איך יועבר גז טבעי מקידוח תמר לישראל? החלופות המועדפות

המועצה הארצית לבנייה מעדיפה להקים מתקן קליטת גז טבעי בחדרה - ולא את אתר דור דרום ■ מתקן הקליטה אמור לקלוט את הגז שיוזרם לישראל מקידוח "תמר" ולהזרים אותו לתוך מערכת הולכת הגז הארצית של חברת נתיבי גז

אזור מתקן טיהור השפכים בחדרה - ולא אתר דור דרום - הוא החלופה המועדפת על המועצה הארצית לתכנון ובנייה להקמת מתקן הקליטה לגז הטבעי, כך עולה ממידע שהגיע ל"גלובס". בנוסף מתכוונת המועצה לקדם חלופה נוספת, שביעית במספר, בשטח מפעל פרוטרום בעכו, למקרה שבו תיפסל אחת מהחלופות הקיימות.

מתקן הקליטה היבשתי, ששטחו 150 דונם, אמור לקלוט את הגז שיוזרם לישראל מקידוח "תמר" ולהזרים אותו לתוך מערכת הולכת הגז הארצית של חברת נתיבי גז. הקמת המתקן המחייבת אישור תוכנית מתאר ארצית במועצה הארצית לתכנון ובנייה, היא מרכיב קריטי בעמידה בלוח הזמנים שנקבע לפרויקט הפקת הגז, הצפוי להתחיל לפעול ב-2012-2013.

המועצה אמורה להתכנס ביום שלישי הקרוב כדי לדון בממצאי תסקירי ההשפעה על הסביבה שנערכו בשישה אתרים אפשריים להקמת מתקן הקליטה. האתרים הם: דור-דרום, דור צפון, חדרה, מחלף קיסריה, אשדוד ומחצבת עין איילה. עד כה נחשבה החלופה הקרויה "דור-דרום" ונמצאת בשטחי קיבוץ מעיין צבי לחלופה המובילה, אולם חלופה זו עוררה התנגדות רבה מצד תושבי יישובים סמוכים.

כפי שנחשף ב"גלובס", גם מינהל מקרקעי ישראל הודיע על התנגדותו להסכם האופציה בין הקיבוץ לנובל אנרג'י. חלופת חדרה מרוחקת יחסית מהחוף ונמצאת בלב אזור תעשייה, כך שהיא אינה צפויה לעורר התנגדות מצד תושבים המתגוררים סמוך אליה.

"על אסדה בים"

מטה המאבק של תושבי חוף הכרמל נגד הקמת מתקן הקליטה הודיע כי הוא מתנגד עקרונית להקמת מתקן יבשתי, ללא קשר למיקומו הסופי. רכז מטה המאבק איציק בקיש אמר ל"גלובס" כי "חייבים להקים את מפעל הטיפול על גבי אסדה בים. כל החלטה אחרת תהווה כניעה לתכתיבי היזם ולרצונו לממש את רווחיו בהקדם האפשרי".

גורמים המעורבים בקמפיין הביעו היום פליאה על ההחלטה לדחות את ישיבת ועדת העורכים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. מדובר בצוות המקצועי של הוועדה, שהיה אמור להתכנס היום על מנת להכין את הדיון במועצה ביום שלישי.

ואולם, הבוקר נמסרה הודעה כי ישיבת הצוות נדחתה ליום ראשון. גורמים במטה ציינו, כי עד כה הוכנו ביוזמת המטה חמש חוות דעת של מומחים מהארץ ומחו"ל לגבי היבטים שונים של פרויקט קבלת הגז, בעלות כוללת של מאות אלפי שקלים.

רשות הגז: מתקן בים יהיה חשוף לטרור ויגרור עלויות של 10 מיליארד שקל

הקמת אסדה ימית לטיפול בגז הטבעי אינה מייתרת את הצורך בהקמת מתקן קבלה יבשתי בנוסף למתקן הימי - כך קובעת חוות דעת של רשות הגז במשרד התשתיות. חוות הדעת, שהוכנה על-ידי ראש הרשות, שוקי שטרן, ממליצה על הקמת מתקן יבשתי כדרך המהירה, הזולה והבטוחה ביותר מבחינת האינטרס של מדינת ישראל.

חוות הדעת הוגשה לקראת הדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה בחלופות להקמת המתקן ביום שלישי. לפי חוות הדעת, הקמת המתקן הימי תחייב הקמת מתקן יבשתי בשטח של כ-100 דונם, שני שליש מגודלו של המתקן במידה ולא יוקם המתקן הימי.

חוות הדעת מציינת, כי המתקן הימי יהיה חשוף ופגיע יותר להתקפות של גורמים עוינים וכי העדפת החלופה של מתקן ימי צפויה לעכב את מועד הגעת הגז מ"תמר" בשנתיים-שלוש ולגרור עלויות של כ-10 מיליארד שקל למשק. וזאת, מכיון שחברת החשמל תיאלץ להשתמש במזוט וסולר יקרים ומזהמים יותר על מנת לייצר חשמל עד להגעת הגז מתמר.

61 ח"כים חתמו על עצומה: לשקול מחדש הקמת מתקן ימי

הישג לקמפיין הציבורי נגד הקמת המתקן לקליטת הגז מ"תמר". 61 חברי כנסת חתמו עד כה על עצומה, הקוראת למועצה הארצית לתכנון ובנייה לדחות את ההחלטה על אישור התחנה ולבחון אפשרות להקים את המתקן בים.

ח"כ יוחנן פלסנר אמר ל"גלובס", כי "מדובר בהתייצבות של המערכת הפוליטית שאומרת: 'הגז חשוב, אבל צריך לדאוג גם לאינטרס הציבורי'". פלסנר, שהתגייס לקמפיין לפני כחודש, ציין כי הוא וחברי הכנסת דב חנין (חד"ש) ויעקב אדרי (קדימה) הצליחו לאסוף את החתימות ביום בלבד.

ישיבת המועצה הארצית נקבעה ליום שלישי. יום קודם לכן תקיים ועדת הפנים של הכנסת ישיבה דחופה כדי לדון בפרשה. במכתב ליו"ר המועצה, מנכ"ל משרד הפנים גבריאל מימון, קובעים חברי הכנסת, כי "סקר הסיכונים הנדרש התבצע בהליך מזורז על סמך נתונים שנמסרו מהיזם, לכן עולה חשש כי עדיין לא נבדקו כל החלופות לעומקן".

לדבריהם, הקמת אסדה בים "היא החלופה המקובלת בעולם" ויש לבחון בכובד ראש את הקמתה "גם אם אפשרות זו יקרה יותר ובנייתה תאריך את משך הבנייה".