טייס חה"א לשעבר ריסס על קיר בגטו ורשה: "תשוחרר עזה"

הטייס הסרבן יונתן שפירא, מיוזמי מכתב הטייסים, כתב על קירות האתר: "ישוחררו כל הגטאות, תשוחרר עזה" ■ יו"ר יד ושם: "מדובר בישראלי שנגוע בכמעט-ריח של אנטישמיות"

טייס חיל האוויר לשעבר סרן במיל' יונתן שפירא, מיוזמי מכתב הטייסים הסרבנים, ממשיך לעורר הדים: בשבוע שעבר ריסס שפירא ביחס עם פעילי שמאל ישראלים ופעילים פרו-פלסטיניים כתובות מחאה על קירות גטו ורשה במסגרתן נכתב בעברית ובאנגלית: "ישוחררו כל הגטאות - תשוחרר עזה!"

הידיעה אודות הכתובות ומעורבותו של שפירא במעשה עוררה זעם רב הבוקר בישראל, הן בקרב גורמי צבא בכירים הממשיכים לבקר את שפירא על השימוש שהוא עושה בעברו הצבאי כדי לקדם את עמדותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת, והן מצד ארגונים שונים הפועלים למען ניצולי שואה. שפירא עצמו הבהיר בראיונות לכלי תקשורת בעולם כי הוא עומד מאחורי המעשה ואף גאה בו: "הכוונה לא הייתה להשוות בין המצב בעזה לבין מכונת ההשמדה הנאצי, אלא לעורר את המודעות לאנשים שחיים תחת כיבוש, כלואים במקום שהוא כמו גטו".

בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל הוסיף הבוקר שפירא: "כל דבר, כולל לרסס כתובת על קיר הרוס, הוא לגיטימי כדי להעיר את החברה בישראלי כדי שתציל את עצמה מפני הממשלה שלנו".

בין המבקרים את מעשיו של שפירא ניתן למנות קצינים בכירים בחיל האוויר שתקפו הבוקר את המעשה, ניצולי שואה וגם יו"ר הנהלת "יד ושם", אבנר שלו, שאמר: "אנו דוחים בשאט נפש את המעשה - לכל פרובוקציה צריך לשים גבולות. אפשר להתווכח, לבקר, לכעוס - אך לא לגיטימי לחלוטין לערב את השואה בצורה בוטה כזו. זוהי פרובוקציה שהיא עיוות מוחלט של כל אמת היסטורית וזה ראוי לכל גינוי. זה מעשה פסול לחלוטין". שלו הוסיף ואמר בהקשר לשפירא עצמו: "זהו ישראלי שנגוע בכמעט-ריח של אנטישמיות".

מכתב הטייסים, שיונתן שפירא נמנה על יוזמיו, פורסם בספטמבר 2003 כשעליו חתמו 27 טייסי חיל האוויר במילואים, בהם גם טייסי קרב, אשר הצהירו כי הם מתנגדים לביצוע פעילות תקיפה בשטחים אותן כינו "בלתי מוסריות" ו"בלתי חוקיות". הם טענו עוד כי מדובר ב"פעולות שהן תוצאה של כיבוש מתמשך המשחית את החברה הישראלית כולה", והצהירו על מחוייבותם להמשיך לשרת בצה"ל, אך לא במשימות מהסוג האמור. בהוראת הרמטכ"ל קורקעו חותמי המכתב, למעט אלה שהחליטו לחזור בהם מהמעשה.