לוסקין: "השלב האחרון של המבחנים צפוי להימשך כ-3 שבועות"

בשיחה עם "גלובס" מדבר הגיאולוג הראשי של גבעות על משמעויות ההודעה שפורסמה בלילה, ולמה יש לצפות בשבועות הקרובים ■ "אנחנו מתמקדים כעת בנפט ואם יהיה גז טבעי, זה יבוא אחר כך"

שותפות חיפושי הגז גבעות המשיכה הלילה (ד') לעדכן על קידוח מגד 5. השותפות דיווחה לבורסה על הפעולות בקידוח ליד ראש העין - עד כה גבעות ביצעה מבחני הפקה במקטעים 1 ו-6 באתר, ובחלק מהמקטעים 4,5. במקטעים אלו התקבלו 1,571 חביות נפט שהכילו גם גז ללא מים. בהודעה הלילית לבורסה מדווח השותף הכללי כי הנפט שהופק עד כה מהמאגר נשלח לזיקוק בבתי הזיקוק בחיפה ובו נמצא כי הנפט אובחן כנפט "באיכות גבוהה מאוד" וללא מים.

בשיחה עם "גלובס" אומר טוביה לוסקין, הגיאולוג הראשי של גבעות כי "אנחנו מתקרבים לסיומם של מבחני ההפקה ואנו מתכוונים לפתוח את הבאר לזרימה חופשית. השלב האחרון של המבחנים שאותו אנחנו מבצעים עכשיו עשוי להימשך כ-2-3 שבועות. בסוף המבחן נדע אם הבאר היא מסחרית או לא. זה הרעיון שעומד מאחורי ההודעה".

"הפסקנו במקטע 6 ולא נמשיך למקטעים 7 ו-8 כי אם יש שם גז טבעי אז הוא "ישתלט" ככל הנראה על הנפט ואנחנו לא רוצים להפיק כעת גז טבעי ונפט. קודם צריך להפיק את הנפט ורק אחר כך, אם אפשר את הגז, אנחנו רוצים להתרכז בנפט".

בדיווח הלילה גבעות עידכנה כי בכוונתה לדחות את הכניסה למבחני ההפקה במקטעים 7,8 בקידוח, לאור חוות דעת של מומחים לפיה מקטעים אלה, הגבוהים יותר במאגר, אמורים להכיל "גז חופשי" - "הכוונה לגז במצב צבירה הטבעי שלו ואשר המקטעים שבהם הוא נמצא לא יכולים להכיל במקביל גם נפט", נכתב בהודעת החברה.

עוד טוענים בגבעות כי הימצאותו של גז חופשי במאגר עשויה להצביע על תופעה שנקראת "כיפת גז" - תופעה שכיחה הדורשת להפיק בשלב ראשון את הנפט במאגר ורק לאחר מכן את הגז החופשי. "בכל מקרה, ההחלטות בעניינים הנ"ל תהיינה החלטות הנדסיות ומסחריות". דגימות הגז והנפט שהופקו ממקטעים 4 ו-6 יישלחו למעבדה בחו"ל על מנת לאשר את הימצאותה של "כיפת הגז", ועד אז, כאמור, החליט השותף הכללי על דחיית הכניסה לשניים מהמקטעים באתר. עוד הודיע השותף הכללי כי החליט להסיר את ה"פלאגים" המיוחדים שהוחדרו על מנת לאטום את המקטעים שנבחנו עד כה, וכן לבצע פעולת חירור במקטעים שטרם נבחנו עד כה (מקטעים 2 ו-3 וחלק ממקטעים 4 ו-5).

לאחר ביצוע פעולה זו, מקטעים 1-6 ייפתחו לזרימה עד שיתקבל קצב הפקה יציב. בגבעות מעריכים כי יתקבל קצב כזה, "אך אין בידי השותף להעריך בשלב זה מה יהיה קצב ההפקה היציב". בחברה טוענים כי במידה והקצב יצדיק זאת, השותפות תיערך להפקה לטווח ארוך. לצורך זה צפוי להידרש לפי אומדן פרק זמן של בערך 6 שבועות על מנת לפרק את ציוד המבחנים ולהביא לאתר קידוח מגד 5 ציוד המתאים להפקה לטווח ארוך.