שטיינמץ ממשיך להתקפל: משפר ההצעה למוסדיים

ישלם את הריבית השוטפת כסדרה ■ מוסדי בכיר: "במקום שהחברה תשקיע כל כך הרבה כסף ביועצים, עדיף שתגיע להסדר הוגן שאינו מפלה את המחזיקים"

נמשך המו"מ בין נציגות האג"ח לחברת סקורפיו . לאחר שהחברה שבבעלות בני שטיינמץ הודיעה כי הגישה את הצעתה הסופית וממנה לא תרד, היום היא נסוגה מדרישתה כי מחזיקי האג"ח יוותרו על הריבית המגיעה להם עד שנת 2013.

כעת מוכנה סקורפיו לשלם את הריבית השוטפת על החוב כסדרה, אך דורשת ממחזיקי האג"ח כי יסכימו להפחתת הריבית מ-6.5% ל-4%. סקורפיו מיוצגת על ידי, דוד גרנות, ועורכי הדין רם כספי ויאיר כספי.

לטענת סקורפיו, לאור "מצוקה תזרימית" בה נתונה החברה, על בעלי האג"ח ללכת לקראתה ולדחות את תשלום הריבית מעל 4% עד לשנת 2019. בשנה זו, ולאחר שמלוא החוב לבנק ולמחזיקי האג"ח ייפרע, תשלם סקורפיו את תוספת הריבית בתשלום חד פעמי. עוד דורשת סקורפיו כי במידה שהיא תוכל לעמוד בפירעון מוקדם לפני שנת 2015 של מלוא החוב, תוספת הריבית לא תשולם כלל.

בתגובה לעמדת סקורפיו אמר מנכ"ל גוף מוסדי גדול כי "במקום שסקורפיו תשקיע כל כך הרבה כסף ביועצים, עדיף שתגיע להסדר הוגן שאינו מפלה את מחזיקי האג"ח לעומת הבנק". בנציגות האג"ח תמחרו את עלות הדחייה ב-11 מיליון דולר.

חילוקי דעות נוספים במו"מ נוגעים לשאלת הערבויות. מחזיקי האג"ח דורשים להשוות את מצבם לזה של בנק הפועלים, ולתת להם ערבות אישית או כל פיתרון אחר, שאינו מבוסס על משאבי החברה, שיבטיח את החוב. החשש בנציגות האג"ח הוא שהסדר סקורפיו לא יפתור את בעיות החברה והיא תזדקק להסדר נוסף בעתיד.

"אין ממש באיומים של כספי"

"צריך להתעקש על הסדר סימטרי עם בנק הפועלים מכיוון שהאפשרות כי סקורפיו תיקלע לקשיים בשנים הקרובות אינו נמוך, ובהסדר הבא מצבנו יהיה נחות יותר מול הבנק", אומר המוסדי הבכיר. בתוך נציגות מחזיקי האג"ח ישנם חילוקי דעות. עמדת מגדל ופסגות היא נוקשה בעוד שהפניקס, מנורה וכלל ביטוח גמישות יותר, ומוכנות להגיע לפשרה בעיקר בסוגית הערבויות.

בכיר בגוף מוסדי העריך היום כי ניתן ללחוץ את שטיינמץ עד לקבלת כל הדרישות, ואין סיבה להיכנע ללחצים שהוא מפעיל. "אין ממש באיומים של רם כספי ששטיינמץ יסוג, ואנחנו נקבל את החברה וניתקע איתה לבד. קשה לי להאמין שבנק הפועלים ייתן לסקורפיו להגיע לפירוק". להערכת הבכיר, "בכל הסדר חוב יש הורדת ידיים, גם בהסדר אפריקה ישראל הסבירו לנו שאין ללבייב כסף להביא מהבית ובסוף הוא הזרים מעל מיליארד שקל, לכן צריך להתעקש ולא להיכנע".

חובות סקורפיו מסתכמים ב-245 מיליון דולר, מתוכם 150 מיליון דולר למחזיקי האג"ח ו-95 מיליון דולר לבנק הפועלים. לפני שבוע חשף "גלובס" את מתווה ההסדר החדש שהציע כספי בשם שטיינמץ, מתווה המגלם את מרבית דרישות המוסדיים.

על פי המתווה, שטיינמץ יזרים 100 מיליון דולר לחברה כאשר 80 מיליון מתוכם ישמשו לתשלום מיידי לנושים. יתרת החוב לבנק (90 מיליון דולר) תהיה מגובה בערבות אישית של שטיינמץ. החוב שנותר למחזיקי האג"ח (75 מיליון דולר) יוגדר נחות לחוב בנק הפועלים עד שבשנת 2013 יקבל הבנק מהחברה 42.5 מיליון דולר שיביא אותו לפירעון 50% מהחוב. לאחר מכן החובות יהיו במעמד זהה ובשנים 2014-2019 יפרע החוב באופן שווה.

דוברו של שטיינמץ סירב להתייחס לפרטי המו"מ. הוא אישר כי הועברה הצעה חדשה למחזיקי האג"ח, אך לדבריו "המידע שפורסם חלקי, אינטרסנטי ולא מדויק".