פישר למשקיעים זרים: "אין בועת מחירים בשוק הנדל"ן בישראל"

נגיד בנק ישראל בכנס שערכה הבורסה בלונדון: המערכת הבנקאית "מפוקחת היטב, בייחוד בתחום המשכנתאות"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר שב ואמר היום (ה') כי לבנק ישראל אין לפי שעה כוונה לשנות את תחזיות הצמיחה של המשק לשנתיים הקרובות, על אף משבר החוב באירופה. פישר אמר את הדברים בכנס משקיעים שערכה הבורסה בלונדון.

תחזיות הצמיחה של בנק ישראל הן 3.7% השנה ו-4% בשנה הבאה, ופישר חזר על התחזיות הללו בפני המשקיעים הזרים היום. הוא הזכיר גם את שיעור האבטלה הנמוך יחסית בישראל, העומד על 7.2% לעומת 9.7% בארה"ב ו-10% בגוש האירו, ואמר כי הגמישות של הישראלים במהלך המשבר תרמה ליציבות שוק העבודה. פישר התכוון לכך שהעובדים בישראל היו מוכנים לספוג קיצוצי שכר, מה שמנע פיטורים בהיקף רחב יותר ומיתן את העלייה באבטלה.

בהתייחסו לנקודות החוזק של הכלכלה הישראלית אמר פישר, כי המשק הוכיח עמידות בפני משברים וכי הכלכלה איתנה. הוא ציין לחיוב גם את המערכת הבנקאית השמרנית ואת הרגולציה שהוכיחה את עצמה במהלך המשבר.

פישר אמר כי המערכת הבנקאית "מפוקחת היטב, בייחוד בתחום המשכנתאות" וציין גם בנאומו מול הזרים את "היעדר בועת המחירים בשוק הנדל"ן".

הנגיד הזכיר לחיוב גם את שיעור החיסכון הגבוה יחסית של אזרחי ישראל ואת העודף בחשבון השוטף במשק, כמו גם את יתרות המט"ח הגבוהות. בהקשר לשוק המט"ח אמר פישר כי האירו החלש באופן "מאסיבי" - כולל מול השקל - אך באותה נשימה ציין כי "הפיחות באירו היה יכול להיות חמור יותר אלמלא התערבנו בשוק המט"ח".