מדריך הגירושים לחופש הגדול

לידיעת ההורים הגרושים: אין טעם לעתור לביהמ"ש לשינוי סכום המזונות בחופש הגדול

בחופש הגדול אנשים לא מתגרשים. פשוט מכיוון שבתי המשפט ובתי הדין הרבניים יוצאים לפגרה ונסגרים. דווקא בתקופה שבה עבור אנשים שכבר נמצאים בהליכים או שכבר התגרשו, החופש הגדול טורף את הקלפים ומשבש את האיזון והשגרה שעזרה להם לצלוח שנת הלימודים בשלום.

הבעיה הראשונה היא כמובן שהסדרי הראייה הרגילים מבוססים על כך שהילדים מבלים חצי יום בבתי-הספר או בגנים, והזמן שההורים צריכים לחלוק ביניהם מורכב משעות אחר-הצהריים והלילה. הסדרי הראייה הרגילים אכן יכולים להמשך כסדרם גם בחופש הגדול, אם וכאשר הילדים הולכים לקייטנה.

השבועות הנותרים, במהלכם הילדים אינם נמצאים כלל במסגרת, צריכים להתחלק באופן שווה בין ההורים.

מי שרוצה לקחת את הילד לטיול בחו"ל חייב ליידע את הצד השני ולקבל הסכמתו. בהיעדר הסכמה יש לפנות לבית משפט, שיכול לדרוש הפקדת ערבות כספית שתבטיח את החזרת הילד לארץ בתום הטיול.

בהיעדר הסכמה על הוצאת הילד לחו"ל, בית המשפט יכריע אם להתנגדותו של ההורה לנסיעה יש בסיס אמיתי, או שהמטרה היא למעשה נקמה והתחשבנות עם הצד שכנגד.

נימוק שיכול להתקבל הוא, למשל, התנגדות לנסיעה למקום מסוכן. במצב זה סביר להניח כי בית המשפט יסמוך ידו על המלצות משרד החוץ, ואם קיימת אזהרת מסע לגבי מקום מסוים באותו זמן - הוא אכן ייחשב כמקום מסוכן, ולפיכך הנסיעה תיחשב מנוגדת לטובתו של הילד.

קייטנה שיוויונית

מהבחינה הכלכלית החופש הגדול מצליח להוציא את שני ההורים בתחושת מירמור. האם מרגישה שהמזונות הסטנדרטיים אינם מספיקים כדי לכסות את ההוצאות המוגדלות עקב שהותם של הילדים בבית כל שעות היום, ואילו האב מרגיש מקופח כי הוא נאלץ לשלם מזונות רגילים, למרות שהילדים יכולים לשהות אצלו חודש שלם, כך שהוא נושא גם בהוצאותיהם השוטפות.

אין טעם לעתור לבית משפט לשינוי סכום המזונות בשל החופש הגדול. קביעת המזונות בבית המשפט אינה נעשית על בסיס חודשי כי אם על ממוצע ארוך-טווח, והחופש הגדול אינו נחשב לשינוי נסיבות מהותי המצדיק התערבות או שינוי.

עלות הקייטנה, מאידך, היא כן נושא שניתן להעלות לדיון. את מימון הקייטנה מקובל להטיל על שני ההורים באופן שווה כאשר האם עובדת ומשתכרת (אם האם אינה עובדת נשאלת השאלה אם יש בכלל הצדקה לשלוח את הילד לקייטנה).

התקציב המקובל מקביל לעלותה של קייטנה עירונית סטנדרטית, והאב אינו מחויב לממן מחצית העלות של קייטנת סוסים באלפי שקלים או "סאמר סקול" באלפי דולרים.