ההצבעה על החזרת חוף פלמחים לידי הציבור נדחתה בשבוע

הממשלה דחתה את מועד ההצבעה על ההחלטה להנחות את הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז לשנות את תוכניות הבנייה למאות יחידות הנופש בחוף פלמחים ■ הוחלט כי הדיון יתקיים בשבוע הבא

הממשלה דחתה היום (א') את מועד ההצבעה על ההחלטה להנחות את הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז לשנות את תוכניות הבנייה למאות יחידות הנופש בחוף פלמחים כך שהחוף "יוחזר לציבור", והוחלט כי הדיון יתקיים בשבוע הבא.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע בדיון כי הוא תומך בהחזרת החוף לציבור, אבל הממשלה החליטה לדחות את ההצבעה לבקשת שר הפנים, אלי ישי, שטען כי החלטה כזו תהווה תקדים מסוכן בפני יזמים נוספים, שלפיו מוסדות התכנון יוכלו לאשר תוכניות בנייה אבל הממשלה תוכל לבטלן.

לדברי נתניהו בישיבת הממשלה, ההחלטה להשאיר את החוף לציבור "מיישמת את דו"ח מבקר המדינה מנובמבר 2009, שהמליץ לבחון מחדש את התוכנית‎ ‎לבנות כפר נופש על שפת הים. חופי המדינה הם חופים שהם משאב טבע ייחודי, ויש להבטיח‎ ‎שהם יוסיפו להישאר פתוחים לשימוש כלל הציבור"‏‎.‎‏

עו"ד קרן הלפרין-מוסרי, מהעמותה הסביבתית אדם טבע ודין ציינה כי "נראה שהיזמים מצליחים להטיל אימה על הממשלה והעומד בראשה. אנחנו קוראים לראש הממשלה להתעשת בהקדם, לקבל את ההחלטה לטובת הציבור ולהשאיר את חוף פלמחים פתוח".

דיון הממשלה נסב סביב הצעת השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לפעול להגנה על המרחב הציבורי ולמניעת ניכוסו לטובת גורמים פרטיים, ובכלל זאת להבטיח כי חוף פלמחים יוותר פתוח וטבעי בהתאם לתכליתו החוקית.

כזכור, מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, פרסם בנובמבר האחרון דוח חריף על פרויקט כפר הנופש בפלמחים. בדוח קרא לינדנשטראוס ליועץ המשפטי לממשלה, אז מני מזוז, לבטל את התוכנית וציין כי ראוי שמוסדות התכנון יבחנו מחדש את תוכנית כפר הנופש בהתחשב בשינויים שחלו בעקבות חוק הסביבה החופית. בדוח גינה לינדנשטראוס את הליקווים החמורים בפעילות מינהל מקרקעי ישראל בשיווק הקרקע ובהליכי התכנון להקמת כפר הנופש. המבקר ציין כי מדובר בקטע חוף מן היפים שנותרו במדינת ישראל והדגיש כי "הרשויות חייבות לשמור על משאבי הטבע והנוף שבחוף לטובת הציבור כולו".

כזכור, באפריל 2004 החליטה ועדת המכרזים כי במכרז תזכה הצעתן המשותפת של שתי חברות קלבניות תמורת 8 מיליון שקל. החברות היזמיות הן "מעוז דניאל" ו"אווילון", כששני בעלי המניות בחברות הזוכות מתגוררים במושב סמוך. שיווק הקרקע ליזמים פרטיים להקמת כפר נופש עורר בציבור גלי מחאה רבים, בעיקר בשל הטענה שהדבר פוגע בסביבה החופית וכן בשל המחיר שהתקבל בתמורה לקרקע, שנטען שהיה נמוך באופו בלתי סביר.

בהקשר לטענות שעלו היום, לפיהן יזמי הפרויקט בפלמחים איימו על המדינה כי יתבעו פיצויים של מאות מיליוני שקלים, ידוע כי בהצעת ההחלטה שהוגשה בנוגע להחזרת החוף לציבור הובהר כי החזר התשלום ליזמים על הכסף ששילמו במכרז יהיה במימון המדינה דרך מינהל מקרקעי ישראל. בבואה לדון בהחלטה להחזיר את החוף לציבור הביאה הממשלה בחשבון כי תוצאות כאלה יגררו עימות משפטי בשלבים מאוחרים יותר מול היזמים.

באשר לשאלה שעלתה בדיון ישיבת הממשלה היום, בנוגע ליצירת תקדים מסוכן שבו יזמים יידעו שלאחר שמוסדות התכנון יאשרו את תוכניותיהן תוכל הממשלה לבטלן, הבהירו השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי החלטה בדבר החזרת החוף לציבור לא תהווה למעשה תקדים משום שכבר היום בסמכותה של הממשלה לבטל תוכניות שהתקבלו במוסדות התכנון וכי אין מדובר בעניין חדש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שבתוך שבוע תחזור הממשלה לדון בהחלטה, לאחר שתימצא דרך שבה יוכל החוף גם לחזור לציבור ומצד שני לא ליצור מה שהוגדר בישיבה "תקדים מסוכן". מלבד טענתו של ישי על תקדים, ביקש גם שר התיירות סטס מיסז'ניקוב לדחות את ההחלטה בשבוע. "לבקשת שר התיירות, הסכים ראש הממשלה לדחות לישיבת הממשלה שבשבוע הבא את ההחלטה לגבי פרויקט הנופש בפלמחים", נמסר כעת ממשרד ראש הממשלה, "במהלך השבוע הקרוב ינסה שר המשפטים, יעקב נאמן, לגבש הצעה, שתמנע מצב בו הממשלה מהווה מעין גוף ערר על החלטות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

ראש הממשלה הדגיש בסיום הדיון, כי עמדתו הברורה הייתה ונותרה - שרצועת החוף היא משאב טבע ייחודי שצריך להישמר לטובת כלל הציבור". לדברי ארדן, "אמשיך לפעול במהלך השבוע לתמיכת חברי הממשלה בהצעה שתשיב את החוף לציבור ולא תשאירו בידי בעלי הון בוא בעלי אינטרס כלכלי צר".

לדברי ניר פפאי, ראש אגף שימור סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, "ממשלת ישראל יכולה היתה לקבל החלטה משמעותית ותקדימית בהחזרת שטח חוף חשוב לרשות הציבור, ובמקום זה החליטה לגמגם ולהיתפס לחשבונאות ופילפולים משפטיים הניתנים לפיתרון ברצון טוב. אנו מקווים כי לקראת השבוע הבא הממשלה, בהובלת השר ארדן, יביאו בשורה לעם ישראל, ויוכיחו כי חופי הים אינם נדל"ן זול, אלא נכס ציבורי השייך לכלל אזרחי ישראל".