הרוח הגבית של שי אגסי: מה עומד מאחורי הצלחת טסלה?

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה המסחררת של הנפקת יצרנית המכוניות החשמליות טסלה האמריקנית

מדי פעם יש הנפקה שגורמת לנו ליפול מהכורסה ולהרים גבה. המנפיקה מגייסת מאות מיליוני דולרים ולפי שווי של מיליארדי דולרים, שורת הרווח הנקי של החברה אדומה, ההנפקה יוצאת אל הפועל כששוקי ההון רועדים והשוק הראשוני רחוק מלקבל לזרועותיו חברות חדשות, ואם לא די בכך - בימי המסחר הראשונים נוסקת המניה אל על ומחזירה אותנו אחורה לימי הבועה העליזים.

כזו היא ההנפקה הראשונית של טסלה מוטורס (סימול: TSLA) האמריקנית, יצרנית המכוניות החשמליות, שהושלמה שלשום בנאסד"ק, וזאת כששוקי ההון חזרו להתדרדר במורד ההר כמו כדור שלג. טסלה, שהוקמה על ידי אלון מוסק, גייסה 202 מיליון דולר. חלק מבעלי העניין מכרו מניות תמורת 24 מיליון דולר, וההנפקה התבצעה לפי מחיר של 17 דולר למניה (הטווח המקורי נע בין 14 ל-16 דולר) ושווי מכובד של 1.6 מיליארד דולר. אם לא די בכך, בשני ימי המסחר הראשונים זינקה המניה בשיעור של 41%, ונכון לאתמול שווי החברה עומד על 2.2 מיליארד דולר והופך את הנפקתה לאחת המוצלחות שבוצעו מתחילת השנה בשוק ההון האמריקני.

סוג של סטארט-אפ

ההנפקה המוצלחת של טסלה חריגה לא רק על רקע מצב שוקי ההון הרעוע, אלא גם על רקע נתוני החברה והוותק הקצר שצברה. טסלה, שכמו בטר פלייס של היזם שי אגסי (ראו מסגרת) חרתה על דגלה את צמצום תלותנו בתוצרי נפט, היא עדיין סוג של סטארט-אפ. החברה הוקמה לפני שבע שנים, ורק לפני שנתיים החלה למכור מכוניות מתוצרתה, ובעיקר מכוניות ספורט יוקרתיות ומנקרות עיניים.

הודות לאמביציה של מוסק, המנכ"ל והמייסד, הפכה טסלה לחברה הראשונה - ונכון לרגע זה גם היחידה - שקיבלה רישיון פדראלי לייצר ולשווק מכונית ספורט חשמלית ברחבי ארה"ב ובעולם, וזו נמכרת תחת שם המותג " Tesla Roadster" דרך 12 סוכנויות בצפון אמריקה ואירופה. אגב, המחיר של Tesla Roadster, בעלת גג פתוח ושני מושבים, די "צנוע" - רק 101,500 דולר (משהו כמו 396 אלף שקל).

בחייה הקצרים הספיקה טסלה להשיק דגם מעודכן יותר של המכונית - Tesla Roadster 2 - ובימים אלו היא מפתחת דגם נוסף - S sedan - שיושק ב-2012. לחברה יש הסכמי פיתוח ושיווק מסחרי עם יצרניות רכב אחרות דוגמת דיימלר הגרמנית וטויוטה היפנית, ואלו סייעו בהנפקתה.

עד היום מכרה החברה 1,063 מכוניות, ואלו הקפיצו את הכנסותיה מרמה של בקושי 15 מיליון דולר ב-2008 לכמעט 112 מיליון דולר אשתקד. עם זאת, מבנה ההוצאות של החברה עדיין מקשה עליה להיות רווחית: אשתקד רשמה החברה הפסד נקי של 56 מיליון דולר ואילו ברבעון הראשון של השנה נרשם הפסד נקי של 30 מיליון דולר.

אך נתונים אלו, כפי שבטח הבנתם, לא הרתיעו את ציבור המשקיעים שעדיין רודף אחר המניה כמו שור זועם, והנה חלק מהמספרים שיכולים להסביר זאת. ראשית, לפי חברת המחקר פרוסט אנד סאליבן, עד 2015 יימכרו בעולם 10.6 מיליון מכוניות חשמליות (14% מסך המכוניות שנמכרות), לעומת 1.8 מיליון מניות שנמכרו ב-2008 (3% מהסך).

שנית, אשתקד העניק הממשל האמריקני מענקים בשווי כולל של 2.4 מיליארד דולר ליצרני מכוניות חשמליות במטרה שעל הכביש יהיו מיליון מכוניות חשמליות עד 2015.

אך אליה וקוץ בה. טסלה מצפה להגיע לאיזון תפעולי רק ב-2012 - לאחר שתתחיל למכור כמויות משמעותיות של הדגם S sedan - ועד אז היא צפויה להתמודד עם תחרות מיצרניות אחרות דוגמת ניסן, פורד וג'נרל מוטורס, שצפויות להשיק מכוניות חשמליות לקראת סוף 2011.

"יש מוצר מוגמר"

וחזרה לתוצאות ההנפקה. אלו גרמו ללא מעט אנשים לתהות אם ציבור המשקיעים הלך עיוור אחר החברה. הנפקת טסלה - הנפקת יצרנית רכב אמריקנית הראשונה זה 54 שנה - עוררה תיאבון בקרב חובבי קלינטק ורכב למיניהם, אך אלו אינן הסיבות היחידות להצלחתה. לפני כשבועיים ביטלה יצרנית קולטי השמש Solyndra את הנפקתה, ולמרות הדמיון בין שתי החברות (שתיהן חברות קלינטק ושתיהן עדיין לא רווחיות) טסלה הפכה לציבורית ואילו Solyndra עדיין חולמת על כך.

"היתרון של טסלה הוא שיש לחברה מוצר מוגמר", הסביר בריאן בולסטר, בנקאי השקעות בגולדמן זאקס, ששימש חתם ראשי עבור שתי החברות, "אנשים יכולים להיכנס למכונית ולחוש אותה. בנוסף, במהלך חמישה עשורים לא הייתה הנפקה של יצרנית רכב בארה"ב". לדבריו, גם העובדה ששווי חברות האנרגיה הסולארית צנחו באופן משמעותי בשנים האחרונות לא סייעה בניסיון ההנפקה של Solyndra.

מלבד ההון שגייסה בהנפקה, מממנת טסלה את פעילותה דרך קו אשראי של 465 מיליון דולר, שקיבלה ממשרד האנרגיה האמריקני, והנפקת מניות פרטית ליצרנית המכוניות טויוטה בהיקף 50 מיליון דולר שבוצעה לאחרונה. למוסק יש החזקה של 29% מהון החברה (לאחר ההנפקה), ואילו שאר בעלי המניות בחברה הם קרנות השקעה דוגמת Blackstar Investco (8%), קרן ההון סיכון VantagePoint (7.4%) וקרן ההשקעות Valor Equity Partners (5.3%). מרגע הקמתה, גייסה החברה 319.2 מיליון דולר, כך שהנפקתה מהווה אקזיט נאה ביותר לבעלי מניותיה.

מודל לחיקוי עבור בטר פלייס

תרשו לנו להניח ששי אגסי, היזם שמאחורי חברת בטר פלייס (Better Place), עקב בימים האחרונים אחר תוצאות ההנפקה של טסלה, ולא נופתע אם בראיונות הרבים שהוא נותן לתקשורת, יזכיר אגסי את טסלה כדוגמה לפוטנציאל האדיר הטמון בתחום.

לבטר פלייס יש עדיין דרך ארוכה לעבור עד שתנחל הצלחה כמו טסלה (אם בכלל) אך אין ספק שהנפקת האחרונה מהווה רוח גבית חזקה לחברה הישראלית ולענף כולו. בטר פלייס, נזכיר, אינה מפתחת ומייצרת מכוניות חשמליות דוגמת טסלה, כי אם מפתחת ומפעילה תשתית טעינה למכוניות חשמליות. חזונה, כפי שהודגש לא מעט, הוא לבטל את התלות בתוצרי נפט לשם הנעת מכוניות, ולשם כך משתפת פעולה עם יצרני רכב כדי לקדם ייצור ושיווק של מכוניות חשמליות וכן עם ממשלים מקומיים כדי לעודד הורדת מסים עליהן במטרה להפחית את הזיהום הסביבתי.

בשם החזון, הצליח אגסי, מנכ"ל בטר פלייס העולמית, לחתום לפני כשנתיים על הסכם שיתוף פעולה עם קבוצת רנו-ניסן העולמית, שלפיו בטר פלייס תפרוס את התשתית ורנו-ניסן תייצר את המכוניות שיהיו מצוידות בסוללות ליתיום מתקדמות. השתיים מקוות להתחיל בייצור המוני של מכוניות חשמליות כבר שנה הבאה, ובינתיים בטר פלייס שורפת לא מעט. אשתקד עמדו הוצאות החברה על 83 מיליון דולר. 25 מיליון דולר מתוכם עבור מו"פ.

החברה מעסיקה 300 עובדים - כמחצית מסך עובדי טסלה. ואם כבר הזכרנו את טסלה, קשה להימנע מההשוואה בין השווי הנוכחי של האחרונה לבין השווי שהוצמד לבטר פלייס בהנפקה הפרטית שביצעה בתחילת השנה. בטר פלייס גייסה 350 מיליון דולר לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר אחרי הכסף, וזאת כשהחברה עדיין לא שיווקה אפילו לא מכונית חשמלית אחת. לפיכך, אם טסלה שווה 2.2 מיליארד דולר ומאחוריה מכירות של 1,063 מכוניות ספורט - או שהאחרונה מתומחרת בחסר או שלבטר פלייס הוצמד תג מחיר גבוה מדי.

מנכ"ל טסלה: שווה מיליארדים אך טוען שהוא מרושש

לפני כחודש הודה אלון מוסק (Elon Musk), המנכ"ל הצעיר של טסלה, כי הוא מרושש, ובמילים יותר פשוטות - נותר ללא אגורה. מוסק (38), שהתגרש לאחרונה מאם חמשת בניו, טען במסמכי הגירושין כי יש לו הוצאות חודשיות של 200 אלף דולר ומולן הכנסה חודשית של 8,255 דולר בלבד (בעיקר מתפקידו כמנכ"ל), ואמצעים נזילים בשווי של 650 אלף דולר. לכן, לטענתו, הוא נאלץ ליטול הלוואות מחברים קרובים כדי לממן את צרכיו השוטפים.

גרושתו של מוסק, ג'סטין, טוענת אחרת, וסביר להניח שהנפקת הענק של טסלה תהווה עבורה הוכחה ניצחת לכך. מוסק, שמתגורר כיום בשכונת היוקרה בל אייר בלוס אנג'לס עם ארוסתו השחקנית הבריטית, טלולה ריילי (Talulah Riley), רחוק מלהיות מרושש. היזם, שנולד וגדל בדרום אפריקה, מכר תוכנה ראשונה פרי יצירתו בגיל 12 תמורת מאות בודדות של דולרים ועזב את הבית בגיל 17 ("לא רציתי להתגייס לצבא בדרום אפריקה כדי לדכא אנשים שחורים"), הפך למיליונר כבד לאחר שמכר את חברת PayPal, ספקית אמצעי התשלום המקוונים שייסד, לענקית האמריקנית eBay תמורת 1.5 מיליארד דולר. מוסק, שהיה בעל המניות הגדול בחברה טרם המכירה, קיבל מניות eBay בשווי של 176 מיליון דולר, והשקיע את חלקן בהקמת חברה שלישית - Space Exploration Technologies - המפתחת מתקנים לשיגור טילים.

אגב, החברה הראשונה שהקים עם אחיו - Zip2 - שפיתחה תוכנה לאספקת תכנים לאחרי חדשות - נמכרה לענקית המחשוב Compaq תמורת 307 מיליון דולר במזומן.

סדרת האקזיטים לעיל מוכיחה כי למוסק יש מגע של זהב (או הרבה מזל), והנפקת טסלה היא עוד הוכחה לכך. מוסק, שמכהן גם כארכיטקט הראשי של החברה, הקים את טסלה רק לפני שבע שנים ורק לפני שנתיים החלה החברה למכור את מכונית הספורט החשמלית הראשונה שייצרה - Tesla Roadster. בהנפקה עצמה - שקשה להימנע מהגדרתה הצלחה מסחררת - מכר מוסק מניות בשווי של 16 מיליון דולר ונותר עם החזקה בשווי של 653 מיליון דולר.

במילים אחרות, מוסק רחוק מלהיות מרושש ואולי הוא זה שיעניק מעתה והלאה הלוואות לחבריו. יותר מזה: אם מניית טסלה תחזיק מעמד בפסגות דלילות החמצן שאליהן נסקה בימי המסחר הראשונים - יש סיכוי טוב שמוסק ייכנס בשנה הבאה - לראשונה בחייו - לרשימת המיליארדרים של המגזין "פורבס".