פולין: קומורובסקי יהיה הנשיא הבא

ירוסלב קצ'ינסקי בירך את המנצח, אך מיהר להודיע על "התגייסות לקראת הבחירות לפרלמנט"

ברוניסלב קומורובסקי, מועמד מפלגת השלטון הפולנית, נבחר אתמול ברוב קטן לנשיא המדינה בסיבוב שני של הצבעה. קומורובסקי קיבל 52.6% מהקולות אחרי ספירת 95% מהקלפיות. כך מסרה הבוקר ועדת הבחירות בוורשה. ירוסלב קצ'ינסקי, אחיו התאום של הנשיא המנוח, שנהרג בהתרסקות מטוסו באפריל, קיבל 47.4% מקולות המצביעים.

"זהו ניצחון של הדמוקרטיה הפולנית שלנו", אמר קומורובסקי לתומכיו המריעים אחרי סגירת הקלפיות. קצ'ינסקי הודה בתבוסתו, אך קרא למפלגתו, החוק והצדק, לגייס את כוחותיה לקראת הבחירות לפרלמנט בשנה הבאה. "אני חייב להתחיל במה שהנימוס הטוב מחייב, איחולים למנצח", הוא אמר, "יש לנו עדיין בחירות לפנינו. אנחנו חייבים להישאר מגויסים, וחייבים לנצח בהן".

התקבל בסיפוק

ניצחונו של קומורובסקי התקבל בסיפוק בשוקי ההון, שהימרו עליו. ריצ'רד פטרו, הכלכלן הראשי של בנק ברה הפולני, אמר כי העימותים בין הממשלה לנשיאות אפיינו את תקופת כהונתו של לך קצ'ינסקי המנוח.

אך הניצחון ברוב קטן יחסית מקטין את הסיכויים שממשלתו של דונלד טוסק תוכל ליישם רפורמות נועזות. "אילו הניצחון היה גדול, טוסק יכול היה לפרש זאת כמנדט לאימוץ רפורמות גדולות", אמר סטניסלב גומולקה, סגן ראש ממשלה לשעבר.

קומורובסקי התחיל את מסע הבחירות עם יתרון גדול בסקרי דעת הקהל, אך הקמפיין נטול הברק שלו והמאמץ המאורגן היטב של יריבו קצ'ינסקי הובילו לניצחונו ברוב הקטן, שמשאיר את מפלגת השלטון חלשה מכפי שהיתה לפני הבחירות.

טוסק, פוליטיקאי פופולרי מאוד, צפוי היה לרוץ לנשיאות שהוא הפסיד לטובת לך קצ'ינסקי ב-2005, אך הוא החליט להמשיך בכהונה החשובה יותר כראש ממשלה, והשאיר את קומורובסקי כמועמד המפלגה לנשיאות. לקומורובסקי היו קשיים בהתוויית חזון לפולין מודרנית.

שינה את הדימוי

ירוסלב קצ'ינסקי הפך למועמד מפלגתו בעקבות מות אחיו, יחד עם אישים רמי מעלה נוספים בממשל הפולני, בהתרסקות מטוס הנוסעים הפולני ב-10 באפריל. הוא החל את הקמפיין שלו כאחד הפוליטיקאים הפחות אמינים ופופולריים, תוצאה של שתי שנות כהונה כראש ממשלה ב-2005-2007 שבהן הוא החריף את היחסים עם רוסיה, עם גרמניה ועם האיחוד האירופי, והגביל חירויות אזרח בניסיון להחניק את השחיתות.

מותו הטראגי של אחיו, סייע לו לצבור תמיכה. קצ'ינסקי, לאומן ימני, שינה גם את דימויו הציבורי, מיתן את התבטאויותיו ועשה מחוות לרוסיה ולגרמניה. הוא אפילו גייס תומכים סוציאליסטיים על-ידי תמיכה במדיניות פופוליסטית.