חוק ההסדרים: האוצר רוצה סמכויות כמו של רשות ני"ע

משמעות הדבר היא הרחבת הסמכות למתן קנסות אזרחיים, שניתנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר במסגרת חקיקת בכר

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, רוצה להרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה שלו בדומה לסמכויות רשות ני"ע. בטיוטת חוק ההסדרים שיוגש בקרוב כלולה הצעה ולפיה יורחבו הסמכויות הקיימות במידה ניכרת, עד שיהיו דומות לסמכויות האכיפה המינהלית הצפויות להינתן לרשות ני"ע. משמעות הדבר היא הרחבת הסמכות למתן קנסות אזרחיים, שניתנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר במסגרת חקיקת בכר.

בפיקוח על הביטוח ושוק ההון מעוניינים גם להגדיר שורה של עבירות הנחשבות היום פליליות כעבירות שאינן פליליות וניתן להסתפק בגינן רק בהטלת קנסות. כמו כן, באוצר מעוניינים לפשט את הליך קביעת גובה הקנסות המותרים - ההצעה היא שניתן יהיה לקבוע את גובה הקנס באמצעות צו של שר האוצר, בהסכמת משרד המשפטים ואישור ועדת הכספים בכנסת.

לקחי המשבר

בטיוטת החוק מבקש האוצר סמכויות חיפוש ותפיסת חפצים בגופים המפוקחים על ידיו, בדומה לסמכויות הנתונות כבר בידי רשות ני"ע, וזאת כדי שלא "יהיו תלויים בשיתוף פעולה ויושרת לבו של בעל הרישיון".

באוצר מצדיקים את הצורך בהרחבת הסמכות להטיל קנסות ובהרחבת סמכויות האכיפה בלקחי המשבר הכלכלי של 2008, ולפיהם יש לחזק את היעילות של מנגנוני האכיפה הקיימים.