בגלל העיכובים ב"תמר": חב' חשמל תקטין הרכישות מים תטיס

הממונה על רכש הדלקים בחברת החשמל: הסיבה היא חוסר הוודאות סביב מועד הגעת הגז מתגלית "תמר" ■ טוען: הגז ב"תמר" שווה 80 מיליארד דולר לאזרחי ישראל ■ "מהפיכת הגז הפתיעה גם אותנו"

רשות החשמל המליצה בימים האחרונים לחברת החשמל להפחית באופן מיידי את כמות הגז שהיא רוכשת מקבוצת ים תטיס בגלל חוסר הוודאות סביב מועד הגעת הגז מתגלית "תמר". כך אמר היום (ב') האחראי על רכש הדלקים בחברה, שמשון ברוקמן, בישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, שעסקה בחלופות להקמת מתקן קבלה לגז מ"תמר".

קידוח "מרי B" של ים תטיס, שבבעלות קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י, המספק כיום כשני שליש מצריכת הגז של חברת החשמל, הולך ומתרוקן וכמות הגז שמופקת ממנו צפויה לרדת בהדרגה עד 2014. שאר הגז מסופק על-ידי יבואנית הגז המצרי, חברת EMG שבה שותפים יוסי מימן וגופים מוסדיים ישראלים. הגז מקידוח "תמר" אינו צפוי להתחיל לזרום לפני 2013.

ברוקמן ציין, כי ההוראה באה "כדי שלא נגיע למצב של מחסור בגלל הבוקה והמבולקה סביב 'תמר'. החל ממחר נקנה הכי מעט גז ישראלי מהסיבה הפשוטה שאחרת נגיע למחסור ב-2012 ויש חשש שנצטרך להשתמש במזוט וסולר בכמויות שהמדינה לא יכולה להתמודד איתם".

ברוקמן הוסיף, כי "בשלושת החודשים האחרונים היה מחסור אמיתי בגז ממצרים. למצרים יש עתודות גז אבל יש בעיה בהפקה. הגז המצרי מאוד רצוי אבל לפעמים אנחנו פותחים את הדלת והוא לא מגיע. הגז הישראלי תקתק כמו שעון שוויצרי ולכן אנחנו מצפים שמקל השליחים לא ייפול".

בהתייחסו להתנגדויות התושבים באזור חדרה להקמת מתקן הקליטה שם הוסיף ברוקמן:"אני חושב שלתושבי האזור זה יתרון, כי אם נראה שהגז מ'תמר' הוא אמיתי אנחנו נקטין את צריכת הפחם בכ-3-4 מיליון טון פחם בתחנה הכוח חדרה. לכן, כשכולם כאן מתלהמים ומפחידים על אבק הפחם שעושה דלקות בעיניים ביכולתנו להקטין את זה".

ברוקמן הוסיף, כי "מהפיכת הגז הפתיעה גם אותנו. הגז יותר נקי, יותר זול ודוחק את הפחם בהדרגה. מהפכת הגז תרמה לצרכנים 23 מיליארד שקל - 85% מהגז הזה הוא גז ישראלי. 200 BCM שיופקו ב'תמר' שווים 80 מיליארד דולר לאזרחי מדינת ישראל, מבלי להביא בחשבון את התועלות הסביבתיות".

S&P הותירה את הדירוג של ים תטיס ברמה -BBB

בתוך כך הודיעה בסוף השבוע סוכנות הדירוג S&P כי החליטה להותיר את דירוג האשראי של ים תטיס ברמת -BBB עם אופק יציב.

בדיווח לבורסה שהוציאו אתמול השותפות ובמרכזו הסקירה המלאה של כלכלני סוכנות הדירוג נאמר כי עוד כי על רקע אישור ההבנות בין חברת החשמל לבין השותפות בפרוייקט - מוצא האג"ח של ים תטיס מרשימת הניירות המצויים תחת השגחה (Watch List) מחשש להשפעות שליליות - רשימה אליה נכנסו האגרות של "ים תטיס" בחודש ינואר השנה.