופחים של המימשל האמריקני. התשואה על אג"ח ל-10 שנים יורדת, בפעם הראשונה מאז אפריל 2009, מתחת ל-3% ונסחרת כעת ברמה של 2.96% (עלייה במחיר האג"ח מובילה לירידה בתשואה. מחיר האג"ח מטפס כעת בכ-0.45%).

בזירת המאקרו בארה"ב, כחצי שעה לפני פתיחת המסחר, בשעה 16:00 שעון ישראל, פורסם מדד קייס שילר, של מחירי הבתים ב-20 ערים בארה"ב, לחודש אפריל. המדד רשם באפריל עלייה של 3.81%, בהמשך לקיטון של 2.3% בחודש מארס. זאת לעומת תחזית קודמת לעלייה של 3.5%.

המדד מראה כי מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב עלו ב-0.8% בהשוואה לחודש מארס. זוהי העלייה הראשונה לאחר שישה חודשים רצופים של ירידות. המדד האמריקני בוחן את מחירי הבתים ב-20 ערים ברחבי ארה"ב, הצביע על עלייה במחירים ב-18 מתוך 20 הערים הנבחרות.

בהמשך בשעה 17:00 פורסם מדד בטחון הצרכנים לחודש יוני. המדד רשם ירידה חדה לרמה של 52.9 נק' לעומת 62.7 נק' במאי ולעומת צפי לירידה מתונה הרבה יותר, לכ-62 נקודות.

בזירת הסחורות, הנפט צנח ב-3.4% ל-75.58 דולר לחבית והזהב נחלש ב-0.2% לרמה של 1,240 דולר לאונקיה.

אם כן, מדד ה-S&P 500 נפל היום לשפל של 8 חודשים. בוול סטריט מסבירים את הירידות גם בירידות החדות שנרשמו הבוקר בסין, לאחר שנודע על שגיאה בפרסום נתון מאקרו שם והוא התברר כשלילי מהצפוי. אירופה ירדה בעקבות סין ואת היום חתמה ארה"ב בירידות חדות.

"סין הכינה את הבמה ואז הירידות החריפו בהמתנה לנתוני התעסוקה בארה"ב, שיפורסמו ביום שישי", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-Oakbrook Investments. "התנודתיות בשוק מחריפה, מה שמשקף את החששות ממשבר החוב באירופה ומההאטה בצמיחה בסין".

מניות במוקד: ירידות חדות בסקטור ההיי-טק

ירידות חדות נרשמו בסקטור ההיי-טק. בין המניות הבולטות נציין את מיקרוסופט , אינטל ובאיידו.

מניית טסלה מוטורס (סימול: TSLA), החלה להסחר היום עם זינוק אדיר של 40.5% במחזור ענק. יצרנית המכונית החשמלית מקליפורניה, גייסה 266 מיליון דולר בהנפקה ראשונית לציבור.

טבע , חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, ריכזה עניין במסחר היום, לאחר שקיבלה שני אישורים מה-FDA בארה"ב, בחצי היממה האחרונה, לשווק תרופות עם מכירות של 3.7 מיליארד דולר.

מניות הבנקים כמו גולדמן סאקס , סיטיגרופ הגיבו לפרשנות שפורסמה היום, לפיה לבנקים הגדולים אין סיבה ממשית לדאגה מהרפורמה הפיננסית ההיסטורית שהוביל אובמה ואושרה בסוף השבוע, לפחות לא בטווח הנראה לעין. לפי הדיווח, יהיו לא פחות מ-12 שנים להשלים את הורדת רמת הסיכון בקרנות הגידור שלהן ולבצע את ההתאמות הנדרשות במסגרת הרפורמה הרגולטורית.

חברת אפל רשמה ירידה חדה, למרות ההודעה שלה אמש כי מכרה בארה"ב 1.7 מיליון מכשירי iPhone 4 תוך 3 ימים בלבד. זאת לאחר שהחלה בהשקת הגרסה החדשה ל-iPhone בסוף השבוע. המספרים עקפו בהרבה את התחזיות המוקדמות בשוק האמריקני.

גוגל מנסה לשקם את היחסים שלה עם סין על ידי הודעתה היום כי תפסיק להעביר באופן אוטומטי לגולשים מאתר google.cn הסיני לאתר google.com.hk מנוע החיפוש הלא מצונזר בהונג קונג. הממשל הסיני הכריז בעבר שהקישור האוטומטי "אינו מקובל" וחסמה את הגישה לאתר גוגל הסיני.

מניית יצרנית השבבים, טאואר , הגיבה להודעת החברה על שני חוזי ייצור חדשים למוצרים של וישיי-סיליקוניקס האמריקנית (Vishay Siliconix), הצפויים להניב מכירות שנתיות נוספות של עשרות מיליוני דולרים.

נייס הודיעה היום כי הושלמה בהצלחה בדיקת האינטגרציה של NICE Inform, הפתרון לניהול תקריות המיועד לארגונים בתחום ביטחון הציבור, עם גירסת TETRA DIMETRA IP החדשה של מוטורולה.

פרולור דיווחה כי קיבלה אישור רשמי אירופאי כי תהליך הייצור שלה (GMP) להורמון הגדילה hGH-CTP הוא תקין. ה-GMP נדרש על ידי האיחוד האירופאי לצורך התחלה של ניסויים קליניים בתרופה הנמצאת בפיתוח.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]