התעסוקה בארה"ב: 125 אלף משרות נמחקו; האבטלה ירדה

(עדכון) - האנליסטים צפו ירידה של 100-130 אלף משרות, ועלייה באבטלה ל-9.8% ■ למגזר הפרטי נוספו 83 אלף משרות - פחות מהצפי ל-115 אלף ■ רונן מנחם: "במבט קדימה לא מסתמנת תפנית חיובית" ■ ההזמנות ממפעלים ירדו במאי ב-1.4% - יותר מצפי האנליסטים בשוק

כמדי יום שישי הראשון בכל חודש, נשואות עיני המשקיעים לעבר ארה"ב, שבה פורסמו היום אחה"צ (15:30 שעון ישראל) נתוני התעסוקה במשק האמריקני (לא כולל עובדי חקלאות) לחודש יוני.

לפי הנתונים, שוק העבודה האמריקני לא מצליח להתאושש - לראשונה השנה המשק איבד משרות. כ-125 אלף משרות נגרעו מהמשק ביוני - בטווח העליון של תחזיות האנליסטים בוול סטריט לירידה של 100-130 אלף משרות. למגזר הפרטי נוספו "רק" 83 אלף משרות - פחות מהצפי לתוספת של 115 אלף משרות למגזר הפרטי. בחודש מאי, נזכיר, נוספו למשק סך של 431 אלף משרות.

שיעור האבטלה הפתיע וירד ביוני ל-9.5% במונחים שנתיים, לעומת הצפי לעלייה ל-9.8% מ-9.7% במאי. מדובר ברמת האבטלה הנמוכה מאז יולי 2009.

בחודש שחלף שיחררה הממשלה 250 אלף עובדים זמניים שהועסקו במגזר הציבורי לצורך ביצוע מפקד האוכלוסין האמריקני לשנת 2010. לפיכך, הפעם התמקדו האנליסטים בנתוני המגזר הפרטי, היות שהנתונים הכוללים אינם מנטרלים השפעה זו של מפקד האוכלוסין.

שבוע העבודה עמד בחודש יוני על 34.1 שעות, פחות או יותר בהתאם לצפי. השכר לשעה נותר יציב, לעומת תחזיות האנליסטים לעלייה של 0.1-0.2% בשכר.

ב-17:00 פורסם דו"ח שעניינו ההזמנות ממפעלים לחודש מאי. גם כאן מדובר באכזבה - ההזמנות ירדו במאי ב-1.4%, יותר מצפי האנליסטים לירידה של 0.7%, אחרי עלייה של 1% באפריל - נתון שלעצמו עודכן מטה מעלייה של 1.2%.

"במבט קדימה לא מסתמנת תפנית חיובית"

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אומר כי "אין להתנחם בירידה בשיעור הבלתי מועסקים, שכן בבסיסה ירידה בכוח העבודה האזרחי, ממצא המצביע על פסימיות בקרב משקי הבית ביחס לסיכוי למצוא עבודה". לדבריו, "הנתון המטריד יותר קשור במספר המשרות. אמנם, בהשוואה להערכות המוקדמות מספרן ירד מעט פחות, אך הרכבן השתנה לרעה, שכן מספר המשרות במגזר הפרטי עלה פחות מכפי שקיוו הכלכלנים.

שוק העבודה האמריקני לא יכול להתבסס כעת על המגזר הפרטי. סקר ADP הראה שמספר המשרות החדשות בחודש שעבר במגזר זה הסתכם בחמישית בלבד מההערכות המוקדמות. התוצר לשעת עבודה גדל במהירות ברבעונים האחרונים, כך שמספר העובדים הנחוץ פוחת והולך. בנסיבות אלה, התאוששות בתוצר העסקי לא מבטיחה עלייה בתעסוקה, לבטח לא בשלבים הראשונים".

"במבט קדימה, לא מסתמנת תפנית חיובית", אומר מנחם. "משקי הבית ממשיכים להתמודד עם חוסר תעסוקה, עלייה איטית בשכר, רכוש נדל"ן שחוק ואשראי מצומצם. רק 16% צופים עלייה במספר המשרות בחודשים הבאים, בעוד ש-21% חוששים שמספרן יקטן. ה-Fed רגיש מאוד לנושא התעסוקה ולכן לא ימהר (בלשון המעטה) לשנות את הריבית, וגם החששות מעלייה בקצב האינפלציה בארה"ב פוחתים", לדבריו.