המגמה: אין מגמה

פרשני כדורגל חדשים נולדו במונדיאל הנוכחי. הם גורמים לנו להאמין שהכדורגל הוא מדע חלל

לפני שבועיים התברר שיש מגמה חדשה בכדורגל העולמי שלא ידענו עליה: הנטייה היום היא לכיוון כדורגל הגנתי-בונקריסטי וחזרה לימים האפלים של מונדיאל 1990. כל זה על רקע העובדה שבשבוע המשחקים הראשון של המונדיאל ממוצע הכיבושים היה עלוב.

אבל אחר כך השתחרר הפקק. גרמניה נתנה רביעיות, פורטוגל נתנה שביעייה, שלא לדבר על שלבי הנוק-אאוט שמבחינת ממוצע שערים הפכו את המונדיאל הזה לאחר ההתקפיים בהיסטוריה. כך נזנחה "מגמת הבונקר" לטובת תופעה חדשה שתקפה את הכדורגל העולמי - העלייה של ארבע נציגות דרום אמריקה לשמינית הגמר קבעה מגמה ברורה חדשה לפיה הכדורגל הדרום-אמריקני הוא הדבר הבא. זה כבר לא הכאוס של פעם ששולט במדינות האלו, אלא הפנמה אמיתית של תהליכים נכונים ומסודרים, והגלובליזציה שסייעה להביא את ההתמקצעות וההכשרה של אירופה. אפילו ברזיל הבינה שכדי להצליח צריך לזנוח את הכדורגל הפנטזיסטי ולשחק הגנתי.

אחרי שברבע הגמר נשלחו הביתה ברזיל, ארגנטינה ופרגוואי, נזנחה מגמה ההשתלטות הדרום-אמריקנית על העולם לטובת תיאוריית הכאוס. עם כל הכבוד לאמריקה, האולד-סקול האירופי המלומד נהנה לאורך השנים מנטוורקטינג פורה של החלפת דיעות של אנשי כדורגל בתוך היבשת, כך שהפערים די ברורים להבנה.

לכל דבר יש הסבר מקצועי מעמיק. הניצחון ההולנדי על ברזיל והעלייה שלה לרבע הגמר שמקורו בשתי טעויות פטאליות (ולא אופייניות) של ברזיל בהגנה, הוסברה באקדמיות הכדורגל המפוארות שפרושות בין רוטרדם לאמסטרדם. אקדמיות שהביאו את הולנד לשתי הופעות בגמר גביע העולם, האחרונה לפני 32 שנה.

הניסיון לשייך כמעט לכל דבר אבחנות מקצועיות, סוציולוגיות או מדעיות, לוקח את הכדורגל למקומות שהוא לא ממש נמצא בהם. ויותר ממה שאפשר ללמוד על המונדיאל הנוכחי, אפשר ללמוד דווקא מההתנהלות התקשורתית.

חוקר התקשורת והסוציולוג, ד"ר יאיר גלילי, מסביר כי הגידול בכמות הפלטפורמות התקשורתיות (אינטרנט, עיתונים וכו') והעובדה שיש דרישה ליותר ויותר כמות של מידע, גורמת לייצור עוד ועוד תכנים. "כולם רוצים להיות יצירתיים ולהביא את הזווית הייחודית שלהם, וזה בין היתר מה שגורם לקביעת עובדות נחרצות שלא בהכרח קשורות למציאות", מסביר גלילי. "עיתונאים הפסיקו להיות מסקרי סביבה, והפכו להיות מעצבי סביבה. היטשטשו הגבולות בין העיתונאי של פעם שהיה מסקר את מה שקורה, לבין העיתונאי של היום שגם מנסה לקבוע את העובדות בשטח. הבעיה העיקרית היא שהיום בגלל הצורך להביא את המידע מיד, אין לעיתונאי מספק זמן וסבלנות כדי לחקור". ככה נבנות להן תזות ותיאוריות ואפשר לעבור בכל שבוע מגישה לגישה.

הדיון הזה לא בא להגיד כמובן שהשפיץ של הנעל יקבע בסופו של דבר מי תזכה במונדיאל.

אבל לפעמים, באמת באמת, צריך פשוט להפסיק לחפור ופשוט לקבל את ההסבר של נוימן או שרף על ההוא ששוב לא הוריד את הגוף לפני הבעיטה.